Hade hoppats det skulle klara sig till våren, men inte då.. stopp efter 3 kammarbrunnen..
Har spolat 3-4 ggr sen i sommar, så att spola "spolar" jag
Hur gör man då en provisorisk lösning till våren?
Min ide är att stoppa en dränkpump i 3 kammarbrunnen och pumpa ut det till en grusbädd...
Ungefär såhär,
Jag gräver en grop, kanske 1,5m djup, fyller i 0,5-1m3 singel, ställer ett avloppsrör på detta; täcker med en presenning eller duk så inte fyllnadsmaterialet rinner ner i gruset.
Återfyller
Sedan får dränkpumpen sköta nivån i 3kammarn och pumpa till röret när nivån stigit tillräckligt...
Hade det funnits något dike eller så så hade man kunnat pumpa det dit.. men då blir det ca 50 meter och att isolera en slang så de. Inte fryser blir svårt...
kan det fungera?
Finns nån enklare lösning?
Jag har en liten grävare på gården... men att göra ny infiltration vill jag spara till våren pga flytt av äppelträd osv
Har spolat 3-4 ggr sen i sommar, så att spola "spolar" jag
Hur gör man då en provisorisk lösning till våren?
Min ide är att stoppa en dränkpump i 3 kammarbrunnen och pumpa ut det till en grusbädd...
Ungefär såhär,
Jag gräver en grop, kanske 1,5m djup, fyller i 0,5-1m3 singel, ställer ett avloppsrör på detta; täcker med en presenning eller duk så inte fyllnadsmaterialet rinner ner i gruset.
Återfyller
Sedan får dränkpumpen sköta nivån i 3kammarn och pumpa till röret när nivån stigit tillräckligt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det funnits något dike eller så så hade man kunnat pumpa det dit.. men då blir det ca 50 meter och att isolera en slang så de. Inte fryser blir svårt...
kan det fungera?
Finns nån enklare lösning?
Jag har en liten grävare på gården... men att göra ny infiltration vill jag spara till våren pga flytt av äppelträd osv
Redigerat:
Kan min ide fungera, eller finns det nåt bättre sätt??
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Din lösning är alltså en variant på begreppet "upphöjd infiltrationsbädd", bara med skillnaden att den inte är upphöjd.
Tycker att du skall ta ett allvarligt samtal med kommunens "miljöansvariga" på måndag.
Nån gång skall de väl börja jobba igen.
Tycker att du skall ta ett allvarligt samtal med kommunens "miljöansvariga" på måndag.
Nån gång skall de väl börja jobba igen.
Mycket möjligt..
De har redan haft samtal med mig, och kag måste göra en ny före 2018..
Så jag vet inte vad de kan ge och prata allvarligt med dom, ställerde upp och gör jobbet åt mig?😳
De har redan haft samtal med mig, och kag måste göra en ny före 2018..
Så jag vet inte vad de kan ge och prata allvarligt med dom, ställerde upp och gör jobbet åt mig?😳
Syftet är ju bara att få bort vatten tills våren då jag kan göra om...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad har du för planer som du skall realisera till våren?
Att tills dess gräva ett dike för att bli av med gråvattnet ser jag som realistiskt,
men det är väl ingen långsiktig lösning?
Fast ett dräneringsdike behövs ju i vilket fall, även om du måste installera ett minireningsverk.
Det finns ju inga anläggningar som "äter" vatten tyvärr
Att tills dess gräva ett dike för att bli av med gråvattnet ser jag som realistiskt,
men det är väl ingen långsiktig lösning?
Fast ett dräneringsdike behövs ju i vilket fall, även om du måste installera ett minireningsverk.
Det finns ju inga anläggningar som "äter" vatten tyvärr
Till våren blir det en ny infiltrationsbädd, fast på ett annat ställe.. så måste flytta äppelträd etc, annars hade jag nog gjort en ny nu...
Jag har inget dike eller så i närheten, det blir nästan 50 meter att få det till nån lämplig plats att dumpa det på..
Då blir det svårt med frusna slangar skulle jag tro..
Jag har ju en egen grävare, marken består av sand/grus så att gräva en grop, kanske 2-3 meter från 3kammarbrunn, säg 2 meter djup..
skotta i 0,5-1m3 grus, och ställa ett 110mm avloppsrör på gruset..
Lägga på nån duk eller presenning på gruset.. och återfylla..
Sedan hänga ner en dränkpump på lämplig höjd i 3kammarbrunnen och pumpa till röret i marken.. det borde kunna svälja en del gråvatten är min gissning..
Hade jag haft ett dike eller så i närheten hade jag givetvis pumpat det dit.. jag bor typ mitt i skogen med 1 granne.. och att bara pumpa ut det på marken kommet leda det ner till grannens garage.. annars hade jag gjort det å..
Jag har inget dike eller så i närheten, det blir nästan 50 meter att få det till nån lämplig plats att dumpa det på..
Då blir det svårt med frusna slangar skulle jag tro..
Jag har ju en egen grävare, marken består av sand/grus så att gräva en grop, kanske 2-3 meter från 3kammarbrunn, säg 2 meter djup..
skotta i 0,5-1m3 grus, och ställa ett 110mm avloppsrör på gruset..
Lägga på nån duk eller presenning på gruset.. och återfylla..
Sedan hänga ner en dränkpump på lämplig höjd i 3kammarbrunnen och pumpa till röret i marken.. det borde kunna svälja en del gråvatten är min gissning..
Hade jag haft ett dike eller så i närheten hade jag givetvis pumpat det dit.. jag bor typ mitt i skogen med 1 granne.. och att bara pumpa ut det på marken kommet leda det ner till grannens garage.. annars hade jag gjort det å..
Det är en traditionell stenkista som du beskriver även om gruset är finare än vad som har använts förr. Är det sandig/grusig jord som kan emot ta vattnet så kommer det att fungera några år tills ytan slammar igen (om gropens ytteryta är för liten i förhållandet till flödet över tiden).
Den lagliga delen av det hela:
Är det toalettavlopp så är det ett miljöbrott att släppa ut det utan vidare rening än slamavskiljning. Du behöver ett avloppstillstånd för att göra denna åtgärd och det kommer att bli nobben.
Är det BDT-vatten (gråvatten) så är det mer oklart om det är ett miljöbrott. Men du måste göra en anmälan till kommunen om åtgärden - jag tror att de inte kommer att vara imponerande över en stenkista som lösning.
Oavsett så ska du göra en anmälan till kommunen om ändrad funktion av din avloppsanläggning. Är det WC-avlopp så lär de ta det på större allvar och kanske insistera på en tillfällig tank eller så. Du har nog helt rätt i att kommuntjänstemän sällan är några höjdare på praktiska och snabba lösningar.
Är det toalettavlopp så är det ett miljöbrott att släppa ut det utan vidare rening än slamavskiljning. Du behöver ett avloppstillstånd för att göra denna åtgärd och det kommer att bli nobben.
Är det BDT-vatten (gråvatten) så är det mer oklart om det är ett miljöbrott. Men du måste göra en anmälan till kommunen om åtgärden - jag tror att de inte kommer att vara imponerande över en stenkista som lösning.
Oavsett så ska du göra en anmälan till kommunen om ändrad funktion av din avloppsanläggning. Är det WC-avlopp så lär de ta det på större allvar och kanske insistera på en tillfällig tank eller så. Du har nog helt rätt i att kommuntjänstemän sällan är några höjdare på praktiska och snabba lösningar.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Då testar jag med det, fick igång grävarn. Tog en timme att koma genom tjälen, 2-3dmkulle skrev:
Har fått till en grop på kanske 1,8 meter djup.. mycket sten sä det vart svårt stt gräva djupare utan att göra ett vidare hål, bryta mer tjäle.. så jag nöjer mig nog där..
Nu ska jag först testa att pumpa vattnet som finns i brunnen till gropen å se om den tar undan nånting..
Kan det vara skadligt att pumpa brunnen tom?
Tänker på oloka nivåer å sånt i 3 kammarn, betongbrunm som har ett T i botten. Standard gissar jag..
Jag tror inte jag behöver vidta något nu.. fick ju brev där det står att jag inte har nån efterföljande rening... och stt det måste åtgärdas före 2018.. de vet alltså om detta kan man sägaClaes Sörmland skrev:Det är en traditionell stenkista som du beskriver även om gruset är finare än vad som har använts förr. Är det sandig/grusig jord som kan emot ta vattnet så kommer det att fungera några år tills ytan slammar igen (om gropens ytteryta är för liten i förhållandet till flödet över tiden).
Men vad, det handlar om några månader. Gräv en grop i marken och pumpa ut skiten där. Säg inget till någon. Och kom ihåg att kommunen gör likadant när reningsverket inte hänger med (breddning).
Prova också att rensa stoppet. Har du någon avluftning? Ner med ett rensband där. Jag hade också provat "rena rör" biologisk avloppsrengöring både i avluftning och i brunnen.
Prova också att rensa stoppet. Har du någon avluftning? Ner med ett rensband där. Jag hade också provat "rena rör" biologisk avloppsrengöring både i avluftning och i brunnen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Har rensat stoppet 3-4 ggr i sommar.. det va mest svart klegg som kom upp.. gissar det tätar till det rätt snabbt igen..pelpet skrev:
Det finns ingen avluftning utan bara ett tätt lock typ i ett betongrör i marknivå..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att pumpa ut "skitkakan" som flyter överst i trekammarbrunnen är nog ingen långsiktigt bra plan.kulle skrev:
Det är där bajs och toalettpapper samlas, och det kommer att sätta igen vilket avlopp som helst.
Om det så är en stenkista, ett dike eller en liten bäck.
Det skall nog slamsugarn få ta hand om med ensamrätt.