Jag skulle säga att ingenting hjälper utom en spiral rensmaskin. Man kanske kan hyra en sån en dag.
Fast jag inte vet var kan man hyra.

Testa mitt förslag först, det kostar inte ens en tia och tar fem minuter, så inget är förlorat om det inte räcker ;-)

#Anna
Ditt förslag är värt att prova för mindre propp. Bakpulver eller bikarbonat tillsammans med hett vatten och syra satt med ättika producerar gasen kol di oxid och det bubblar en hel del och skakar lös/ sönder mindre propp. Annars produceras kolsyra under reaktionen som är egentligen ingen stark syra utan det finns tex i Coca cola. Är bra för matsmältning men inte för att lösa upp proppar.

Har nu testat med kokande vatten och massa yes.blir betydligt bättre om inte helt perfekt men efter ett tag så rinner det sakta igen.men har inte gett upp än kommer testa fler ggr och även pröva bikarbonat också.
Det sitter förbi alla kopplingar/vattenlås så i plattan eller mellan hus och trekammarbrunnen rättare sagt...
Har även möjlighet att försöka få förbi en lina så jag och en polare kan dra förbi nåt som kan rensa röret.
Har varit tvungen att göra det en gång tidigare då barnen hade kastat ner stenar i stammen( då vi har en renslucka mellan hus och brunn som inte var lockat) var nog det värsta jag gjort men vi fick bort stenarna till slut...
Så någon spolbil lär det nog inte bli än på ett tag alla fall ;-)

nikasp
Jag fick pris på 1800 + moms för att spola alla avlopp. Tycker det kan vara värt det istället för att lägga timmar på något man vet blir halvbra. De spolar ju med varmt vatten och högt tryck och sen kan man glömma det i 7-8 år. Vårt hus är 18 och är nog aldrig spolat så skönt att ha gjort det.

yonna skrev:
Men Anders, du plockar inte isär rören? Det gör jag en gång/året i badrummet men jag har aldrig gjort det i köket (snart 10 år). Med spolning funkar köksavloppet ok men vet inte om jag får ihop kopplingarna om jag öppnar efter så många år.
Plockar aldrig isär vattenlåset utifrån att jag även vill få rent ledningarna. Sedan brukar jag med intervall 1-2 år spola rent från rensbrunnen utomhus med högtryckstvätt och 15 m spolslang. Har lite gamla ledningar i gjutjärn/höganäs tillsammans med nya i plast.
Köksavloppet är känsligast då det blev 4 m liggande rör i bjälklag efter ombyggnation, så stekpannor och plåtar torkas med papper innan disk.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.