Vi har en pump som börjat uppföra sig märkligt men jag vet inte om det är pumpen det är fel på eller något annat..
Det började med att vi kom hem oh upptäckte att den inte stängt av efter ett av våra filter back spolat, det var ca 45 minuter efter att det skulle slutat som vi kom hem, pumpen var varm och det luktade varmt om den.
Vi lyckades fylla upp trycket men pumpen ville inte slå av när den nådde avslags trycket, drog man ur kontakten rann vattnet ner i brunne igen., ringde en rörmokare som trodde att det var tryckvakten, skit i membranet, han kom och kollade men det var inget fel på det. Han trodde då att det var backventilen, vi fick backventilen rengjord och då fungerade det som vanligt fram till att filtret backspolade igen, då var det samma visa igen så vi bytte backventilen. Nu håller den trycket men pumpen har svårt att få upp trycket, man ser att manometern inte gå jämnt upp i tryck utan sviktar på vägen upp och när den ska stäng av så står den och slår i ca 5 sekunder innan den stänger av. Man kan se att manometern slår fram och tillback under denna tiden
Har en rörmokare här nu, en annan från innan och han har bestämt sig för att byta tryckvakt, kan det hjälp? Jag förstår inte hur det kan vara bara det om pumpen också får kämpa för att komma upp i tryck, behöver vi en ny pump? Eller kan det vara stopp i systemet efter tryckvakten?
Vi har pump - tryckvakt hydrofor filter så det borde inte kunna vara att filtret var igensatt. Vi har också rätt mycket skit i vattnet, kan det vara att hydroforen, en wellmate i glasfiber är full i botten.
Börjar bli desperat!
Det började med att vi kom hem oh upptäckte att den inte stängt av efter ett av våra filter back spolat, det var ca 45 minuter efter att det skulle slutat som vi kom hem, pumpen var varm och det luktade varmt om den.
Vi lyckades fylla upp trycket men pumpen ville inte slå av när den nådde avslags trycket, drog man ur kontakten rann vattnet ner i brunne igen., ringde en rörmokare som trodde att det var tryckvakten, skit i membranet, han kom och kollade men det var inget fel på det. Han trodde då att det var backventilen, vi fick backventilen rengjord och då fungerade det som vanligt fram till att filtret backspolade igen, då var det samma visa igen så vi bytte backventilen. Nu håller den trycket men pumpen har svårt att få upp trycket, man ser att manometern inte gå jämnt upp i tryck utan sviktar på vägen upp och när den ska stäng av så står den och slår i ca 5 sekunder innan den stänger av. Man kan se att manometern slår fram och tillback under denna tiden
Har en rörmokare här nu, en annan från innan och han har bestämt sig för att byta tryckvakt, kan det hjälp? Jag förstår inte hur det kan vara bara det om pumpen också får kämpa för att komma upp i tryck, behöver vi en ny pump? Eller kan det vara stopp i systemet efter tryckvakten?
Vi har pump - tryckvakt hydrofor filter så det borde inte kunna vara att filtret var igensatt. Vi har också rätt mycket skit i vattnet, kan det vara att hydroforen, en wellmate i glasfiber är full i botten.
Börjar bli desperat!
Jag har tidigare haft samma problem som du. Att den inte stänger av beror garanterat på tryckvakten. Det samlas skräp som gör att den inte känner av trycket alla gånger. Men skruva även bort och gör rent kopplingen mellan tank och tryckvakt.
Problemet med sviktande tryck, beror på läckage i kopplingar. När pumpen går torr, blir den varm. Värmen vidgar kopplingarna och får dem att läcka. Det får pumpen att tjuvsuga luft.
Problemet med sviktande tryck, beror på läckage i kopplingar. När pumpen går torr, blir den varm. Värmen vidgar kopplingarna och får dem att läcka. Det får pumpen att tjuvsuga luft.
Tack AG A! ska gå ner och föreslå detta för rörmokarn,det låter otroligt rimligt.
Det var inte fel med tryckvakten den står fortfarande och slår trotts att den blivit bytt, men nu slår den även när den ska starta... börjar kännas helt hopplöst detta
Gjorde han rent anslutningen/kopplingen till tryckvakten?Millan McT skrev:
Jag hade "tur", när jag bytte tryckvakt. Den passade inte i gamla anslutningen, utan fick skruva bort den för att byta även den. Först när det var ute såg jag hur igentäppt den var. Största felet låg nog där, inte i själva tryckvakten.
ja det blev rengjort där också.. nu testar dom att sätta i en ny pump då den gamla kan ha gått sönder när den gick varm då tryckvakten är kopplad till pumpen blir den ju också bytt..
men ska be dem dubbelkolla kolla kopplingarna till tryckvakten också
men ska be dem dubbelkolla kolla kopplingarna till tryckvakten också
Finns det någon kran mellan hydrofor och filter som ni kan stänga när ni testar? Jag råkade ut för en liknande situation när jag behövde koppla in en ny hydropress tillfälligt och kopplade in en längre ledning mellan tryckvakt och den nya hydropressen. Det var som om det blev självsvängning i systemet när pumpen skulle stanna.
Min tanke är att det samlats luft i någon del av filtret och att det ger upphov till något konstigt fenomen.
Min tanke är att det samlats luft i någon del av filtret och att det ger upphov till något konstigt fenomen.
Hej,
dom testade med en ny pump med samma resultat, faktiskt värre, nu nu slår den i början också och stänger inte av sig själv..
vi har en ventil man kan stänga mellan pumpen och hydroforen, som alltså ligger innan filtren och när vi testa stänga den började den slå direkt. det är som när den kommer upp i tryck så står den bara och slår.. backventilen är ju ny bytt men kanske är det något med den ändå.
dom talade också om att flytta tryckvakten då den sitter ca 2 meter från hydroforen, men det har ju fungerat bra med den positionen i ett år nu.
ska kolla up detta med luft i filtren dock.. är villig att prova allt nu!
dom testade med en ny pump med samma resultat, faktiskt värre, nu nu slår den i början också och stänger inte av sig själv..
vi har en ventil man kan stänga mellan pumpen och hydroforen, som alltså ligger innan filtren och när vi testa stänga den började den slå direkt. det är som när den kommer upp i tryck så står den bara och slår.. backventilen är ju ny bytt men kanske är det något med den ändå.
dom talade också om att flytta tryckvakten då den sitter ca 2 meter från hydroforen, men det har ju fungerat bra med den positionen i ett år nu.
ska kolla up detta med luft i filtren dock.. är villig att prova allt nu!
När blåsan i min hydrofor, hydropress eller vad det nu heter hade gått sönder fick jag exakt samma problem.
När pumpen pumpar mot ett fast föremål, inte en blåsa el luftbubbla som är fjädrande, får man ett kraftigt tryckfall när pumpen stannar, det gör att tryckvakten stutsar.
När pumpen pumpar mot ett fast föremål, inte en blåsa el luftbubbla som är fjädrande, får man ett kraftigt tryckfall när pumpen stannar, det gör att tryckvakten stutsar.
Re: ejektorpump ja det är det och vi har provat med en ny pump så det brde väll visat om det var problem med den?
och vi har en hydrofor alltså en luftbubbla och det känns som att det borde vara nog med luft i den. trycket håller länge och man får ut rätt mycket vatten innan pumpen börjar sin hackiga start. men det kan ju vara värt att prova trycka i lite.. Dock gjorde vi det för ca 3 månader sedan..
vi har en spolspets i brunnen då den innan gav dåligt med vatten, kan det vara att denna blivit igensatt? men då hade den ju inte fått upp vatten alls..
och vi har en hydrofor alltså en luftbubbla och det känns som att det borde vara nog med luft i den. trycket håller länge och man får ut rätt mycket vatten innan pumpen börjar sin hackiga start. men det kan ju vara värt att prova trycka i lite.. Dock gjorde vi det för ca 3 månader sedan..
vi har en spolspets i brunnen då den innan gav dåligt med vatten, kan det vara att denna blivit igensatt? men då hade den ju inte fått upp vatten alls..
Det funkar inte att stänga ventilen mellan pump och hydrofor. Då finns ingen luftblåsa för pumpen att jobba mot när den bygger upp trycket.Millan McT skrev:
Så det skulle inte visa på att det var problem från pumpen och utå om man st{ngde den ventilen och tryckvakten fortfarande slår?Patrick E skrev:
Vi har alltså fortfarande samma problem, men det verkar ha blivit värre nu med den nya pumpen, nu slutar den inte slå utan fortsätter bara. tryckvakten har blivit bytt, pumpen också, det är bra med luft i hydroforen. vi har en ventil efter hydroforen också, allså innan filtren, och om man har den stängd medan pumpen går så händer fortfarande samma sak, pumpen står och slår när den kommit upp i tryck i st{llet för att stänga av.
nästa steg är att det kommer en firma och kollar den nya backventillen samt spolspesten som går ner i marken i botten av brunnen, men då inget annat fungerat så vågar jag inte tro att det löser problemet. så om det finns fler goda råd och ideer tas dessa emot med glädje!
Så här är systemet är uppbyggt:
Brunn - Pump - Tryckvakt - Ventil - luftinjector - Hydrofor - ventil - Filter - Filter - in i huset