Hej
Har sen vi köpte huset (med en del misstänkta polska fusk etc.) haft en del problem med odör i tvättstugan under vinterhalvåret.
Under vasken har det sett ut så här:
Ser inte helt reko ut. Fortsätter ner under skåpet med några krökar och vita rör:
Slutar sen ner i golvet, tvättmaskinens avlopp kopplar på precis innan.
Det vita röret som är i vinkel ner i golvet är ca 35 mm i innerdiameter.
Mina fråga är om den lösningen ner i golvet är reko. Det vita röret sitter någorlunda fast och har inte viljat vålda loss det. Förstått att normalt vill man ha 50mm avloppsrör. Bör jag ha en VVS:are som löser nåt annat ner i golvet eller ska jag sätta vattenlås etc och konvertera ner till 35 mm för avslutningen?
Har sen vi köpte huset (med en del misstänkta polska fusk etc.) haft en del problem med odör i tvättstugan under vinterhalvåret.
Under vasken har det sett ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte helt reko ut. Fortsätter ner under skåpet med några krökar och vita rör:
Logga in
Skapa konto
Slutar sen ner i golvet, tvättmaskinens avlopp kopplar på precis innan.
Logga in
Skapa konto
Det vita röret som är i vinkel ner i golvet är ca 35 mm i innerdiameter.
Mina fråga är om den lösningen ner i golvet är reko. Det vita röret sitter någorlunda fast och har inte viljat vålda loss det. Förstått att normalt vill man ha 50mm avloppsrör. Bör jag ha en VVS:are som löser nåt annat ner i golvet eller ska jag sätta vattenlås etc och konvertera ner till 35 mm för avslutningen?
Sitter det inte en reduceringsmuff (av gummi) i golvet då, så att det vita röret (som troligen då är standard 40mm utvändigt) passar i ett 50mm rör i golvet?
Dragningen inne i skåpet såg ju, ursäkta, helt bedrövlig ut.. Definitivt ingen rörinstallatör (eller någon med sinne för dito) som gjort det jobbet.
Dragningen inne i skåpet såg ju, ursäkta, helt bedrövlig ut.. Definitivt ingen rörinstallatör (eller någon med sinne för dito) som gjort det jobbet.
Jo, nån slags gummimuff satt det där. Det blev 50 mm fram till tvättmaskinskopplingen där jag konverterade ner till 32 mm som det visade sig vara. Får se om doften försvinner.
Dom har nog snålat ihop en koppling av lite vad dom har hittat liggande och sen skarvat ihop allt med lite silikon. Riktiga proffs
Dom har nog snålat ihop en koppling av lite vad dom har hittat liggande och sen skarvat ihop allt med lite silikon. Riktiga proffs
Luktproblem kan ju uppstå om du ansluter tvättmaskinen efter vattenlåset.
Av bilderna går det ju inte att avgöra om anslutningen går direkt i avloppssystemet eller om det ligger via en sidoanslutning i en annan golvbrunn. Hade den gjort det senare, så finns ju vattenlåset där.
Av bilderna går det ju inte att avgöra om anslutningen går direkt i avloppssystemet eller om det ligger via en sidoanslutning i en annan golvbrunn. Hade den gjort det senare, så finns ju vattenlåset där.
Bra, då är jag med. Stort tack för dina svar. Tvättmaskinen är efter vattenlåset. Tycker att det verkar ha blivit bättre så vi får se om det kommer nån dålig lukt genom tvättmaskinen i framtiden. Annars får jag försöka leda det avloppet upp till vaskavloppet.
Ser lite fräschare ut i alla fall med byte av rör.
Logga in
Skapa konto
Ser lite fräschare ut i alla fall med byte av rör.
Anslutningen till tvättmaskinen eller de ner i skåpsgolvet? Maskinen står fritt från skåpet iaf så det borde vara safe men kan vara bra att känna till vilka fler brister man ska ha koll på.GoForIt skrev:
Tänkte på de ner i skåpsgolvet framför allt.
Jag har varit med om en tvättmaskin som vibrerade mer än normalt (fellastad) och rörde sig så mycket att den fick bänkskåpet bredvid att lossna och slita av en vattenanslutning. Det bör finnas marginaler för det.
Jag har varit med om en tvättmaskin som vibrerade mer än normalt (fellastad) och rörde sig så mycket att den fick bänkskåpet bredvid att lossna och slita av en vattenanslutning. Det bör finnas marginaler för det.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Kommer vattenrören upp genom golvet? Är inte det ett riskmoment?