Vatten & Avlopp
Krilleman: Viktigt här är att du väljer en klämringskoppling som är godkänd för mässings-ände. Vatette är en sådan som är väldigt bra! Svensk kvalitet. Hornbach ska ha den på hylla. Men dessa kan handlas i nästan alla nätbutiker. tex: http://www.sigro.se/vatette/ Följ monteringsanvisningen.
Krilleman: 160cc är en svensk standar. Muttern sitter på blandarfästet. M26x1x5 gänga 150cc är en europeisk standard. Muttern sitter på blandaren. G20 gänga
Claes Sörmland: [citat] Systemet fungerar så att det är fastighetsägarens ansvar att avloppsanläggningen renar avloppsvattnet som släpps ut. Ändras belastningen på anläggningen så att reningen inte är fullgod så ska fastighetsägaren inkomma med en ansökan (anmälan för enbart BDT-vatten) om att ändra den. Man har således inte någon skyldighet att bygga överdimensionerade avloppsanläggningar
oneman: Vet inte varför du har kopparutfällning (grönt hår). Eventuellt kan det vara rost i varmvattenberedaren. Däremot har jag hört att håret bara blir grönt i kombination med schampo. Du kan testa att tvätta håret med balsam, det ska visst gå lika bra. Annars kan du testa att använda kallvattnet när du schamponera ;)
hahalj: Ok, jag gör inget förrän jag märker metallsmak på vattnet. Vi behöver bara filtrera järn o mangan så metallsmak på vattnet innebär ju att det inte längre gör sitt jobb.
Krilleman: Jag kanske minns fel hur denna är konstruerad, :x Nåja, fint att det löste sig iaf! :thumbup:
Blåbär69: Tack Claes, Ska kolla lite på det här och om inte annat så har man något att jämföra med när han kommer med ett alternativ.
carita68: Hej, jag har letat länge efter ett fluor/fluorid filter till att sätta under diskbänken. Till det renande vattnet vill jag ha en egen tappkran, helst utan el, avlopp finns...vill heller inte att vattnet ska bli destillerat. Vii har egen djupborrad brunn och halten av flourid är 3,2mg/l... Är det någon som har något förslag.
Simon E: Grymt, ska testa detta så fort jag fixat en luftpump till ventilen. Tack för all info, nu känns det som jag har koll på funktionen. Ska tänka över att byta till en dränkpump när denna börjar ge sig!
ByggaNytt: Nu har jag beställt en egen liten elsvetsmaskin! http://www.gpa.se/nytt-hos-gpa/erbjudande-paa-elsvetsmaskin/ Sitter och tittar på lite rördelar för poolbygget och tanken är ju att ersätta denna klämringskoppling med motsvarande elsvetsdelar: [bild] Det verkar finnas 2 alternativ med plast eller metallgänga för nippeln (sen blir det ju direkt en 90 böj på nippeln): 1. Plast
torparkalle: Någon som har referens/info om denna radonrening?
torparkalle: [citat] Hej har kollat alla du nämner men har även hittat en annan tillverkare Libradon. Enkel design och prisvärd. Tyvärr verkar det svårt att hitta referenser om den. Svårt att veta vilken man ska välja😁 http://www.libradon.se/contradon.htm
einde: Tänkte relina vårat inkommande vatten ikväll som består av galvat rör, dock så var det otroligt mycket skit i rören så fick inte in den nya PEM slangen. Har hört att man ska kunna rensa denna men vet inte vad man bör använda sig av för verktyg. Någon som har koll? Något man kan hyra hos ex. Cramo?
Krilleman: Vatette har annars jättefina monteringsanvisningar! ;)
pcbjorklund: Ja, det får bli till att skippa flaskhalsen via kranen. Tack för feedback!
Mainstream: Jag var tvungen att sätta tätskikt och se till så brunnen (och pannan) var omringad av en klack. Så här blev det: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/240891-nybygge-murat-med-lertegelblock-14.html?perpage=15#post2257808
twarenius: Min köksblandare läcker vid svängpipen och jag misstänker att jag behöver byta manschettpackningar. Problemet är att jag inte lyckas identifiera tillverkare och modell för att kunna köpa packningarna, den är väldigt anonym av sig. Någon som känner igen modellen eller vet vart jag kan vända mig för att få reda på det? [bild] [bild]
Yrrol: Tills du har löst det så fyll vatten i flaskor och ställ i kylet över natten så kan det smaka bra dagen efter.
snowjim: Tack, Var runt i 4 butiker(Byggmax, Harald Nyberg, Biltema och Jula) och frågade även personalen men där fanns inget att hämta. Hittade en stop i koppar hemma som konstigt nog passade perfekt på den avsågade biten, hur tätt det verkligen är vet jag dock inte. Provade spola en massa utan problem men jag misstänker att problemet kommer först då det är stop längre ner i avloppet. Den
TheGame: Läcker det från röret undertill eller mellan vägg och toalett?
Sommartorparn: Fick ny infiltration gjord för något år sedan. Instruktionerna vi fick från anläggaren var att vi inte behöver ta bort de pilar som växer bredvid markbädden. Däremot är det strängt förbjudet att plantera träd eller buskar ovanpå. Träd och buskar som växer bredvid gör ingen skada, som jag förstått det. Det ska även kunna gå att köra med tunga jordbruksmaskiner ovanpå. (Vår
Stingray468: [citat] Stämmer detta verkligen? Provat att hålla kompassen över brunnslocken på gatan och jag ser inte att nålen viker av mot annat håll en nord.
SueCia: När glidmedlet torkat går det inte lika lätt att få isär. Du ska absolut inte spika!
öringen: [citat] Japp får bli någon sådan lösning tror jag...
Andreas Ludde Lundell: Ska gjuta en garageplatta och undrar hur mycket över betongplattan ska man avsluta avloppen till wc och även golvbrunnen? Ska man räkna med ett lager flytspackel ovan på eller kör man allt i betongen på en gång?
hempularen: Jag hoppas att du byter bolag efter det här. Jag har ett horn i sidan till Folksam sedan tidigare i sommar när de i princip hade ihjäl en släkting till mig. De vägrade ta hem henne på reseförsäkringen, de utnyttjade ett undantag som de är helt ensamma om i sina villkor. Om du söker läkare för något inom 3 mån. före avresa så gäller försäkringen i princip inte alls. Övriga
jaob: Avloppsbrunnen ligger utanför huset. Detta är en brunn där man medvetet har dragit en flottör som går reglerar -något-. Jag misstänkte första gången jag såg det att det är vatten som kommer från borrade brunnen till brunnen i huset som har en flottör, när nivån sjunker för mycket så slår den till och pumpar in mer vatten i brunnen i huset. Vidare så slår den av när nivån är