Vatten & Avlopp
emde: De små kan jag tänka mig göra det med. Absolut! De stör inte. Men det stora aset? Mitt i gången vill jag ju inte ha en stor gjutjärnsklump.
Krilleman: Vad har du fått för prylar av rörisen? Ett par ballofixer är alltid bra att ha till köket!
Krilleman: Kapa självklart på lämpligt ställe med tigersåg innan du går på med slägga på det som ska bort, även fast du ev kan använda dig av muffen på rensröret. På så sätt kan man känna om insticket sitter som berget och ändå kunna ansluta med en fernco!
Pen: Jag har precis installerat frikyla (själv). Frikylan fungerar bra men dessvärre så leder kopparrören oljudet från brinepumpen till konvektorn vars lameller sedan verkar fungera som högtalarmembran och släpper ut oljudet rakt in i sovrummet. Ljudet från konvektorn fläkt är fullt acceptabelt då man s a s tradar komfortabelt klimat mot lite vindsus. Värre är det med ljudet från
Nerre: [citat] En väldigt varm sommar är det kanske möjligt att vattnet i ledningarna kommer upp i över 30 grader, men annars är det knappast nån större risk.
Isakare: När jag drog in mitt vatten hade jag inget val, det var 10 cm grus, under var det berg som sluttade ut mot brunnen. Jag la slangen på berget, la över 20cm markisolering (röd frigolit) och byggde en rabatt med sliperskant nån halvmeter ut så det täckte isoleringen, isoleringen spårade jag för slangen, som tunnast var det isolering och 10 cm grus. Jag la även ner en värmekabel, inställd
krilon: Ånej bara dagarna efter att jag staplat in 15 kbm ved upptäckte jag att det var 5cm vatten på golvet. Den enda läckan jag kan hitta är dräneringsslangen från avhärdningsfiltert. Vattnet på golvet smakar salt. Kan det vara något stopp i filtret som orsakat detta? Jag har noll koll på hur filtret fungerar. Det är kanske 15 år gammalt från hoh vattenteknik. Tills vidare har jag stängt
Lazzeman: Jag har ett tvättställ modell mindre som sitter i toaletten i källaren. Det sitter ganska lågt dessutom och funkar inte så bra för vuxna. [bild] [bild] Jag tänkte byta ut det mot ett normalstort som sitter på normalhöjd. Det innebär då att själva avloppet från tvättstället kommer att bli förskjutet i sidled i förhållande till avloppsröret som går in i väggen. Nu sitter det ju
camaro1969: [citat] jo jag har enskilt... men hade jag haft kommunalt hade det kostat drygt 50:- det var typ "hade jag haft kommunalt"..... så jag får vara glad för det lilla... att jag har enskilt vatten... bra medans det fungerar men så fort det krånglar hade man nog hellre haft kommunalt :)
Alfredo: [citat] Okey då. :o Det får bli dumburken för mig...
Stefan vtt46: Om det beror på bakventil borde man ju kunna lyssna signtill vilken backventil det är som låter, det kan väl knappast vara duchblandaren som låter när man tappar vatten i köket som för övrigt har en vanlig standardblandare med två kranar. VVB tycker jag låter tveksamt eftersom det tjongar även om man öppnar kallvatten karanen, ska försökalussna om det går att höra om den
corre: Väggbockstöd tillsammans med skena innanför väggen, sen väggbricka utanför, alt om det är en dold installation så skippar man väggbrickan och monterar halvkoppling direkt på en ventil eller rörböj. Väggdosan har man i duschen. http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.7_installationslosningar-enligt-nt-vvs-129-och-branschreglerna-saker-vatteninstallation.pdf
frihopper: [citat] Aha! :) Observant av dig, tackar för det! Jag glömde köpa en liten förlängning till T-röret som du pekar på. Det kromade kopparröret på det vänstra t-röret var dock lite långt på bilden så de sitter lite närmare idag men en liten förlängning behövs ändå.
mmrmb: Tack för dom snabba svaren . Får väll ta å byta ut allt istället. Vågar inte ställa mig å dra i det ifall det börjar läcka.
Krilleman: Sidan 16 i säkervatten avhandlar ämnet! http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Smissarve: [citat] Tack för det! Nu slapp jag också att ringa rörmokaren. Hos mig var hålet helt igensatt av rost. En 1,7 mm dyckert rensade fint och plötsligt begriper jag hur tryckställarna funkar, efter att den reagerar som den ska när man spänner fjädrarna.
Johan_A_M: Det finns något härligt och samtidigt genant med att vara borta från sin egen tråd ett par timmar och komma tillbaka till en levande diskussion... Hade nog inte tänkt köra på varmvatten. Köpte redan efter ditt svar KoW en kulventil samt en bussning från 21 till 26 mm eller vad det nu var. Drog på med 20 varv gängtejp och monterade ihop. Så långt allt väl och det kändes tätt.
Stringfellow Hawke: [citat] Samfälligheten har dricksvatten som enligt uppgift fungerar nästan året runt (kan frysa när det är riktigt kallt). Corre: Ja, sluten tank 3 kbm 1320 kr. Sen går det upp ganska mycket i pris efter 3 kbm, dessutom blir ju kostnaden för grävning större.
corre: Kapa nere till höger då, prisolen kan du ju förlängs dit sen.
corre: Tidigare var inte Oranga delar UV-skyddade. Men idag är det samma plast i delarna, olika färg. Om delen är synlig utomhus kan du kolla så den är UV-OK
JoakimU: Tack för svar, då är det beställt prylar från Rinkaby Rör som kommer inom kort, återkommer vid ev. frågor framöver.//Jocke
KnockOnWood: Har du manualen? http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fdoc.ivt.se%2Fdownload.asp%3Fpt%3Dpdf%26fn%3DManual_IVT590_sv_1.2.pdf&ei=dXSYVZW5JIWiyAPn-5bgDw&usg=AFQjCNF09Kz1CEDx8e2tB6qRmyqlMX9aLA&sig2=AP-zDDNxsw4yJzXPuEA9SA&bvm=bv.96952980,d.bGQ&cad=rja Kompressorn är en central del i alla värmepumpar, lite svårt att förklara kort, det har med
Krilleman: Borde inte "bonn-lufta" kallas för "standard-lufta" Pherra?! :p:thumbup: Topp-tips! :beer: :beer: :beer:
fredand44: Lade samma fråga under El, och det lutar åt att det går bra att dela grupp. Mvh Fredrik
elile: Har haft problem med kloaklukt i flera omgångar och hittat olika orsaker: Stopp i ventilationsrör på taket av fågelbo med döda ungar: Nät monterat. En nästan horisontell sträckning av ventilationsröret hade ändrat läge så det blivit lutning åt fel håll och kondensvatten samlats till ett kraftigare vattenlås än i golbrunnarna. Följden blev att det i stället bubblade ur
Zusgazah: Tack för svar! Jag tolkar det som att ett badrum rakt ovanför pannrummet skulle fungera bra med ett avluftningsrör som går parallellt med en vertikal avloppsstam där.
Jonatan79: Isolera rören och lägg i en värmekabel , prata med en lokal röris så fixar dom det.