Det luktar illa från vår groventré. Där finns idag bergvärmepumpen och en golvbrunn samt tvättställ och vattenutkastare. Jag misstänker golvbrunnen är defekt. Det luktar ofta avlopp i rummet. Då vi funderar på att sälja huset behöver vi fixa detta. Idag ligger en gammal ful plastmatta. Tapeterna är sedan tidigare påbörjat med nedrivning. Hur byter man golvbrunn enklast? Behöver plastmattan svetsas på nytt?
I samband med detta funderar vi på att byta plastmattan eller lägga klinker. Är det ok i ett sådant här utrymme att lägga klinker direkt på plastmattan? I sådana fall är en svetsning fortfarande nödvändig eller kan det fixas på annat sätt? Golvet är på markplan ovan källare (byggt 72).
Om vi väljer våtrumsmatta - fixar man detta på egen hand eller är det idioti? Utrymmet är sällan i kontakt med fukt men både bergvärmepump och tvättställ finns installerat.
MVH Daniel
I samband med detta funderar vi på att byta plastmattan eller lägga klinker. Är det ok i ett sådant här utrymme att lägga klinker direkt på plastmattan? I sådana fall är en svetsning fortfarande nödvändig eller kan det fixas på annat sätt? Golvet är på markplan ovan källare (byggt 72).
Om vi väljer våtrumsmatta - fixar man detta på egen hand eller är det idioti? Utrymmet är sällan i kontakt med fukt men både bergvärmepump och tvättställ finns installerat.
MVH Daniel
Hejsan!
Ja, vi fyller ganska ofta, minst ett par gånger per vecka (uppsamlat kondensvatten från bergvärmepumpen).
Ja, vi fyller ganska ofta, minst ett par gånger per vecka (uppsamlat kondensvatten från bergvärmepumpen).
Kära Kerstin! Tackar 
Har du kollat så att alla delar sitter som dom ska i brunnen och att inte någon liten renspropp eller så har lossnat och orsakar den dåliga lukten?
Hur gammal är brunnen och mattan? Om de har en gäng år på nacken och du väljer att byta brunnen skulle jag rekommendera att du byter mattan också och sedan nöjer dig där.
Man kan lägga klinker på matta men det är egentligen bara vissa mattor som är testade och godkända för använda som underlag för klinker. Det kan mycket väl funka med din befintliga matta men iom att du funderar på försäljning så skulle jag inte chansa. Om nåon händer i framtiden och gammal, ej godkänd, matta hittas under klinkers så kommer du ha en köpare som kommer och jagar dig skrikandes "dolt fel".
Att lägga klinker kan dessutom kräva förstärkning av golvbjälklaget om det är ett träbjälklag. Känns som mycket jobb och pengar för någon som du ska flytta ifrån. Köparen kanske inte ens gillar ditt val av klinker.
Hur gammal är brunnen och mattan? Om de har en gäng år på nacken och du väljer att byta brunnen skulle jag rekommendera att du byter mattan också och sedan nöjer dig där.
Man kan lägga klinker på matta men det är egentligen bara vissa mattor som är testade och godkända för använda som underlag för klinker. Det kan mycket väl funka med din befintliga matta men iom att du funderar på försäljning så skulle jag inte chansa. Om nåon händer i framtiden och gammal, ej godkänd, matta hittas under klinkers så kommer du ha en köpare som kommer och jagar dig skrikandes "dolt fel".
Att lägga klinker kan dessutom kräva förstärkning av golvbjälklaget om det är ett träbjälklag. Känns som mycket jobb och pengar för någon som du ska flytta ifrån. Köparen kanske inte ens gillar ditt val av klinker.
Tack för svar! Jag ska börja med att inspektera lite närmare på golvbrunnen. Väljer jag att byta matta måste jag väl byta brunn också enligt lagkrav. Annars hittade jag denna http://www.purus.se/produkter/produkt/nood-plast/ som ev kanske kan avhjälpa?
På inrådan skippar jag nog klinker och satsar på ny våtrumsmatta istället (om jag så måste pga golvbrunnsbyte alternativt pga estetiska skäl).
På inrådan skippar jag nog klinker och satsar på ny våtrumsmatta istället (om jag så måste pga golvbrunnsbyte alternativt pga estetiska skäl).
Ja det var väl brunnen som från början var anledning till att du började överväga en mindre renovering? Att byta matta utan att byta brunn känns väl inte ens som ett alternativ dåDaniel Dyp Jonasson skrev:Tack för svar! Jag ska börja med att inspektera lite närmare på golvbrunnen. Väljer jag att byta matta måste jag väl byta brunn också enligt lagkrav. Annars hittade jag denna [länk] som ev kanske kan avhjälpa?
Kan det vara så enkelt som att jag inte haft plastskruven påskruvade och att den backat upp avloppslukt därifrån?
Fråga nr 2 - tycks inte finnas någon funktion för att lyfta upp ett vattenlås i denna. Fel/rätt?
Fråga nr 2 - tycks inte finnas någon funktion för att lyfta upp ett vattenlås i denna. Fel/rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snigla har en annan lösning om du inte har skruvarna kvar till din Tarkett Golvbrunn i grön polypropen.
https://www.byggahus.se/forum/badrum/233876-hur-funkar-en-sadan-har-golvbrunn-3.html
Edit 1
Jag tror inte insatsen går att få bort.
http://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/Produktblad/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
Edit 2
Ska du renovera så byter du självklart brunnen!
https://www.byggahus.se/forum/badrum/233876-hur-funkar-en-sadan-har-golvbrunn-3.html
Edit 1
Jag tror inte insatsen går att få bort.
http://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/Produktblad/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
Edit 2
Ska du renovera så byter du självklart brunnen!
Redigerat:
Kan bekräfta att ingen lukt har påträffats sedan skruvarna hittat hem 
Klicka här för att svara