Om du ändå ska göra om avloppet kan du nog utan problem borra hål i betongröret och peta in ett rensband,

kulle
KnockOnWood skrev:
Att pumpa ut "skitkakan" som flyter överst i trekammarbrunnen är nog ingen långsiktigt bra plan.
Det är där bajs och toalettpapper samlas, och det kommer att sätta igen vilket avlopp som helst.
Om det så är en stenkista, ett dike eller en liten bäck.
Det skall nog slamsugarn få ta hand om med ensamrätt.
Nej och det är därför jag skrev att inte pumpa ut merän nån centimeter under ordinarie utlopp,
dvs det är inte där skitkakan är.
En trekammarbrunn har just tre kamrar , i första stannar det mesta , i andra stannar mer lättflyktiga partiklar , och i tredje är det gråvatten och det är där pumpen ska vara.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
En grävd grop i snöigt landskap som visar ett avloppsrör och en öppen brunn med en slang i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild av en öppen brunn med en slang, visande vattennivån efter urpumpning.
Skapa konto

Grävd grop med vattenansamling och synligt utloppsrör, jordkanter och snö.
Skapa konto

Sådär långt har jag hunnit..

Pumpade ur några hundra liter först, så utloppet mot den felande infiltrationen kom fram..

Ser ut att rinna undan sakta ut gropen:/

Men vart ju mycket på en gång.. ska kolla om det rinner undan..

Verkar svårt att få pumpen att bara ta några cm.. den tar uppskattnigsvis 20 cm per pumpning..

Klart..

Så man få ju se hur länge det fungerar...

Vart dåligt med bilder...

• Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Har du ingen nivåbrytare på pumpen?

Jo det är ett sånt där flöte..

Jag kortade kabeln en del.. för mindre intervaller, men den tar ändå va 20-25 cm

Dräningspump dp 1001 isolerad på vit bakgrund, pris och artikelnummer visas.
Skapa konto

• Gilla
kulle
  • Laddar…
än så länge verkar det fungera... jag kollar ned i röret ibland och ser aldrig något vatten, och gruset ser rent och fint ut..

funderar dock på frysrisk...

grusbädden hamnade ca 1,5 meter djupt. fyllde ju gropen igen och då blandades tjälklumpar och blött material etc, lär frysa fortare här? man kanske får skotta dit lite snö om det blir någon snö...

sedan går det ju inte stänga betonglocket riktigt när slangen kommer upp där, bör jag täta denna springa något?
visst blir betongen kall i sig, men ligger locket riktigt på så står luften stilla, nu när den är lite öppen så gissar jag att den varma luften stiger snabbt uppåt...

kulle
Ja frysrisken är väl nästa problem , vet inte om det kan hjälpa o borra hål en bit ner på 3k brunnen och gräva ner slangen oxå en bit.
Man kanske kan lägga slangen i en bit avloppsrör så det ligger luftigt och att kanske när locket är stängt lite värme går ut genom det borrade hålet och förhindrar frysning.

jag tror inte det är nån risk att slangen fryser faktiskt..
den går i en båge, och när pumpen stannar rinner vattnet ur slangen.

jag tänker mest på frysrisk i backen och i brunnen.

Man kan ju lägga cellplast på marken. Om du lägger ett 10 cm lager som går ut en meter åt varje håll lär inte infiltrationen frysa.

pelpet skrev:
Man kan ju lägga cellplast på marken. Om du lägger ett 10 cm lager som går ut en meter åt varje håll lär inte infiltrationen frysa.
det vart så knöligt så jag tror det blir väldigt svårt att få nån cellplast som fyller sin funktion...

kulle
Ok ja brunnslocket bör du nog täta, vi har ju ett par vintermånader kvar :)

får leta rätt på nån gammal matta eller så :) åsså snö på det :)

kanske även något över röret upp ur backen?

men på vanliga infiltrationer sticker ju luftningsrören upp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.