Hej!
Har haft problem en längre stund med avrinningen i köket.har dubbelho och tar bara några sekunder när man fyller den ena tills vatten kommer upp i den andra slasken.
Idag plockade jag ner och gjorde rent men samma problem efteråt.
Nu märkte jag att om jag tar isär en skarv strax innan röret går ner i plattan så blir det ordentligt flöde i avrinningen.
Direkt började man tänka på om det är problem med avluftningen men har inte så mkt ideer på vad det kan vara annars som spökar.därför hoppas jag ni kan komma på hur jag ska kunna fortsätta felsökningen och få bukt på problemet.
Märker inga problem i tex handfatet eller i duschen...
Tacksam för hjälp.
Mvh Daniel

Y
Man bör ha två riktiga sugproppar fylla på med varmt vatten och hålla på tills det slutar komma skräp. Hålla för ena sidan medan du jobbar med andra. Eller jobbar med båda. Viktiga är att man inte bara flyttar vatten mellan hoarna.
cupplunger.jpg

Det har varit populärt ett tag med flexibla rör (under diskbänken), som jag kallar för dragspel.
Ifall du har sådan så ta loss det röret för det är säkert som gele i den.

Ifall det inte kommer mer skräp men fortfarande strular så får du ner i stammen med högtryckstvätten eller spolbil.

• Gilla
Lunkand
  • Laddar…
Krilleman
Precis som Yrrol påstår så är det nog ett begynnande stopp i antågande.

Du spolar antagligen ner för mycket fett i avloppet. Tex från stekpannan utan att du torkar av den med hushållspapper innan disk?

Spolbil via köksavloppet är min rekommendation.

• Gilla
Lunkand
  • Laddar…
Shit vad träffad man känner sej för det slarvas en hel del med att undvika hälla ner fett i slasken... Kan man göra nåt på egen hand eller är enda sättet spolbil?! Finns väl något man kan köpa till högtryckstvätten?!
Tack för svar

Krilleman
Högtryckstvätt kan fungera.

Spolbil har oftast valbarheten med hetvatten som hjälper enormt mot fett.

• Gilla
Lunkand
  • Laddar…
Y
Högtryckstvättens spolslang som följer med är inte sådär superduper bra, men kan fungera.
Tar du då en Nilfisk E145 eller E140 så klarar dessa varmvatten vilket är till din fördel när du spolar avlopp.

Priset för spolbil kontra sådan högtryckstvätt är ungefär det samma.
Fast spolbilen har bättre saker och framförallt mer kunskap.
Du riskerar köpa en tvätt + spolbil i slutändan.

Nilfisk är dock kortlivade så spara kvittot.

• Gilla
Lunkand
  • Laddar…
Prova det gamla trixet med att koka upp största grytan med vatten och häll i.

• Gilla
Lunkand
  • Laddar…
Om stoppet sitter åtkomligt (ovan plattan) är det väl bara att skruva ned alltihop och rengöra?
Är det bara jag som gör det en gång per år (minst) för att slippa stopp? Gäller både kök och badrum...

Y
Risken är att packningarna inte håller tätt efteråt.

Krilleman
Nyare vattenlås ska tåla rensning varje år. Äldre vattenlås kan börja läcka. Byt då först.

Spolar man ner hett vatten så är det fördel att späda vattnet med lämplig (stor) dos fettlösare typ YES.

Hmmm - hur ofta rensar ni köksavloppet ...?

När det visar tendens att rinna lite långsamt, men kanske någon gång/år.
Rengöringsmedel som löser fett som sköljs ned med 1-2 liter varmt vatten, sedan får det stå i en halvtimma.
Mycket kokhet vatten, säkert 10-15 L. Så både vattenkokare och kastruller får användas, men det fungerar.
Brukar bli två sköljningar på 5-6 L i varje och avslutas sedan med att det får spola en stund med varmvattnet.
Att bara spola varmvatten kan hjälpa med är inte lika efffektivt.

Men Anders, du plockar inte isär rören? Det gör jag en gång/året i badrummet men jag har aldrig gjort det i köket (snart 10 år). Med spolning funkar köksavloppet ok men vet inte om jag får ihop kopplingarna om jag öppnar efter så många år.

Billiga och miljövänliga Husmorstipset:
Spola riktigt hett vatten en stund, häll sedan i nån matsked bikarbonat eller bakpulver, en halvdeciliter ättika och nån liter kokhett vatten, det brukar kunna lösa en hel del. Det bubblar och fräser rejält men det är ofarligt. Skölj sedan med mera hett vatten så märker du snabbt om det blivit bättre eller inte. Man kan behöva göra om det några gånger.

nikasp
Jag säger spolbil. Vattenlåset i köket var ruskigt igengrott när jag rensade så jag kollade priser och firmor för att spola i förebyggande syfte. 3v senare när jag var dödsförkyld och vi skulle döpa vår dotter samt ha över 30 gäster på middag em och kväll så blev det tvärstopp. Stod med blöta strumpor och brallor och frös och svettades två timmar innan dopet innan jag gav upp med rensbandet (tidigare ägare sa att hen inte hade haft några problem alls men ändå hängde två rensband i garaget...). Fick ut en jourbil och räkning på 6575 kr som jag sedan fick ner till 2425 kr efter ROT. Rörmokarna säger att man ska spola då och då, kanske med 5-8 års mellanrum. Torkar ur det värsta fettet innan jag sköljer pannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.