Kan jag lägga ner vattenslangen (troligen pem) och avloppsrören i samma dike?

Det är extremt svårgrävt på gården så det skulle underlätta med ett dike.

Jag har hört lite olika saker om detta.

Nånn tyckte att vattenslangen skulle ligga ovanför avloppsröret. Jag vill helst göra tvärtom.

Jag har funderat på att lägga ett eller två kulvert rör (typ avloppsrör) mellan det gamla huset och det nya. Då skulle jag kunna stoppa in vattenslangen inuti ett rör så att det blir extra skyddat mot läckande avloppsrör.

Ev. vill jag även ha elledningen i samma dike men den går ju att lägga grundare.

Var hittar jag information och regler om det här?

Vill även ha information om isolering mm. mm.

Detta är i jämtland. Ca. 5mil nordväst från Östersund. Det är ganska kallt på vintrarna och tjälen kan bli djup.

Varför skulle det vara olämpligt? Jag är ingen expert men tänker enligt följande.

1. Om du lägger slangen i större rör, kan du alltid byta den.
2. Om avloppsröret skulle läcka, hur skulle det tränga in i vattenröret då denna är alltid trycksatt?
3. Kolla med Bygglov kontoret hur du lämpligen skyddar dessa från frost.
Jag tror,att det räcker lägga cellplast ovan dessa. Då minskar man grävdjupet.

Vid tryckavloppssystem så förlägger man oftast slang för avlopp och slang för vatten i samma isolerlåda för att ta tillvara spillvärmen från avloppet för att förhindra att vattnet fryser, så det borde ju inte vara något som helst problem att ha dem i samma dike.

• Gilla
Anno1000
  • Laddar…
Jag förstår inte heller vad han menade.

Enligt min åsikt måste ju risken för att det är hål i både vatten och avlopps rören samtidigt vara minimal.
Kanske kan hända nått i samband med grävarbeten. Ifall man gräver av dom.

Det var en person som är insatt i husbyggen och sånt som sa det.

Han är visserligen ingen rörkrökare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.