Snailman
Snailman: Biltemas behöver inga dräneringshål tydligen, skumplasten är i ett stycke, och det står inget i monteringsanvisningen om att vända dräneringshålet neråt vid montering http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tillbehor-PEX/Vaggbricka-PEX-2000031760/ http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/86-0094_man.pdf
5 svar · 997 läst
K
keckepro: Hade stängt av vattnet nu i helgen och passade då på att kolla och den ser fortfarande ut som ny. Förhoppningsvis kan den hålla sig så ett bra tag framöver
6 svar · 4,5k läst
·
Garningen
Garningen: Tack för svaret! "Skänk bort så mycket som möjligt på blocket. Det kan finnas folk som vill ha inredning, byggmaterial, ved, etc." Var inne på det med. :) Men pool av källaren, tror inte på det riktigt.
2 svar · 1,9k läst
·
P
Peter_K: Hittade en 75 mm muff i garaget och tog den o-ringen. Inte samma typ som satt i från början men det verkar hålla tätt. [bild]
7 svar · 2,5k läst
·
Y
Yrrol: Gustavsberg är bra, bara rattarna är plast och tycker dom kommit långt med att förenkla reparationerna. Samt att dom har delar till rätt så gamla saker vilket gör det mer framtidssäkert. Mora är mer för dom som ska köpa det som är billigast. Men i slutändan byts blandaren ut rätt tidigt vilket gör det dyrare i längden. FMM funkar men duschblandarna är ett enda stor skal av plast.
4 svar · 3,6k läst
C
cpalm: Kanske byta bottenventilen till en variant där silen sitter i "proppen" och därmed går att lyfta upp och göra rent enkelt? [bild] Jag har inte behövt rengöra mitt vattenlås/avloppsrör på ca 10 år, så fort det rinner lite trögt så sitter all "gucka" i silen. Till vilken del det beror på silen vs. hur handfatet används vet jag inte, men det kanske kan vara värt ett försök.
10 svar · 9,4k läst
·
Patrick E
Patrick E: Jag röstar på alternativ B. Fördelarna har du själv räknat upp. Det är inte så svårt att frostskydda en kort sträcka ledning även om den ligger grunt. Kan vara ett större jobb att få till tillräckligt bra isolering för VV. Vattnet i brunnen fryser inte. Om du använder värmekabel låter du den även värma anslutningarna i toppen på borrhålet.
1 svar · 3,1k läst
H
henkeh91: [citat] Provade att dra åt och det verkar ha gått till sig. Verkar inte sippra ut vatten från kopplingen nu så jag ska prova ha igång vattnet och se ifall det läcker någonting mer. Verkar dock inte gå att ladda upp bilder för mig. Står bara att det är filen har ogiltigt namn och det spelar ingen roll om man byter namn på den.
4 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Nej 7 meter behövs inte men då ger pumpen inget flöde heller. Titta på flöde och tryck diagrammet. Protte
1 svar · 1,7k läst
E
Erika Michaela: Åh, tack, vad snällt att du länkat också :-)
4 svar · 1,9k läst
·
thomas33
thomas33: För att få rören som går upp från golvet godkända, går det att tillverka en upphöjd sockel runt dem. Gör du den ca 10 cm hög, går det att vika upp golvfolien/mattan och då utgör inte rören någon risk.
2 svar · 722 läst
Krilleman
Krilleman: Köp kvalitet! Alla dagar i veckan. Kostar inte mycket extra. Jag rekommenderar vatette
8 svar · 2,0k läst
·
P
PatrikJo: Såklart. Tur att jag var lite pedagogisk när jag monterade prylarna ;) Bilden jag visade i inlägg #3, som jag trodde var en enda nippel. I själva verket är det två: [bild] Efter att ha dragit ur den lilla nippeln ur den stora passar en 45 graders 75mm slätända rakt in i den stora. Den lilla nippeln passar i en 75 muff: [bild] Och i den lilla nippeln passar såklart min vakuumventil. Efter
5 svar · 4,5k läst
·
Patrick E
Patrick E: Lite vatten kommer det ju att vara så länge som det tränger in vatten i dräneringen från marken. Är det bara lite grann är det helt normalt. Fallet är ju så litet så du kommer inte att se rörelsen. Lite kan man betrakta dräneringen som ett bräddavlopp. Så länge utloppet ligger lägst så kommer det aldrig att stå vatten i marken. Dessutom ligger dräneringen lägre än lägsta
5 svar · 6,6k läst
·
Patrick E
Patrick E: En gummidamask borde funka utmärkt. Om du har en huv kan du dra det vanliga röret hela vägen upp. Jag antar att man har flexibelt rör för att enklare kunna anpassa anslutningen till takvinkeln. Jag vet att Biltema säljer 110 mm flexibelt rör. Den detalj jag länkade till finns på byggvaruhus.
9 svar · 2,5k läst
H
hosmh: Bra ide, det skulle jag kunna testa, då vet jag ju hur pumpen beter sig antar jag.
18 svar · 6,9k läst
E
Emmmmmmisen: Tack och tack så mycket! Har ringt och maila dom men inget svar ännu då de har semester tyvärr. Ha en fin kväll!
2 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: För att eliminera att det är spindeln med krankäglan som är boven till det taskiga flödet, så kan du ju helt enkelt demontera dessa två sakerna och endast återmontera överstycket och kontrollera flödet om du öppnar VV ballofixen.
16 svar · 2,6k läst
·
J
JohanOeberg: Tack! Jag returnerade excenterkopplingarna och köpte en ett 160 c/c blandarfäste istället. Meeeen. Avståndet mellan skruvhålen på det gamla fästet (150 c/c) är 90 mm c/c. På nya fästet (160 c/c) är det 100 mm c/c mellan skruvhålen... gaaaaaaah!! :mad: :thumbdown: Varför denna ändring? Merförsäljning? Jag har googlat och ej funnit något 160-blandarfästen som har 90 mm mellan
18 svar · 11,6k läst
·
S
sunqan: Järnkopplingar och kopparrör skrev jag... kopparrör efter järn är inget problem i sig, det är i skarven man kan få problem... eller om din kran sitter på en järnkoppling.
10 svar · 1,9k läst
·
N
Nils82: [citat] Hej igen. Ja, jo....det finns absolut en poäng i det du säger. Många gånger duger matta och brunn under enbart bänkskåp. Mycket riktigt så är kopplingar och d.maskiner samt skadade avlopp i skåpen de vanliga bovarna då det gäller vattenskador i kök. Anledningen till min rek. till plast matta i hela utrymmet det att vatten har en OTROLIG förmåga att krypa iväg och brukaren
10 svar · 2,6k läst
N
Nils82: Tjena. Håller med Krilleman. Värme får man skarva men visst, lucka eller heldraget är ju alltid lite säkrare. Kan du kanske sätta lucka i taket under? /Nils82
2 svar · 2,5k läst
·
pelpet
pelpet: Enklaste svaret är att ringa försäkringsbolaget. De ersätter ofta hela konstruktionen utan åldersavdrag. Förhoppningsvis kan detta fixas underifrån, utan att plastmattan behöver skäras upp.
3 svar · 1,2k läst
R
Roland112: hmm vad menar du med all bakgrundsinfo? Jag ville bara stänga av vattnet som sagt.
8 svar · 4,5k läst
·
S
smurfen72: Man brukar lära sig beräkna hur mycket böjarna bygger men det kan ta nån böj innan man får in det rätt.Varför inte skaffa grejer så du kan mjuklöda också behövs bara en vanlig gasol flaska till det.och brukar vara svårt att bocka ibland om det är trångt och blir tätt mellan bockarna.
6 svar · 8,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: WC ska alltid anslutas i liggandes grenrör, precis som min tidigare bild visar. Man ska alltså inte ansluta WC i ett grenrör som står rakt upp! Förminskning ska alltid anslutas så att det ej blir en "trapppa", precis som Dr.L skriver. Det skapar faktiskt upphov till framtida stopp att montera en förminskning "upp-och-ner"!
21 svar · 7,4k läst
·
Z
Zchnukko: [citat] Har hört det från flera håll nu, kan tänkas att det är en std? Tack hur som helst för er input!
9 svar · 5,9k läst
Krilleman
Krilleman: Ett bockat 12mm kromat halvhårt kopparrör med stödhylsa i skulle vara det bästa. Men då behöver du antagligen tillgång till en bocknyckel! WC:n har utv R15 gänga på ventilen som medföljer porslinsguden. Halvkoppling R15x12 fungerar fint. I brickan kan det vara bra att montera en ballofix om du ska byta WC någon gång. Men du kanske har ventil på annat lätt åtkomligt ställe innan?
1 svar · 5,3k läst
A
Asgot: Skönt att höra Larsa. Jag frågade också på rörförsäljningsfirman och han sa också att det inte var några problem. Men jag vet ju inte om han är röris eller bara försäljare... Men rent logist känns det ju rimligt att röret inte blir proppfullt. Det skulle vara om man tömmer badkaret samtidigt då. Barnrikehuset: Nej, det är enplans. Detta badrum är tillbyggt senare och är det
4 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.