D
Davil: Jo jag vet. Men jag vill göra vad jag kan för att förhindra så att detta aldrig händer igen och aldrig i livet att jag / familjen orkar stå ut med detta fram tills snön smälter i vår. Och det är ju ingen som vet hur det blir nästa sensommar / höst...
16 svar · 24,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] På i alla fall andra fabrikat så brukar anoden vara ansluten till ståltanken via en sladd på utsidan. Man lossar då sladden och mäter mellan anoden och tanken.
10 svar · 5,9k läst
·
M
Marcussjogren: Var noga med att inte få micronizers lilla ljusblå luftinjektor som bara kan arbeta mellan 1.8-2.1 bar.
4 svar · 2,2k läst
J
jonko: Ett sadelgrenrör vore en, visserligen förhållandevis dyr men enkel, lösning. Edit: missade att det finns ett rens..
3 svar · 1,0k läst
N
SBH: så långt ner du kan. en relining håller inte hur länge som helst
4 svar · 3,6k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: Hej Jag kom hem i morse från jobbet och såg att det droppade ganska så rejält från min varmvattenberedare. Har jordvärme i huset men föregående ägare hade även monterat in en liten varmvattenberedare för att kunna slå av jordvärmen på sommaren. Nu har alltså den börjat läka. Vad jag kan se så kommer vattnet längst ner från beredaren någonstans runt elpatronen. Så min fråga
0 svar · 1,5k läst
R
RoBo: 2 meter i brunnen.
1 svar · 912 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Trevligt att se att här finns så många kloka Hallänningar nu på Bygga Hus!
131 svar · 60,7k läst
·
M
mogge_73: Det är Mangan, mangan är väldigt kletig i sin form och svärtar handen typ tjära. Det räcker med ett mangan värde på 0,15mg/liter för att få sådana problem. Gränsvärdet är 0,3mg/liter. Det finns två sätt att åtgärda mangan, enklaste är i jonform (mangan utan tillgång till syre). Eller så tillför man syre och ombildar manganet till mangandioxid. Nackdelen är att det kräver
9 svar · 2,5k läst
·
ojje
ojje: Försöker lista ut alla delar jag behöver, men blir inte riktigt klok på hur man snyggast/enklast ansluter slangarna från blandare till de PEX-rör som kommer ut ur väggen. Måste man ha en väggdosa och en anslutningskoppling (som gängas i väggdosan) eller hur gör man på bästa sätt för att tex monter en ballofix närmast väggen?
6 svar · 1,5k läst
M
mogge_73: Fram med tigersågen!
17 svar · 5,7k läst
·
M
mogge_73: Ett bomullsfilter alt. Tvättbart filter 20-25 micron om du misstänker sand och grus. Annars är det en vattenanalys som gäller från antingen Eurofins eller alcontrol.
1 svar · 4,5k läst
M
mogge_73: Nej!
5 svar · 4,4k läst
L
lsjogren: Tack för din hjälp. Har nu installerat slang LK.
5 svar · 2,6k läst
pelpet
pelpet: Rensslangen är ett bra val om det finns böjar på röret.
5 svar · 7,3k läst
Krilleman
Krilleman: Jag vet inte, men jag tror det finns en gammal tråd om ämnet.
3 svar · 5,0k läst
·
Chaly
Chaly: [citat] Då verkar det körigt... Uttryckte mig nog slarvigt angående måtten på o-ring... Det mått som kan vara lite svårt att mäta är diametern/omkretsen (speciellt på större o-ring). Godstjocklek är ofta lättare. På verkstäder har de ofta stegade konor som de använder för att mäta okända o-ringar.
7 svar · 1,6k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: TS önskar att diskussionen avslutas och tråden stängs, så jag gör det nu. Vi låter TS få sista ordet med sin post: [citat]
198 svar · 23,6k läst
·
nino
nino: Om man sprutar skum i håligheter, skär bort överskott och sen kör nån typ av relining då?
9 svar · 2,0k läst
A
Avemo: [citat] En sådan säljare har varit hemma hos mig. Hans gratistest kom fram till att jag hade järn och mangan i vattnet. Med detta som underlag ville han sälja ett avhärdningsfilter. Det blev ingen affär även om det var ett intressant besök.
9 svar · 11,8k läst
·
F
Farochflyg: Röret går enligt min uppfattning något diagonalt. VVS ritningen visar även värme och jag tolkar den som att inget slags vatten går i den väggen. Radiatorrören går i golvet. Stoppar jag in fingret i borrhålet och känner på röret så är det kallt. Hönsnätet tror jag användes som armering.
2 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tråd? Nä, han var väl på fallrepet :p
17 svar · 4,3k läst
·
S
shadowfire: [citat] Tackar för bra input :) Det blev inköp av en rostfri för min del. Blir skönt att slippa tänka på någon offeranod i varje fall. Har en vag känsla av att ett antal varmvattenberedare går sönder i vårt land för att man inte har tittat till offeranoden, som i mitt fall...
3 svar · 5,9k läst
·
K
Kalle_A: Som jag förstått är det inte ovanligt att vatten från trycksatt färskvatten hittar sig ut i avloppsrör. Jag har sett snarlik problematik och då gick vattnet ut i fogarna på högansrör. Tiotusen kronorsfrågan är vart läckan är. Krökar och kopplingar i järnrör/galvrör ska vara extra känsliga. Är marken av lera/jord så kan material följa med ut i fogarna. Mitt råd är att du
13 svar · 11,3k läst
J
JerreEssberg: Kapa röret ett par cm ovan golvet och använd en gumminippel som passar invändigt, gjutjärnsröret bör vara minst 45 mm inv, som du sedan sätter det nya vattenlåsröret i. Kapa inte för högt upp, för då täcker inte baldakinen (golvhuven) röret och gumminippel. Bottenventilen kan fastna ganska bra ibland. Sätt ner handtagen på en polygrip uppifrån för att hålla emot med och
5 svar · 8,1k läst
·
M
mogge_73: Du har inget vattenfilter monterat för kalken? Isåfall kan saltet komma därifrån.
1 svar · 2,5k läst
P
Paxman: Purus gumminippel fixade problemet! Nu hoppas jag att sambon slipper dunster av avloppslukt i badrummet. Tack för hjälpen att hitta den oceanis! :thumbup:
5 svar · 1,6k läst
·
L
lvedin: Ett alternativ kan vara flera ON/OFF ventiler med en manuell ställbar ventil i serie. Två stycken och ni kan välja tre olika flöden. Tre stycken och ni kan välja 15 olika flöden. Ett exempel http://www.oras.com/se/professional/products/Pages/ProductVariant.aspx?productcode=272101 Det finns också avstängingsventiler avsedda att kopplas med en fuktsensor, som kan funka att styra.
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.