3 532 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Krånglande pump Desperat!
Det sa ju rörmokarn.. men jag kan ju prova ändra till och frånslag...
nu har den även börjat slå när pumpen går igång
nu har den även börjat slå när pumpen går igång
Har du möjlighet att ta några bilder där man ser hur allt är ihopkopplat? Är det ett rör mellan hydrofor och pump och sedan två rör från pumpen ner till ejektorn i borrhålet?
Ejektorpumpen förutsätter att den får tryck från hydroforen för att fungera. Men det borde ju vara ok såvida det inte sitter en backventil där emellan som kan ställa till det.
Kan du prova att strypa ner flödet till ca hälften med kranen mellan pump och hydrofor och se om det gör någon skillnad. Genom detta test kan man utesluta att det finns någon oönskad hysteres i systemet som gör att pumpen går till och från på ett oönskat sätt.
Ejektorpumpen förutsätter att den får tryck från hydroforen för att fungera. Men det borde ju vara ok såvida det inte sitter en backventil där emellan som kan ställa till det.
Kan du prova att strypa ner flödet till ca hälften med kranen mellan pump och hydrofor och se om det gör någon skillnad. Genom detta test kan man utesluta att det finns någon oönskad hysteres i systemet som gör att pumpen går till och från på ett oönskat sätt.
Har försökt lägga till bilider och en video på hur den uppför sig. Det går ett rör från brunnen in i pumpen och sedan ett ut och till hydroforen. där är ingen backventil mellan de båda. en kommentar om bilden är att pumpen står på en hydropress som den inte är kopplad till, den går direkt till hydroforen, den stora grå i hörnan.
ska prova att strypa flödet till hälften och se vad som händer, men om man stänger den helt så börjar den slå som vanligt.
kunde inte lösa hur man laddar upp en video
ska prova att strypa flödet till hälften och se vad som händer, men om man stänger den helt så börjar den slå som vanligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kunde inte lösa hur man laddar upp en video
Jag tror att du kan ha fått samma problem som jag hade när jag tillfälligt var tvungen att koppla in en ny hydrofor och pumpen slog till och från när den närmade sig stopptrycket.
Tryckströmbrytaren måste sitta så nära hydroforen som det går.
Det tycks som om det kan uppstå någon slags självsvängning i systemet p g a kombinationen ledningslängd mellan tryckströmbrytare till hydrofor och tryck om man har otur och detta gör att trycket byggs upp och tryckströmbrytaren slår ifrån, sedan sjunker trycket lite och pumpen startar och så där håller det på.
Min gissning är att problemet försvinner om tryckströmbrytaren monteras i direkt anslutning till hydroforen.
Du har en vanlig sugpump, ingen ejektorpump. Är det du kallar luftinjektor grejen som sitter i taket ovanför pumpen i anslutning till en röd ventil? På bilden tycker jag det ser ut som ett patronfilter fast utan filterinsats. Frågan är om den i så fall gör någon nytta alls.
Det tycks som om det kan uppstå någon slags självsvängning i systemet p g a kombinationen ledningslängd mellan tryckströmbrytare till hydrofor och tryck om man har otur och detta gör att trycket byggs upp och tryckströmbrytaren slår ifrån, sedan sjunker trycket lite och pumpen startar och så där håller det på.
Min gissning är att problemet försvinner om tryckströmbrytaren monteras i direkt anslutning till hydroforen.
Du har en vanlig sugpump, ingen ejektorpump. Är det du kallar luftinjektor grejen som sitter i taket ovanför pumpen i anslutning till en röd ventil? På bilden tycker jag det ser ut som ett patronfilter fast utan filterinsats. Frågan är om den i så fall gör någon nytta alls.
Redigerat:
Jo det är ett tomt filterhus innan vi fick de andra filtren använde vi det. Luftinjektorn sitter närmare hydroforen. Jan problemet uppstå helt plötsligt? Efter att ha fungerat fint i ett år. Det är ju helt klart värt att prova flytta brytaren då. Och bra att veta vad för sorts pump det är!Patrick E skrev:Jag tror att du kan ha fått samma problem som jag hade när jag tillfälligt var tvungen att koppla in en ny hydrofor och pumpen slog till och från när den närmade sig stopptrycket.
Klicka här för att svara