Hej!

Borrade rörspetsbrunn häromdagen. Flödet är lite oklart, och min fråga framgår väl av topic - hur många liter i minuten fordras det i ett "vanligt" hushåll?

Man brukar i hushåll snarare tala om dygnförbrukning. Ca 120-250l/Dygn/Person har jag hör talas om, men det hänger så klart på antalet duchar, matlagning och tvätt etc.

Om du har endast 10l/min från spetsen så kan du mellanlagra i en större hydropress/hydrofor på 300l, så klarar du morgontoaletten och vattnet kan rinna till efterhand.
Dock måste pumpen strypas in för detta, så den inte suger torrt/luft, vilket beror på djupet på spetsen.

Är det en rörspets du har? De brukar man inte borra ned, utan slå eller trycka ned.
Är som mest runt 7-8m djupa.

Hej

Ja. Vi har borrat ett hål och slagit ner en rörspets. Ca 9 meters djup. Tack för utförligt svar!!

En fråga till där!

Han som borrade säger att det inte är helt kört ännu med den spetsen. Han föreslog att man kunde koppla en Jetpump till själva röret och låta den "suga" i ett par timmar. Med förhoppning om att fler och fler vägar för vattnet ska öppna sig så att tillflödet kan öka till "strumpan".

Kan detta vara något tror du/ni?

Ja, det är rätt vanligt att göra så

Hej corre,

Ställer lite fler frågor om det är ok. Jag mätte flödet lite hastigt igår, och där är ca 4 l/min vilket inte är så bra. Han bonnen som slog ner rörspetsen nämnde också att man kunde ha en öppen brunn istället. En bekant sa att han inte tyckte öppen brunn var så bra, men han sa inte riktigt varför. Hade du velat förklara begreppet?

Och, vad tror/tycker du om sådana här saker: https://m.youtube.com/watch?v=42IFGnd0JdA&feature=youtu.be

Tack!

• Gilla
Eveleve
  • Laddar…
Öppen brunn är en klassisk brunn, fast i modernare tappning med cementrör istället för lavade stenar.
Fördelen med den är att det blir rätt stor volym vatten som är lagrad i den, uppemot 1500l är nog inte ovanligt.
Nackdelen är kostnaden för grävning, det behöver grävs upp ett område på runt 50m2 för att komma djupt nog med en grävmaskin. Botten på brunnen behöver ligga på mellan 4-8m nämligen.

Det finns inga direkta nackdelar när den väl är klar om den levererar vatten, cementrör är täta och en nyproducerad brunn bygger man på rätt sätt.
Äldre brunnar som behöver renoveras däremot... då kan det strula och ta tid.

Ett alternativ är att brorra en brunn, om marken tillåter det. Har du mest grus är det inget bra. Berg inom 5-10m är nästa ett krav. Borrkostnad runt 20-35k och ytterligare runt 20k för pump och thb.

Slagruta är nog vettigt om du hittar en grävare eller bonde som har förmågan, men isf för att gräva en brunn.

Var i skåne bor du?

Hej.

Tack igen för svar, bor utanför veberöd.

Du kan kolla i brunnsarkivet efter närliggande brunnar, så kan du få en indikation på djup till berg och hur djupa brunnar andra borrar.
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html

Om det är ett permanetboende så skulle jag rekommendera att titta på en riktig borrad brunn framför en grävd.
Investeringen är tacksam mot framtiden.

Hej igen Corre.

Jag har fortsatt att ta vatten från rörspetsen och det verkar som att flödet har ökat lite. Jag har en liten fundering över hur jag rent objektivt ska mäta flödet. Just nu har jag som sagt en jetpump som pumpar upp vattnet. Om jag har haspen helt uppe så att munstycket (där vattnet kommer upp) är helt öppet, då "porlar" vattnet upp och flödet är ganska dåligt. Men om jag stänger haspen så att munstycket stryps, då känns det som att trycket ökar och vattnet sprutar upp i en tunnare stråle, och då ökar även flödet. Men hur vet man hur man ska mäta? När jag mätte sist då jag fick 5-6 minutliter hade jag pumpen kopplad till en strålpistol. Men jag kan kanske få mer minutliter om jag mäter på något annat sätt?

Sätt en ventil med anslutningsnippel (under backventilen) så att du kan tillbakaspola spetsen . Då släpper eller ändrar små korn som satt sig i nätet läge. Det kan höja genomströmningen lite.
/M

Du behöver inte gräva så stor yta med grävmaskin för att få till en brunn att magasinera vattnet i. Räcker att dra av matjorden och lite till och sen ställa dit en betongring, gärna minst 1200 mm i diameter så man får lite svängrum. Sen gräver du för hand inuti ringen och ställer på fler ringar allteftersom ringarna sjunker ner i marken. En brunnsring som är 60 cm hög rymmer ca 680 liter (om inte mattekunskapen sviker mig), så får du bara ner 3 st så har du ju ett magasin på 2 kubik. Det klarar du på en helg om det inte är alltför svårgrävt. Kan vara bra att ha en pump tillhands för att hålla torrt när du gräver.

Har inte grävt nån själv från scratch men fördjupade min brunn härhemma på detta sätt. Här satt det tre ringar+kona har jag för mig och vi tömde brunnen, grävde ur och satte på ytterligare 2 ringar för att öka på magasineringsförmågan. Vi grävde och lyfte upp leran med hink+rep.

Man ska väl dock passa sig när man är nere i djupa hål i marken så man inte råkar ut för gasansamlingar som tränger bort syret.

MagHam skrev:
Sätt en ventil med anslutningsnippel (under backventilen) så att du kan tillbakaspola spetsen . Då släpper eller ändrar små korn som satt sig i nätet läge. Det kan höja genomströmningen lite.
/M
Hej!

Ja, bonnen som satte ner spetsen hade också en kompressor med sig som han använde för att trycka ut vattnet nere i spetsen.

Jag är inte så jättebra på området, vill du utveckla hur det fungerar med en "ventil med anslutningsnippel"? Om du vill länka till hur en sådan kan se ut är jag tacksam.

Tack alla andra för svar också.

Flödet är troligen det samma, än trycket ändras som du märkt.
Oavsett så ska du mäta med en 10 el 25l spann, och räkna tid. Fylls 10l på 30sekunder så är det 20l/min tex.

Backspola spetsen kan vara vettigt. Om spetsen kan ta emot motsv 30 el 40l/min när du spolar från ett större volymkärl så klara marken att ge så mycket, då är det grundvattennivån som är låg.
Om du inte får ned mer än 10l/min så är marken för kompakt runt spetsen och behöver hjälp.
Det kan man få med en kraftigare pump, tex 10bars brandpump eller 20bars tryckstegningspump.
Oavsett går det nog åt en 2-3m3 vatten för en sån spolövning om det ska ge effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.