Vatten & Avlopp
smurfen72: Man brukar lära sig beräkna hur mycket böjarna bygger men det kan ta nån böj innan man får in det rätt.Varför inte skaffa grejer så du kan mjuklöda också behövs bara en vanlig gasol flaska till det.och brukar vara svårt att bocka ibland om det är trångt och blir tätt mellan bockarna.
Krilleman: WC ska alltid anslutas i liggandes grenrör, precis som min tidigare bild visar. Man ska alltså inte ansluta WC i ett grenrör som står rakt upp! Förminskning ska alltid anslutas så att det ej blir en "trapppa", precis som Dr.L skriver. Det skapar faktiskt upphov till framtida stopp att montera en förminskning "upp-och-ner"!
Zchnukko: [citat] Har hört det från flera håll nu, kan tänkas att det är en std? Tack hur som helst för er input!
Krilleman: Ett bockat 12mm kromat halvhårt kopparrör med stödhylsa i skulle vara det bästa. Men då behöver du antagligen tillgång till en bocknyckel! WC:n har utv R15 gänga på ventilen som medföljer porslinsguden. Halvkoppling R15x12 fungerar fint. I brickan kan det vara bra att montera en ballofix om du ska byta WC någon gång. Men du kanske har ventil på annat lätt åtkomligt ställe innan?
Asgot: Skönt att höra Larsa. Jag frågade också på rörförsäljningsfirman och han sa också att det inte var några problem. Men jag vet ju inte om han är röris eller bara försäljare... Men rent logist känns det ju rimligt att röret inte blir proppfullt. Det skulle vara om man tömmer badkaret samtidigt då. Barnrikehuset: Nej, det är enplans. Detta badrum är tillbyggt senare och är det
helrob: Finns på K-rauta bla., inte något ovanligt.
Hemmakatten: Vi har vår innerdel i ett skåp i köket. Själva vattenutkastaren i carporten. Både kallt och varmt vatten. Har ingen avstängning på insidan. Har inte märkt av någon kondens. Har fungerat utmärkt i 8 år.
huggan: Finns det en dusch är det våtzon 1 oavsett om det är en kabin eller inte. Så tätskikt krävs.
Krilleman: En lövis är alltid att föredra på stuprör innan markröret! https://www.byggmax.se/tak/takavvattning/detaljer-stupror/renstratt-svart-p26762 [bild]
Krilleman: Det lilla "snedden" som ev blir (gäller även liggandes ledningar) är inga problem. Muffarna i vanliga delar har lite "glapp".
leby: Får göra så, tack ändå för idéer.
AG A: [citat] Du har redan svarat på din egen fråga. Ni/du har kopplat förbi tryckvakten, vilket gör att pumpen går kontinuerligt tills motorskyddet slår ifrån. Köp en ny tryckvakt, och koppla in den, så kommer det fungera sedan.
Nybyggare34: Ok. Jag ska göra ett test någon av de kommande dagarna så får vi se om er teori stämmer. Misstänker nämligen att ingen spolat på toaletten på övervåningen de gånger den varit varm. Jag återkommer med resultat.
lordi: verkar rätt tunt i godset, så det kanske är ett gammalt "äggskalsrör", så var försiktig om du skall kapa.
Krilleman: Rensrör på ståendes 110 rör uppåt, 400mm över golv i underkant, är standard och du behöver då ej någon i golvet. Spara pengarna på luckan är min åsikt. Men om du är på jakt efter luckan på bilden så finns den lagerlagt av Dahl, så vilken röris som helst kan ta hem den åt dig.
Yrrol: Jag hade en kort period där jag hade sådan pumpmodell fast mer riktad för yrkesbruk, funkade väl men var klumpig så man tröttnade på den. Enkla hederliga sugproppen är det bästa. Men gäller att finna en bred med stabilt gummi vilket är lite svårt idag. Tycker den på bild har lite för mjukt gummi, helst vill jag hitta äldre i svart gummi, stabilare/hårdare. Ifall du har vettig
AndersS: Jag stoppade bara lite plastpåsar i påsen och tryckte ned i brunnen i brist på t.ex. isolermaterial. Du kan köra med det bruk du har tillgång till och det är ju så lite att man blandar det i en hink med skyffel. Som du själv noterat ska du regla upp för golvet och då är det bara att dra till ytan så den blir slät.
hantverkare1: [citat] Tack för svar! Hade fel ang storleken, det är R15 som jaag har på blandaren. Då är det alltså en vanlig klämringskoppling 12xr15 jag ska ha? Hur är bäst att göra vid anslutningen till diskmaskinen? Den längst till höger alltså.
Krilleman: Översta bilden kan ev vara ett vatette T-rör. Köp vatette plugg 22mm om så är fallet. Ta en bättre bild från sidan. Men du borde kika på vad det är som läcker först och få det korrekt åtgärdat! Du har vita/gröna utfällningar, oftast ett tecken på läckage. Undre bilden är det svårt att ge dig några råd på.
tommysv: Tackar för dina synpunkter. Jag åker till Clas Ohlson och börjar handla PEM slang och kopplingar :-)
Krilleman: Vatettes röda "Stål" passar inte på dessa rör. Jag har faktiskt fått vatettes 16mm förstoring att täta på dessa rör utan problem vid ett akut tillfälle hos kund. Sen är ju frågan om det är helt rätt. Men det är nog det bästa du kan göra efter omständigheterna om du ska in och greja i detta systemet. Kapa på var sin sida om radiatorn. Köp två förstoringar 16x15 samt två raka
Anton Wessberg: Tack så otroligt mycket för all hjälp! Jag är grymt tacksam!
Per39: Tack, SueCia för tips. Det första var, vad jag själv syftade på, men var osäker och ville inte göra något dumt eller svårare än nödvändigt. Ditt andra tips är tyvärr inte tillämpligt och det är synd, för röret ligger inte så djupt, men det går åt andra hållet, dvs. in under huset, så då får jag istället skarva på en liten bit. Borde kanske gräva ända ner i alla fall o
corre: Fixera rören snyggt, och gjut igen det. Inget behov av isolering i genomföringen. Det kommer inte spridas något ljud. En PEM32 som är pluggad och ligger med lite sling på utsidan säkrar framtidsbehov. Lägg cellplastskivor ovanför alla rören, ca 100-120cm breda så de täcker väl i sidled, tills rören ligger på bra djup.
Göran.W: Varför inte sätta en hydrofortank och en backventil så vattnet inte rusar på fel håll vid vatten avbrott.
HasseTeknik: Jag köpte en sådan på K-Rauta i våras till mitt fritidshus. Den finns även hos CO http://www.clasohlson.com/se/Varmvattenberedare-30-l/40-8794 men tyvärr till ett lite högre pris.
Viktor Lignell: [bild] Jag vet faktiskt inte om jag kunnat vrida på det tidigare, har bott i lägenheten drygt ett år men inte upplevt att det varit så här varmt tidigare! Aah precis jag bor i ett flerfamiljshus!
Pontus Nordwall: Problemet är löst, man drog tillbaka utsidan på kopplingen som sitter på slangen och då passade de vanliga hane kopplingarna vi har. Enkel lösning som man borde kommit på tidigare. Tack för hjälpen.