2 204 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Komposttoalett/mulltoalett/torrtoalett
Hej
Funderar kring att installera någon form av komposttoalett.
I första hand tänker jag urinseparerande.
Anledningen är mitt miljötänk, skulle kännas tillfredsställande om man kan ta hand om vårt näringsrika "avfall" på ett bättre sätt än att blanda det med dricksvatten och skicka ut i en bädd med risk för läckage i grundvatten och/eller bäck.
Har också lantbruk och därmed gott om spridningsyta.
Nu menar jag inte för något fritidshus utan för permanentboende med 5 vuxna personer.
Har googlat på Aquatron dry, MullToa mfl
Ett problem som vi stött på är att det verkar som om man separerar urinen så är det stor volym som måste lagras, Om man inte separerar den utan blandar, så "torkar" man bort det med tex fläkt. Däremot fekalierna verkar inte bli någon större volym när det väl komposterat sig.
Stämmer detta resonemang?
Hur mycket urin skall man räkna med att det blir per pers och år?
Någon som har erfarenheter och tips att komma med?
Funderar kring att installera någon form av komposttoalett.
I första hand tänker jag urinseparerande.
Anledningen är mitt miljötänk, skulle kännas tillfredsställande om man kan ta hand om vårt näringsrika "avfall" på ett bättre sätt än att blanda det med dricksvatten och skicka ut i en bädd med risk för läckage i grundvatten och/eller bäck.
Har också lantbruk och därmed gott om spridningsyta.
Nu menar jag inte för något fritidshus utan för permanentboende med 5 vuxna personer.
Har googlat på Aquatron dry, MullToa mfl
Ett problem som vi stött på är att det verkar som om man separerar urinen så är det stor volym som måste lagras, Om man inte separerar den utan blandar, så "torkar" man bort det med tex fläkt. Däremot fekalierna verkar inte bli någon större volym när det väl komposterat sig.
Stämmer detta resonemang?
Hur mycket urin skall man räkna med att det blir per pers och år?
Någon som har erfarenheter och tips att komma med?
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 031 inlägg
Enligt Fann:
"Varje person producerar ca 3 liter urin per dygn. För ett hushåll ger detta
ca 15 liter urin per dygn."
"Varje person producerar ca 3 liter urin per dygn. För ett hushåll ger detta
ca 15 liter urin per dygn."
Klicka här för att svara