2 452 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Luft i avlopp
Sida 1 av 2
Jag har en värmepump som går på grundvatten i mitt hus. Jag har alltså en egen borrad brunn som pumpar upp vatten till värmepump och släpper ut vattnet igen till en stenkista. När jag flyttade in så hade tidigare ägare förmodligen haft problem med avloppet till VP, då det såg ut som en riktig hobbylösning på avloppet. Jag gissar att han försökt få ut luft ur systemet, då det var ett borrat hål i avloppsröret där han hade anslutit en trädgårdsslang som skvätte ut vatten i en avklippt dunk, som ledde tillbaka till avloppet...
När jag för några år sedan bytte VP så installerade leverantören två strypningar på vattnet, en före och en efter Vp. Om dessa inte satt på plats så hann inte vattnet evakueras i avloppet utan läckte in i huset istället!! Det läcker ut genom ett öppet rör på högsta punkten där man dragit ner rör från expansionskärlet till värmesystemet.
För något år sedan havererade denna VP, och firman som reparerade VP (garantijobb) tog bort ena strypningen av oklar anledning.
Nu är problemet följande: När VP startar och det börjar pumpas runt grundvatten så läcker det ut vatten bakvägen. Det hörs att det är på grund av luft i systemet då det "pustar" och fräser från avloppet och sprutar ut vatten lite ojämnt. Detta fångar jag upp i en plastkanal och leder ut till annat avlopp. Om jag stryper flödet så att det slutar läcka, börjar det brusa så mycket om vattenflödet att det stör något otroligt. I våningen ovanför går det inte att föra ett samtal! Jag har därför minskat strypningen, och därmed fått till följd att vid varje pumpstart så får jag in ca 20-30liter vatten som jag samlar upp och pumpar ut i annat avlopp.
När pumpen har gått en stund (5-10min)så verkar luften i systemet ha försvunnit och vattnet flödar hörbart bättre ut genom avloppet, och inte en droppe kommer ut från systemet.
Frågan är hur man kan göra för att få ut den luft som finns i systemet vid pumpstart, som uppenbarligen hindrar flödet ut i avloppet?
När jag för några år sedan bytte VP så installerade leverantören två strypningar på vattnet, en före och en efter Vp. Om dessa inte satt på plats så hann inte vattnet evakueras i avloppet utan läckte in i huset istället!! Det läcker ut genom ett öppet rör på högsta punkten där man dragit ner rör från expansionskärlet till värmesystemet.
För något år sedan havererade denna VP, och firman som reparerade VP (garantijobb) tog bort ena strypningen av oklar anledning.
Nu är problemet följande: När VP startar och det börjar pumpas runt grundvatten så läcker det ut vatten bakvägen. Det hörs att det är på grund av luft i systemet då det "pustar" och fräser från avloppet och sprutar ut vatten lite ojämnt. Detta fångar jag upp i en plastkanal och leder ut till annat avlopp. Om jag stryper flödet så att det slutar läcka, börjar det brusa så mycket om vattenflödet att det stör något otroligt. I våningen ovanför går det inte att föra ett samtal! Jag har därför minskat strypningen, och därmed fått till följd att vid varje pumpstart så får jag in ca 20-30liter vatten som jag samlar upp och pumpar ut i annat avlopp.
När pumpen har gått en stund (5-10min)så verkar luften i systemet ha försvunnit och vattnet flödar hörbart bättre ut genom avloppet, och inte en droppe kommer ut från systemet.
Frågan är hur man kan göra för att få ut den luft som finns i systemet vid pumpstart, som uppenbarligen hindrar flödet ut i avloppet?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för en märklig installation?
Normalt skickar man ner en vätska (brine) i ett slutet system i "brunnen" och hämtar bara upp värmen i vattnet,
vilken sedan "förädlas" i värmepumpen.
Själva grundvattnet rör man alltså inte.
Men hos dig pumpas alltså grundvattnet upp?
Normalt skickar man ner en vätska (brine) i ett slutet system i "brunnen" och hämtar bara upp värmen i vattnet,
vilken sedan "förädlas" i värmepumpen.
Själva grundvattnet rör man alltså inte.
Men hos dig pumpas alltså grundvattnet upp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då kanske du skall fundera på att göra om installationen till en mer normal variant.
Det går inte att montera en backventil på grundvattenledningen? Det verkar ju som vattnet rinner baklänges ned i brunnen igen efter att VP stannat. Och då sugs säkert luft in via avloppsledningen. Annars får man väl dra en retur ledning tillbaka till brunnen. Men det kanske varken är tillåtet eller lämpligt av andra anledningar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror faktiskt att du borde kontakta en väletablerad värmepumpsinstallatör,
för detta låter lite märkligt.
Kanske denna är litr för långt bort, men annars skulle jag rekommendera dem:
http://www.varmepumparhalmstad.se/
Hör med dem om de har en bra kollega i dina hemtrakter!
för detta låter lite märkligt.
Kanske denna är litr för långt bort, men annars skulle jag rekommendera dem:
http://www.varmepumparhalmstad.se/
Hör med dem om de har en bra kollega i dina hemtrakter!
Märklig installation?KnockOnWood skrev:
Han har ju en grundvatten/vatten lösning som är bra mycket bättre än brine berg/vatten lösning. Det är ett helt normalt beprövad metod. Som dock alla inte har möjlighet till. Det kräver sitt grundvattenflöde. Fördelen med lösningen är höga in temperaturer över hela året.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
TotalControl skrev:
Ja, det är väl bara att läsa i trådskaparens första inlägg hur bra det funkar, eller hurAndersPS skrev:
Och själva idén att tömma våra (nu sinande) grundvattentillgångar för att få ut lite värme tycker jag faktiskt är fel, när man kan få ta del av värmen på bättre sätt.
Bättre sätt att få del av värmen? Nu är du nog ute ock cyklar. Detta är en fullt fungerande lösning som är effektivare än "de vanliga" som du refererar till. Man tömmer inga grundvattenlager, man pumpar upp på ett ställe, plockar ut vatten och pumpar ner på ett annat ställe. Förlusten av vatten är i princip 0, förutom i detta fallet när det läcker.KnockOnWood skrev:
Att bygga om en fungerande lösning till en sämre lösning dessutom, verkar bra ut miljösynpunkt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förlorar man inte mycket energi på att uppfordra vatten från brunnshålet och sen dumpa det i marknivå? Det måste väl vara rätt bra flöde ?
Jag antar att det är stor höjdskillnad mellan brunn och stenkista?
Jag antar att det är stor höjdskillnad mellan brunn och stenkista?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Enda problemet verkar vara att avloppet inte tar undan, nya raka rör ut till stenkistan och se till att stenkistan inte slammat igen.
Protte
Protte