Tjo, bor i en liten tvåa, satt o funderade lite nu på kvällen, under allt golv osv, går alla avlopp i samma rör i en anslutning? Asså tänker att dusch, handfat samt diskhon går ut längre ner in i samma stora avlopp, eller är det 3st separata som går typ ner i källaren till en "central" avlopp?Bor på 3 våning om det gör nån skillnad^^
Hoppas ni fattar vad jag menar, lite skum frågeställning kanske haha ;p

BirgitS
Det beror på hur långt det är mellan kök och badrum samt var grannarnas kök och badrum är för man brukar inte vilja dra avlopp horisontellt långa sträckor. Däremot brukar alla avlopp i ett badrum gå ihop i badrumsgolvet och sen gå in i en vertikal stam som delas med de som har badrum ovanför och nedanför, och eventuella angränsade kök eller badrum i grannlägenheterna.

Det är bra att fundera, jag avskyr folk som inte är intresserade av hur saker funkar.

Man kan inte svara generellt på din fråga. I min lägenhet går avloppet från köket in i badrumsgolvet, och möter där badkar, handfat och toalett. Detta då det i anslutning till min lägenhet endast finns en avloppsstam.

Det enklaste sättet att få reda på om det finns en eller flera stammar är att titta på planlösningen. Ligger kök och badrum vägg i vägg med köksvasken mot badrumsväggen? Antagligen en gemensam stam för dessa avlopp. Ligger kök och badrum i olika ändar av vardagsrummet, eller har du en extra toalett i en annan del av lägenheten (inte så troligt i din lilla tvåa, men generellt)? Då har du troligtvis mer än en stam.

Om du behöver ett konkret svar får du nog kolla med styrelsen, eller hyresvärden om det inte är en bostadsrätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.