Har dålig värme i duschblandaren (bra i andra tappställen i huset) och tänkte därför plocka isär den för att göra rent och se om det hjälper.

DSC_1121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en instruktionsfilm från Gustavsberg (http://www.youtube.com/watch?v=SM2m5Uynst0) där det ser löjligt enkelt ut. Har lossat stjärnskruven, problemet är bara att termostatvredet sedan sitter som berget och inte går att få loss.

Tacksam för tips hur jag får loss vredet. Finns säkert massor med husmorstips där ute?

Om vi nu pratar om vredet och inte själva insatspatronen så är denna av plast så viss försiktighet anbefalles, men försök att sätta en skruvmejsel eller liknande mellan huset och innersta ringen och bänd försiktigt utåt, gärna på olika ställe på diametern.
Handtaget, när skruven är borttagen, sitter bara påtryckt på den räfflade axeln i patronen men kan naturligtvis kärva lite.

Precis, det är vredet jag försöker få bort.

Jag har fått bort skruven under den grå täckplattan och dragit rakt ut med handkraft. Har också försökt bända med skruvmejsel men utan resultat - det är tvärstopp. Som du säger så är vredet av plast och jag har redan börjat stuka plasten.

Tacksam för mer input!

Det brukar samlas gegga där rengör diskmedel eller dyligt lirka o dra

kulle
Kan sitta rätt hårt, men ha frun till hjälp att dra bakom dig så landar du mjukt om du slinter ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.