Sitter gjutjärnsrör nergjutna i platan. Hur ser det ut under ? Är det betong kanaler för avloppet?

• 20151103_192707.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är rör hela vägen, som är ingjutna i betongen.
Någonstans därunder övergår gjutjärnet till cementrör, som sen fortsätter ut i gatan och kommunens system.

Om jag skulle Bila upp det där och det är betongrör skulle det gå att skjuta in plaströr i Betongröret då ?

Om det är gjutjärn ingjutna så går det väll att skarva på nya i plast om jag bilar bort det gamla

Redigerat:
Om du tar dig till cementröret så brukar det gå att skjuta in ett 110mm rör. En varning dock, det kan bli hela källaren som bilas upp.
Om gjutjärnet är friskt så kan man sluta med en gummimanschette mot ett plaströr.

• Gilla
Tim Rudöfors
  • Laddar…
Nu har jag bilat lite det var inte gjutjärn som du sade. Problemet nu är ju att röret fortsätter in under vägen in mot sovrummet gud vet hur långt. 7har stoppar in armen i röret ca 40 cm men känner inga fler anslutningar till röret vilket känns konstigt . Brukar varje rör ha ett eget rör till huvudledningen . Förslag på hur jag ska gå vidare mottages gärna

Bifogar en bild

• 20151104_163811.jpg
    Skapa konto
Du måste prova att frilägga röret runt om utan att skada det, då kan du använda en gummimanschett /skarv mellan gamla och nya röret.
Var det inte gjutjärn? Vad var det då?
Lägg upp en bild där du har bilat

Hittade lite ritningar. Antingen går anslutningsröret direkt innanför sovrumsvägen eller så går ledningen mitt i sovrummet vad tror ni

• 20151104_170031.jpg
    Skapa konto
  • 20151104_170027.jpg
    Skapa konto
kulle
Det är avloppet som går snett under sovrummet, försök bila som nino nämnde försiktigt så du kan frilägga betongröret utan o skada det så går du på med en muff där.

Men jag vill inte skarva på Betongröret där det är nu känns som om jag skarvar på Betongröret där och sen renoverar badrummet så kanske jag får problem med det gamla betongrör en senare. Är det inte bättre att Bila bort alla gamla betong rör igenom sovrummet och garderob och lägga i ny plastledning hela vägen

kulle
Jo absolut , har du möjlighet att byta allt nu så är det klart bäst :thumbup:

Hela vägen ut till inspektion luckan i Hallen innan nästa badrum

kulle
Blir lite nyfiken på vad det är för inspektionslucka ,
Kan du se avloppsröret där ?

Ja man kan se avloppet i golvet i hallen utanför badrummet det är av betong

Alltså utanför badrummet på ritningen jag är och håller på i toaletten utanför sovrumet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.