Hej!

Tack alla för svar. Jag har hört att man kan sätta ner en rörspets i en grävd brunn. Hur går detta till i praktiken? Gräver man först för betongringarna, sen nere i "hålet" trycker man ner en rörspets?

Typ så, men det behövs fortfarande en pump.
Fördelen med en 2m djup brunn och en pump därnere är att man kommer 2m djupare.
En vanlig pumpautomat kan suga ca 7m ned, så allt under det är onåbart.
Ju djupare ju mindre flöde får man ut.

Vet du hur djup din spets är? och vilka nivåer vattnet ligger på?

Det är borrat ca 8 meter ned. Har för mig att strumpan är på 5 metersdjuo och är ca 2-3 m. Vattnet ligger på 2 m djup typ. Men det verkar ju solm sagt att där är lite ogenomsläpplig lera runt omkring som ställer till det.

• Gilla
Martin Gustafsson4
  • Laddar…
Hej!

Borrade ny rörspets häromveckan, men den verkar ge sämre flöde än den första. Så jag flyttade jetpumpen till den första rörspetsen idag. Den rörspetsen har stått orör nu i ca 1 vecka. Idag när jag sätter på pumpen, och under den tiden den är igång (ca 8 timmar) så hör jag att det är väldigt mycke luft i systemet. Det fräser liksom till med jämna mellanrum samtidigt som det kommer vatten. Vad kan det bero på?

Lågt grundvatten är en tanke, kanske suger luft via filtret?

• Gilla
biar
  • Laddar…
Aa kanske det... Glömde nämna att jag inte har upplevt detta problemet när jag hade igång den för några veckor sedan. Det som känns lite skumt. Jävla vatten, haha.

Sitter kopplingarna på sugsidan på rätt?
Iom att du har rätt djupt och svårt att finna vatten idag, så kommer minsta läcka på sugsidan visa än värre eftersom pumpen jobbar mot maximun.

Får ta o kolla upp det. Polygripen jag spänner med är egentligen alldeles för liten, haha. Får skaffa en ordentlig rörtång istället.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vad är det för kopplingar du har?

Hej corre!

Jag tog med en ordentlig polygrip häromdagen, och du hade rätt, pumpen har tagit lite tjuvluft. Så nu är den helt tät, och det är rätt bra tryck i sprutan nu. Ska mäta imorgon, återkommer med resultat.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Mätte idag, får ut ca 9 liter i minuten. Så det är väl på det berömda håret om det klarar sig, men jag tror vi ska försöka med det. Fungerar det inte får vi gräva en brunn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.