Vatten & Avlopp
daddydj: Jag tänkte stänga av inkommande vatten på den röda ventilen till vänster. Sedan tömmer jag systemet inomhus och blåser ut det sista med kompressor. Vattenmätaren får jag tyvärr inte röra (plomberad) så den sätter jag värmekabel runt med termostat som kör igång när det blir kallt. Kommunen får avslutningsvis stänga servisventilen i tomtgränsen. Det kommer alltså vara tomt i
falkn: Jag hade inte oroat mig för detta. Har ni, som du säger, ett dräneringsdike samt att hela ytan är gräsmatta så sväljer bara den stora mängder vatten. Speciellt sommartid. Det är nog bara bra med lite bevattning. Hade detta varit under höst eller tidig vår hade det kanske varit värre, men då badar man inte gärna i kallvatten.
corre: Det kan du dra med känsla som regel. Jag brukar spänna tills kranen inte går att vrida för hand utan att kraftfullt ta i. Risken är att du drar av mässningsgängstaven som sitter mellan delarna.
corre: Om pumpen lämnar högt flöde nog, men lågt tryck vid förbrukning pga lång ledning så kan du sätta en hydropress i ditt hus, och en backventil mellan inkommande ledning från grannen och hydropressen. Grannen måste komplettera sin sida med en liknade lösning så att du inte tar allt tryck från hen. Principen blir att din lokala hydropress agerar buffertank med trycket från den
Patrick E: Räcker de flexibla slangarna på den nya blandaren ner och förbi kopplingarna på den gamla blandaren? Kapa i så fall röret precis under kopplingarna och ersätt kopplingarna med Ballofixventiler. Köp den storlek som krävs för den grövsta dimensionen och sätt förminskningar i den ända där du behöver förminska diametern. Gissar att rören som kommer upp ur botten på skåpet är
Arne999: Kikat på tillverkarens manual och det står ju inte så mycket men man får iaf INTE ha en vakumventil samt att man ska ha avluftning över taknock. Så då återstår frågan om det är ok att använda skorstenen till detta?? Läste nån stans att "om det finns risk för kallras så kommer avloppsluften/lukten in i huset" När skulle detta kunna inträffa i så fall?? Om jag nu ska in i
slurppe99: [citat] Skillnaden är att han nu vill bygga in problemet då han haft bättre lösning. Tillråga på det vill han bygga in en gammal beredare som bäddar för problem.
messijah: Nej dom förklarade bara hur min brunn fungerade då jag bad dem att göra det så att man vet precis hur det fungerar. Det enda dom klagade på var att jag skulle skaffa ett rör så jag kunde se hur grundvattennivån låg, men det var allt. Sen åkte dom och verkade väldigt nöjda så jag klarar mig nog några år till innan avloppet ger sig så nu ska jag börja spara till det :)
Oscar Fallenius: Okej va bra, tack för info!
Patrick E: Min var från 1978 och började läcka förra sommaren. Livslängden beror nog på vattnets egenskaper och om det finns några ställen i hydroforen där galvaniseringen (och ev plastbehandling) är dålig. I mitt fall började det spruta vatten i en fin stråle i en svetsfog.
anders07: Precis, så nära "problemet" som möjligt eftersom den måste sitta på röret/rören som orsakar problemet.
mrw: Kan det va så att man har tvårör på ett plan å enrör på det andra? Jag vet att jag har enrör på plan 1men alla radiatorer i källarn är kopplade som detta. Bankade på radiatorn och den låter tom. /cw
FRS05: Där är en böj på röret, antal grader okänt. Så jag får helt enkelt testa och jag får i ett pex-rör. Elementröret vill jag inte koppla in vatten med för det är gammalt. Skulle inte känna mig säker med det så går det inte med pex så skiter jag nog i det.
Hemmakatten: Vi har precis beställt ett vattenprovspaket. Eurofins var billigare än Alcontrol. Ett "normalprov" består av ett.mikrobiologiskt prov och ett kemiskt-trkniskt. Det mikrobiologiska mäter bakterier man blir magsjuk av, t.ex. E-colibakterier.
HasseTeknik: Hittade en passande nästan obegagnad överdel i mitt förråd :). Bra att spara prylar ibland. Var dock av typen 1/4 varv, men det gör ju inget för det blev ju mer enhetligt:D. [bild]
Henke2600: Blir det inte en ful skarv utåt mellan rännorna vid tratten?
ccf: Pipen kommer att vara väl synlig (till ett badkar) i ett snyggt badrum så den behöver vara snygg (mao funkar inte bockat rör). Men den behöver absolut inte se ut som på bilden, det var bara ett exempel för att illustrera en pip direkt på väggen. Mässingsgrejen som är till vänster om täckbrickan på bilden, vad är det för något (den verkar inte ha en gänga som passar in i
Fluxor: Vill bara flika in att Bauhaus, enligt mina erfarenheter, är av synnerligen god karaktär gällandes reklamationer! Jag fick 1000:- tillbaka efter ett ärende som slutade med att jag slog sönder en alldeles ny duschkabin och slängde fanskapet på soptippen, helt oanvänd. Hade inte ens tänkt be om kompensation för den värdelösa kabinen, men när de ringde och frågade om jag var nöjd
PochM: Blir att skaffa en ny varmvattenberedare. Nu återstår val av av korriosionsskydd. Fritidshuset ligger i ett kustområde kring Göteborg där det är mjukt vatten, låg järn/klor/aluminuim/florid-halt, ph ca 8. Det kan bli aktuellt att vvb är avstängd vissa perioder. Vad skall jag välja? Rostfritt?
Pherra: C: tryckströmbrytare till pump Går bara ett rör till den det andra svarta du ser till höger om den är säk ventil.
Jonna Karlsson: Tack för era svar! :thumbup: Får se hur det blir med detta...
slaskankan: Tack för hjälpen alla. Nu har det inte läckt ut något vatten på ett tag :)
Krilleman: KBK = Kör bara kör Bara du är medveten om riskerna!
R Göran: [citat] Ja nu blev det mäktiga intressant. På den gamla VV-beredaren hade någon helt sonika tagit bort backventilen (modellen med separat backventil och avstängning). Det var raka rör rakt igenom och självklart inget problem med någon blandare som inte funkade okey! Jag får väl i sammanhanget säga att det berör inte mitt hus och system. Själv är jag ingenjör och inser faran eller
Hokke10: Hello. Nu har vattentrycket hållt sig stabilt i en vecka och allt är frid och fröjd :D Orsaken var tryckvakten som fick en ordentlig rengjöring ( vågade inte skruva isär allt första gången). Membranet var helt men skitigt av rester från blåsan i hydropressen när jag tömde den tidigare. Filterna satt igen senare också till tvättmaskinen och båda duschblandarna så det vart å mecka