Har en stuga på berg 60 m2 från 60-talet. Huset är isolerat och allt är ok..utom att det har samlats en pöl med vatten under huset (torpargrund) när det har öst ner regn. Grävde ett dike 12 m, litet sådant och fick bort nästan allt.
Ingen lukt inomhus, har bott här från o till och inget har fryst, än så länge. Har nu fått många olika besked på hur dränera, hur ska jag veta vem som har rätt!!! Har grävt upp snart all lera som går, sen är det massiv berg. Har nån en bra idé hur gå vidare med att isolera rören mm. Tillägga att är en liten kvinnlig fattigpensionär så alla förslag som kostar multum går bort, men är ganska händig själv😉 så har någon ett bra förslag är jag tacksam.
Ingen lukt inomhus, har bott här från o till och inget har fryst, än så länge. Har nu fått många olika besked på hur dränera, hur ska jag veta vem som har rätt!!! Har grävt upp snart all lera som går, sen är det massiv berg. Har nån en bra idé hur gå vidare med att isolera rören mm. Tillägga att är en liten kvinnlig fattigpensionär så alla förslag som kostar multum går bort, men är ganska händig själv😉 så har någon ett bra förslag är jag tacksam.
Tack för svaret, nu har jag ju bara ett dike för vattnet som ska bort från grunden, där hade tänkt o lägga nåt dräneringsrör...eller?F fribygg skrev:
Har haft firmor här som ska gräva upp hela tomten, men som med allt är det pengar som gäller, tyvärr. Men tack för att du svarat på min fråga 🙂
Jag förstår inte riktigt grundorsaken till problemet. Men hur ser takavvattningen ut, vart tar vattnet vägen?
Är där någon dränering runt huset? Annars bör du ju fixa det för att minska mängden vatten runt huset?
Hur ser vattenflödet på tomten ut? Tycker det ser väldigt blöt ut. Du behöver kanske leda bort vattnet innan det når huset om det är ytvatten.
Är där någon dränering runt huset? Annars bör du ju fixa det för att minska mängden vatten runt huset?
Hur ser vattenflödet på tomten ut? Tycker det ser väldigt blöt ut. Du behöver kanske leda bort vattnet innan det når huset om det är ytvatten.
Tack för svaret, har nu grävt upp ett större dike och allt vatten rann bort. Kommer nu att sätta dit ett dräneringsrör så det kommer att bli bra.C Chokladmonster skrev:Jag förstår inte riktigt grundorsaken till problemet. Men hur ser takavvattningen ut, vart tar vattnet vägen?
Är där någon dränering runt huset? Annars bör du ju fixa det för att minska mängden vatten runt huset?
Hur ser vattenflödet på tomten ut? Tycker det ser väldigt blöt ut. Du behöver kanske leda bort vattnet innan det når huset om det är ytvatten.
Klicka här för att svara


