Idag har jag en hyfsat nyanlagd infiltrationsbädd som inte fungerar som den ska. Efter ha filmat alla rör så har man kommit fram till att vattnet som ska rinna ut från infiltrationen stannar i röret. Röret har rätt lutning, men röret från infiltrationsbädden går ut i ett dike. Så fort det regnar det minsta så blir det stopp i infiltrationen för att vattnet inte kan rinna ut.

Jag ska be firman som anlade infiltrationen ordna detta. Men av erfarenhet vet jag att dom förmodligen kommer hitta någon fusklösning. Därför undrar jag om det är någon här som vet hur dräneringen ska se ut om den är gjord "by the book"? Ska den gå till en stenkista, eller vad är det som gäller?

• Gilla
dariom och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst måste det vara en markbädd och inte en infiltration som du har eftersom att det finns ett utloppsrör?

Är det så att vattnet stiger i diket vid regn till nivåer över markbäddens utloppsrör? I så fall så ska nog diket som ska åtgärdas så att vattnet rinner bort.

Konstruktionspraxis är att skyddsavståndet till grundvattenytan ska vara en meter under markbäddens botten. En dränering läggs således djupare än en meter under markbäddens botten på den sida där vattnet tros komma ifrån. Det blir ett rejält djup eftersom att markbädden ligger under jord. Så kravet är att det finns fall i terrängen så att man kan leda bort det avdränerade vattnet.

Normalt ska slutet på rören i en infiltrationsbädd avslutas med avluftning ovan jord. Vanligtvis bygger man denna avluftning av vanliga orange 110 mm rör och böjar.
Visst är det en infiltrationsanläggning för BDT-vatten?
Här hittar du lite info: http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

Redigerat:
Avloppet består av ev separat sluten tank, samt en infiltrationsbädd för gråvattnet. I nuläget är vattnet stillastående i infiltrationen för att det inte kan rinna ut ordentligt från röret som går ut från infiltrationsbädden. Det går alltså till ett befintligt dike bredvid vägen. Diket kan dock inte ta emot det som kommer från infiltrationen då det nästan alltid är fyllt med delar av regnvatten, vilket får till följd att mitt infiltrationsvatten inte kan rinna ut.

Claes Sörmland
Det låter som om diket måste fixas så att vattnet rinner undan. Hur det ska gå till är svårt att svara på utan att se terrängen i verkligheten. I och med att det står vatten i diket så låter det inte som att du kan få ned vattnet i marken. Stenkista är i så fall uteslutet.

Om bädden har varit vattenfylld så är risken att den blir förstörd genom igenslamning. Bakterierna bildar slemmig biomassa i dessa bäddar när de är vattenfyllda så att syrebrist uppstår. Om de slammar igen så måste de grävas om.

Din beskrivning av ett utloppsrör till ett dike stämmer med att du har en markbädd och inte en infiltrationsbädd. En infiltrationsbädd har inget utloppsrör eftersom att vattnet infiltrerar i marken under bädden.

• Gilla
ersved
  • Laddar…
Hej!:) har du ett utlopp från infiltrationen så har du en markbädd. dvs om den är gjord efter konstens alla regler så har du i botten uppsamlingsrör, ovanför dessa en sandbädd och ett spridningslager ovanpå sandbädden med spridarrör, då ska du ha minst 4 luftningsrör som sticker upp ur bädden samt två brunnar. en fördelningsbrunn som fördelar vattnet till spridarrören samt en uppsamlingsbrunn dit uppsamlingsrören som ligger under bädden går. från uppsamlingsbrunnen ska det sedan gå ett utloppsrör till ett dike eller liknande. tittar du i uppsamlingsbrunnen så ska du se alla rören som leder dit samt röret som leder till diket. är nivån så hög i uppsamlingsbrunnen att du inte ser rören så måste du kolla utloppet till diket. får du sådant mottryck från diket så att du fyller hela bädden med vatten så måste du på något sätt se till att få bättre avrinning i diket. enkelt uttryckt så ska inte utloppet i diket ligga långt under vattenytan:) det blev en till variant av de svar du redan fått men förhoppningsvis kanske det kan vara till någon hjälp.

Tack för era svar! Nu känner jag att jag blivit lite klokare :-).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.