Hej

Ska försöka att inte gnälla över all betong jag bilat upp senaste 3 dagarna, det blir i en annan tråd.

Men, nu önskar jag lite input på smartaste lösning, som förhoppningsvis också sparar ytterligare bilning då det är närmare 400 mm betong och det tar evigheter att äta sig igenom.

Jag ska komplettera stammen med en anslutning till (BLÅ) som ska gå vidare till dusch, diskho samt tvättmaskin. Därav tänkte jag ha 110 dimension men det kanske räcker med 75? Se skiss.

Röret som är närmast till hands är luftningen, kan man koppla på denna`? (75 mm)

Nästa alternativ är att byta bef grenen till en i 110 dimension och sedan grena en gång till efteråt till luftning + ny stam.

Tankar? finns säkert någon ytterligare idé som jag inte ser i allt damm! Skiss av rörsystem med dimensioner för anslutning till dusch, diskho och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Du behöver bara 110 mm på toalettavlopp och huvudstam så 75 mm fungerar gott för BDT-vattnet.

Jag har svårt att tro att det skulle bli ett problem av att leda vattnet genom den 75 mm stam som leder till luftningen. Syftet är ju att dra in luft den vägen om det blir undertryck i systemet p g a toalettspolning.

Krilleman
Det bör som föregående inläggare (nytt ord?) skriver så bör det inte orsaka några problem att gå på 75mm röret.

Men har du möjlighet att på något sätt få till det med ett till 110x75mm gren så är det bara bra!

Tackar, jag har lyckats bila sönder den bef. grenen så kan bli en 110 där när jag byter, beror på vad jag får plats med.

Löste det. Så här blev det!
Nyinstallerade gråa avloppsrör i ett grävt schakt i marken.
Skapa konto

Nylagda avloppsrör i grått med etikettmärkt Purus-inspektionslucka i betonggolv under renovering.
Skapa konto

Krilleman
Toppen! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.