Har inköpt ett Takduschset Hansgrohe Raindance 360 Select E Showerpipe 150cc som ska installeras med väggdosa och undrar vilken typ av väggdosa som behövs till denna blandare? Är det LK väggdosa eller Uponor väggdosa M6 som gäller? Spelar det någon roll vilket system man använder? Det medföljer två gängor med G 1/2 gänga som skall gängas fast i väggdosan antar jag. Tacksam för snabbt svar!

Tackar!

Behövs det köpas till anslutningskopplingar? Det följer nämligen med sådan till blandaren med G 1/2 anslutning. Jag antar att dessa ska kopplas på väggdosen direkt om man använder LKs prylar.

Krilleman
Ingår det täckbricka som täcker över väggdosan?

Väggdosan (LK) är 53,5mm och blandaren som är 74mm hög sätts mot väggen. Så den borde täcka hela väggdosan.

Krilleman
Det där är ju någon form av specialblandare som sitter dikt mot vägg. Du måste alltså använda anslutningsdetaljerna till blandaren.

Frågan är ju bara då hur långa dessa är så dom räcker i gängan på dosan!

• Gilla
NilsBirger
  • Laddar…
Hej! Anslutningsskopplingarna (som följer med blandaren) dess gängor är ganska långa så de borde räcka att gänga i dosan och om de till och med är för långa så kanske man kan kappa gängornas längd så att de passar in dosans gänga. På filmen ser det ju väldigt enkelt och smidigt ut när de installerar blandaren mot vägen, det gäller bara att gängorna passar mellan blandare och väggdosa antar jag.

Krilleman
37mm ska dom ju sticka ut utanför kakel efter det är draget enligt filmen.

Och det ska ju vara 1/2" enligt beskrivningen, precis som en vanlig väggdosa har!

Edit:
Buildor.se har samma produkt lite billigare. Men har du rabattkod kan det bli 2-10% billigare endå! Det fanns någon tråd som hade någon aktiv rabattkod på bygghemma. Men buildor.se kör med samma system med rabattkoder.

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
37mm ska dom ju sticka ut utanför kakel efter det är draget enligt filmen.

Och det ska ju vara 1/2" enligt beskrivningen, precis som en vanlig väggdosa har!

Edit:
Buildor.se har samma produkt lite billigare. Men har du rabattkod kan det bli 2-10% billigare endå! Det fanns någon tråd som hade någon aktiv rabattkod på bygghemma. Men buildor.se kör med samma system med rabattkoder.
Precis, så det borde bara vara att gänga på anslutningskopplingarna på väggdosans gängor och sedan ansluta blandaren enligt filmen. Då kan jag använda vilken väggdosa som helst som har 1/2" gängor med andra ord. Tack för all information!

Öppnar tråden igen. Märker nu när jag ska gänga fast anslutningskopplingen i LK:s väggdosa att den inte är tillräckligt lång för att kunna fästas i dosan. Finns det någon typ av förlängningshylsa man kan använda för att skruva in anslutningskopplingen i den?

Även jag ska montera denna blandare nu i dagarna.
IOM att den ska sticka ut 37mm så blir anslutningarna som medföljer blandaren ett par millimeter för korta.om jag monterar väggdosan kloss mot gipsen och sedan tätskiktar och kaklar så kommer blandaren gängor och väggdosans gängor precis att vidröra varandra.

Länken som Krilleman bifogade funkar inte nu, men är det denna förläggare du menar?

http://www.lksystems.se/sv/produkte...ar/lk-forlangningsror-g15-80-mm_77746920.aspx

Sen kapar man den till rätt längd helt enkelt.

Jag har sett att det finns ett "stöd" som man kan montera i väggdosan, det kanske kan vara smart IOM att blandaren
R tung som ett as samt hamnar långt ut från dosan.

Annars vill jag bara tacka Krilleman som alltid finns till hands när vi sämre vetande ska försöka att kröka rör. Stort jävla tack för att du ställer upp! :-)

Krilleman
Sportkeps skrev:
Även jag ska montera denna blandare nu i dagarna.
IOM att den ska sticka ut 37mm så blir anslutningarna som medföljer blandaren ett par millimeter för korta.om jag monterar väggdosan kloss mot gipsen och sedan tätskiktar och kaklar så kommer blandaren gängor och väggdosans gängor precis att vidröra varandra.

Länken som Krilleman bifogade funkar inte nu, men är det denna förläggare du menar?

[länk]

Sen kapar man den till rätt längd helt enkelt.

Jag har sett att det finns ett "stöd" som man kan montera i väggdosan, det kanske kan vara smart IOM att blandaren
R tung som ett as samt hamnar långt ut från dosan.
Exakt.Du har länkat till korrekt produkt!

Sen är det aldrig fel att montera en förstärkningshylsa som du skriver!
http://www.lksystems.se/sv/produkte...gdosa/lk-forstarkningshylsa-uni_77746921.aspx

Sportkeps skrev:
Annars vill jag bara tacka Krilleman som alltid finns till hands när vi sämre vetande ska försöka att kröka rör. Stort jävla tack för att du ställer upp! :-)
Det börjar duka upp trådar där flera skriver: "Krilleman fixar snart..."
Jag känner ingen press på mig nu nu då :wow:

Jag vet faktiskt inte varför man skriver över 8000 inlägg och majoriteten är svar på VVS relaterade frågor... :x

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

• Gilla
Sportkeps
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.