Hade en läckande tryckventil på expansionskärlet och bytte den. Testade också att det fanns tryck i blåsan och fyllde på. När jag satte ihop allt igen och började elda så steg självklart trycket men det skumma är att trots att det har kommit upp i 60 grader ut till elementet (ja, det finns bara ett element i huset) och jag släppte på trycket, så bara fortsätter trycket att öka och jag testar att släppa efter .... fattar inget. Det borde väl lugna ner sig?

Är det inte så enkelt att påfyllnadsventilen inte är ordentligt stängd eller har gett upp helt?

• Gilla
Stefan Spehar
  • Laddar…
Nja, det har jag kollat också efter att jag försökte tänka igenom det logiskt. Jag använde ju samma kran just till att stänga av medan jag mekade med exp-kärlet ä. Kollade just nu, tempen uppe på 60 och det droppar inte men trycket är precis på håret till att övertrycksventilen ska ge sig. Hur lång tid ska det behöva för att hamna i balans? :| Huset har luftburen värme, därav det enda elementet. Inte så många luftfickor där.

Jag tror att det är påfyllnadsventilen med. Vi hade samma bekymmer...

En ventil kan läcka larvigt lite. Min påfyllnadsventil gav sig för något år sedan och den läckte så lite att trycket bara steg med knappt 0,2 bar per dygn. Då jag har bergvärme så kunde felet antingen bero på påfyllnadsventilen eller på en läcka i manteln och eftersom ventilen kostar ca 200kr att byta jämfört med manteln som kostar runt 25'000:- så började jag med att byta ventilen och problemet löste sig.

Om du har en klassisk ventil med vred så kan du pröva att dra åt det så hårt du vågar och sedan lika mycket till, då bör den antingen bli tät eller gå sönder. Om du har en modernare kulventil så kan du inte göra något annat test än att byta den och se vad som händer.

Nja igen, eftersom jag fick tömma en stor del av vattnet när jag tog bort exp-kärlet och sen fyllde på och kranen funkade bra. Men man ska aldrig säga för mycket. Nu har det gått ett dygn sen operationen. Testade just att dra åt kranen, det är en gammal hederlig kran, men det tar stumt tvärstopp vid åtdragning. Just för tillfället verkar det lite lugnare. Vet inte om det kan ha inverkat att jag fyllde på blåsan eftersom den var lite "slapp". Trycket ska vara 0,5 bar i den men jag vet inte hur känsligt det är. Mätte med en bildäcktrycksmätare som har lite grov skala på den lägsta delen.

• Gilla
masterjompa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.