Hej!
Vi håller på och byter ut vattensystemet i vårt hus byggt 1943. Det är vårt första hus och därför skulle vi uppskatta tips angående vår situation här!

Det som är kvar att byta nu är kallvattenstammen som består av väldigt gamla järnrör med yttermått ca 33, vilket då motsvarar R25 om jag förstått rätt. Vi vet inte när brunnen gjordes eller om den är grävd eller borrad, men järnröret släpper ifrån sig mängder av rostflagor som åker upp och sätter igen köksblandaren etc. vilket vi vill åtgärda.

Järnröret kommer upp ur källargolvet så som ni kan se på bilden. Det tänkte vi låta vara, och så skarva i 32 Pem-slang vid den första vinkelkopplingen istället, men vi fasar lite inför att röret är väldigt rostigt och vi vet inte ens om det går att få loss järnkopplingen där. Dessutom behöver vi ha Pem-slangen 90 grader åt vänster än den nuvarande riktningen(vi ska flytta på hydroforen), så om vi ska utnyttna den gamla järnkopplingen så behöver den svängas ett kvarts varv.

Ni som är kunniga, hur skulle ni gjort? Köpa en R-25 invändig koppling med övergång till 32 Pem, och sätta den på de gamla gängorna på järnröret(och hoppas att de gamla gängorna fungerar?) eller går det på något sätt att använda den gamla järnkopplingen som sitter där och bara svänga den ett kvarts varv, och sen använda en koppling med utvändig gänga. Dessutom, vad gör vi om de gamla gängorna eller kopplingen ej går att använda?? Kan man göra nya gängor, eller får vi lov att gräva upp källargolvet och försöka byta ut hela röret ner till brunnen(som sagt, vi har ingen aning om var röret leder när det försvinner ner i golvet)

Jag hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt tydligt, jag är inte alltför kunnig inom vvs-språket ännu.

Rostigt järnvattenrör sticker upp ur ett källargolv med omgivande isolering och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Behåller ni järnrör, även om det nu blir mindre sträcka, så finns ju risken för flagor fortfarande kvar. Hur ser godstjockleken ut på rören? Järnrören är väl sannolikt från byggåret och då är det ändå hög tid att byta, så hade jag varit i era kläder hade jag bytt hela vägen ut till brunnen så kan ni sova gott sedan. Det hjälper ju tyvärr föga att ha ny stam i huset om rören springer läck under huset så man inte får vatten alls.... Kolla godstjockleken på rören hur det ser ut, verkar det finns rimligt med gods kvar kan ni ju göra det i en senare etapp utan större risk. Men på sikt behöver rören högst sannolikt bytas hela vägen. Fördelen med att göra allt på en gång är att du inte får onödiga kopplingar vilket alltid är en risk.

Vad gäller att skarva in i befintliga rör så hade jag i nuläget köpt en vinklad PEM-koppling och gängat satt på befintlig krök som kommer upp ur golvet för att inte fresta rören mer än nödvändigt om dessa gängor låter det göras.Tillfälligt tills hela sträckan är bytt.

Om ni inte gjort det så ta också ett vattenprov på er brunn också.

Krilleman här på forumet brukar komma med väldigt bra tips också :).

mexitegel skrev:
Behåller ni järnrör, även om det nu blir mindre sträcka, så finns ju risken för flagor fortfarande kvar. Hur ser godstjockleken ut på rören? Järnrören är väl sannolikt från byggåret och då är det ändå hög tid att byta, så hade jag varit i era kläder hade jag bytt hela vägen ut till brunnen så kan ni sova gott sedan. Det hjälper ju tyvärr föga att ha ny stam i huset om rören springer läck under huset så man inte får vatten alls.... Kolla godstjockleken på rören hur det ser ut, verkar det finns rimligt med gods kvar kan ni ju göra det i en senare etapp utan större risk. Men på sikt behöver rören högst sannolikt bytas hela vägen. Fördelen med att göra allt på en gång är att du inte får onödiga kopplingar vilket alltid är en risk.

Vad gäller att skarva in i befintliga rör så hade jag i nuläget köpt en vinklad PEM-koppling och gängat satt på befintlig krök som kommer upp ur golvet för att inte fresta rören mer än nödvändigt om dessa gängor låter det göras.Tillfälligt tills hela sträckan är bytt.

Om ni inte gjort det så ta också ett vattenprov på er brunn också.

Krilleman här på forumet brukar komma med väldigt bra tips också :).
Tack så mkt för tipsen! Vi har ett grovfilter efter hydroforen som fångar upp ev. Rost från brunnsröret. Vi inväntar att få kommunalt vatten inom några år så vi slipper helst gräva upp källargolvet 😉
Vattenprov har vi gjort, resultatet var mycket järn och kalk men i övrigt bra!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.