Om vi gräver ner vatten- och avloppsledningar förbi en fastighet som inte vill ansluta sig i dagsläget, kan man då enkelt koppla på sig på ledningen i framtiden, utan att behöva stänga ner varenda ansluten pump i hela anläggningen? Går slangen klämma ihop, eller frysa, eller vad finns det för alternativ?

Krilleman
Sätt av en ventil men vanlig teleskopgarnityr.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Antar att det är PEM-slang, och då kan man svetsa in en sadelgren med inbyggd borr och kran. Det går på de flesta storlekarna. Grejerna går att hyra på VVS-grossisterna, och firmorna som håller på markentreprenad har dom hemma.

Om ni gör detta själva så är nog krilles ide om att sätta in ett stick och en riktig ventil en bra plan ifall huset säljas och ny ägare vill koppla på eller så inom ett par år.

Just de här fastigheterna kommer troligen inte ansluta sig inom överskådlig framtid, jag skulle tro att de kanske inte ens existerar om ett par decennier. Så ett dött stick är inte speciellt lockande, både av kostnadsskäl och rent praktiska skäl. Att i onödan gräva ner saker som kan läcka eller haverera, ligger inte jättehögt upp på min önskelista.

Men möjligheten finns ju att det är nån stolle som får för sig att bygga om och renovera, så frågan är alltså om det finns teknik för att ansluta på en trycksatt ledning, eller om man måste stänga ner hela anläggningen. Sadelgren med borr låter som något man kan svetsa dit i efterhand? I vissa sammanhang har jag läst att man "klämmer" ledningen, vad innebär det och går det göra på även klenare PE-slang? (50 mm)

B
Rätt säker att man kör med frysning för att skapa en propp.

Googla på " anborrning under tryck" så tror jag du finner lösningen på problemet.
Mvh Anders

man kan klämma också, men det är lite osäkrare, speciellt om man jobbar med LTA ;)

byggpularen skrev:
Googla på " anborrning under tryck" så tror jag du finner lösningen på problemet.
Mvh Anders
Jag har googlat lite, men blir ärligt talat inte mycket klokare.

https://www.youtube.com/watch?v=JP0I7DS70VA Är detta en lämplig och vanlig teknik, som är tillgänglig hos random rörkrökare?

Det är en vanlig lösning för entreprenad, alla grejer finns hos grosister och firmorna som gör markentreprenad.
Men det är nog ovanligt hos de vanliga rörkrökarna, dock kan dom hyra det.

Den lösningen skulle jag rekommendera om ni ska ansluta i efterhand och inte kan göra systemet trycklöst under 30min.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.