Vatten & Avlopp
bergback: [citat] Jag rekommenderar att du köper salt där du får mest för pengarna. Bauhaus, Jula, K-bygg, Granngården med flera har bra salt. Det enda saltet vi haft problem med är Biltemas.
Bitterhetsakademin: [citat] Står ju Grohe på den så modellen eller likvärdig bör finnas på nätet i deras produktkatalog.
Macbeth: Dränering??? Här kommer ett väldigt långt inlägg :) Du som är duktig på dränering får väldigt gärna svara på denna tråd om du orkar läsa. Vi bor i ett hus som ursprungligen var en kyrka. Huset byggdes 1912 och någon gång på 50-talet så flyttades huset ett par meter in på tomten. Då byggdes det även till en källarvåning och huset ställdes då på den nya källaren. Fråga
TommyC: Det kanske är kondens d v s fukt i luften fälls ut på kalla ytor. Läcker det så gör det det utan att man spolar. Tappvatten är trycksatt vare sig man spolar eller inte. Jag brukar ställa en plastburk under och hålla koll några dagar efter att jag har skruvat på några rörkopplingar. Är det bara kondens så blir det normalt inga stora mängder. Skulle det behöva spännas så går det
Claes Sörmland: Strunta i betongröret och bygg vidare med 110 mm markrör upp till stuprörets utlopp där du sätter en lövsil. Fyll igen det hela med jord så slipper du se betongröret.
Prodigys: Beroende på hur terrängen ser ut och huruvida det finns källare eller ej på husen kan anslutningen ligga betydligt djupare än 2 meter. Är det dessutom så gammalt att det inte finns spolbrunnar så är det sällan att kartorna stämmer med verkligenheten.
lordi: [citat] Ja, helt utan kostnad är det ju såklart aldrig. Den kostnaden är ju såklart inbakad i fakturan för vattenförbrukningen.
SrednaNosslin: Längst ner i brunnen så ser man att det ligger ett cementrör med gjutjärnslock. Troligtvis så har man någon gång dragit ett plaströr i det gamla cementröret.
sofftis: Det verkar vara packningen som gett sig eftersom den lossnade. kan man byta den själv ?
PihlmanJaak: Har lyssnat lite mer och det kanske är så att det låter från slangarna in i pumpen. Kan det vara att det är dåligt med vatten i brunnen? Har ju inte regnat jättemycket på ett bra tag och vi är två hushåll som delar pp brunnen och båda har en pool som fyllts på då o då under sommaren. Hur kollar jag isåfall vattennivån? Brunnen är ca 80m djup
JeeyBee: Jag köpte denna https://www.pumpa.eu/en/pumpa-presscontrol-pc-58-pressure-control-unit/ och det var enkelt att installera och programmera den och nu pendlar den mellan 4 och 3.5bar och trycket är bättre här inne nu.
xxargs: Har du kollat om det går ström i alla 3 faserna i försöken att starta, omslut tex. en tångamperemeter runt en fassladd i taget - det bör hoppa till i strömvärde vid startprov på var fasledning, även om du inte kommer att hinna se den faktiska strömvärdet då det bryts ned fort igen. Spänning kan du ha när det är helt obelastat, men det som är intressanta är om spänningen
steffo_s: [citat] Ok, tack för info. Då avvaktar jag lite och ser hur det verkar när jag har den nya toaletten på plats.
jonaserik: [citat] Jepp klart bättre som du tänker, för att fylla slangarna annars sägs det att fylla i plastpluggen vid foten. Men då fylls bara slangarna och inte pumphuset. När du startar upp pumpen efter jobb, ska du öppna lite på luftningsskruven högst upp, det ska bli som en vattendimma när all luft är borta. Det är ca 5 - 6 bar där. Blir det bara en rännil, så är det en luftbubbla på
Kal BW: [citat] Antar att det är en blandare med spaken på sidan? De med den på ovansidan har iaf tidigare (köpte en sån för 5 år sen) varit såna att de inte blandar in varmvatten i mitten för att man vanligen öppnar i det läget men inte behöver inblandat vatten. Vill man ha varmare vatten så måste man aktivt vrida åt vänster. Var skeptisk i början men funkar skitbra. Att ditt tryck
Claes Sörmland: Hur lösa det med väggdragning av ledningen och duschdörrarna? De är väl i vägen på två ställen? Ska de bytas ut?`
chali405: Nu kan jag äntligen vakna upp till LK-skåpets skönhet! Kanske ska sätta tapet över luckan också? Dags att jaga golvbit 😂
Glimz: Tack. Har begärt ut tillgängliga ritningar från kommunen men där visas det inte. Har däremot inte kollat på ledningskollen.se - får ge det ett försök.
Capitalk: Det var en pers att få ut den gamla och in den nya i vårt trånga utrymme. Takhöjden var drygt 80cm bara och som ni ser står vvb:n inne i ett hörn. Den gamla beredaren hade säkerhets ventilen helt eroderat igen sig men till slut fick jag ut vattnet! 🥳 Denna får duga för oss nu så får vi se i framtiden hur behovet blir då!
tergo: den på första bilden ser ut att kunna vara en övergång från 1/2" till 3/4" är där gängor invändigt oxså ? om så är fallet då skall yttergängorna passa på den som kommer från tvättmaskinen och invändiga gängor passa på ballofixen på bild 2
xxargs: Räkna att det är stopp i röret ändå även om du lyckas få bort käglan i kikkranen och du kanske måste gräva med en bit svetstråd eller liknande styvt men ändå böjligt upp in i tanken för att få hål i avlagringen i rörbiten och in i tanken så att det börja rinna och snart spolar upp gjorda hålet allt större... Sådant här som kranar och rör/tapp måste motioneras och spolas
johan_gor: Jag har precis plockat bort en gammal öppen spis och det igenbyggda utrymmet bredvid. Ur väggen i det utrymmet sticker det fram tre rör. Vad borde jag göra med dessa? Jag skulle vilja sätta igen hålet för att kunna tapetsera utanpå. Kan jag bara såga av dem och låta det va? Eller behöver jag göra nånting mer för att slippa framtida eventuella problem? [bild] [bild] [bild]
Rickard.: Testade och Krilles idé funkar med planadapter.
Krilleman: [citat] Den svarta rattens modell skvallrar om att detta kan vara en äldre ESBE-variant. Dagens modell ESBE VMA213 är likvärdig enligt mig. RSK: 4311068 - 22mm klämringskoppling. Kan bland annat köpas här: https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-ventilror-vma213-22mm-15r/ [bild]
crillebyggare: Jag har samma behov som Hans H av en spolventil till Gustavsberg 300 miniflush. Är det någon som vet vem som möjligtvis kan ligga på ett lager av reservdelar till denna utgångna modell? Christer G
Demmpa: Stor insexnyckel, om inte det finns så kan man skruva på några muttrar på en skruv och använda den till att lossa den med.
Rickard.: Jag tror det är försumbar skillnad men det finns en risk att det begränsar lite om du spolar ur alla 3 samtidigt.