Hej!
Som nybliven husägare har jag massa funderingar. Just nu står vi och funderar på dehär med inkommande vattenledning, servis ledning kanske de heter?
Allt vatten i huset är bytt, det som är kvar att byta är avloppsrör under källargolvet ut till tomtgräns och inkommande vatten, huset byggt 1948. Oklart om vattenledningen är sen just det året då jag förstått att de var egen brunn här först innan det kom hit kommunalt vatten. Men gissningsvis kanske de skedde på 50-60 talet.
Nån av er som fortfarande har sin ledning kvar med samma ålder på? Förstår att det är bra att byta ut den vi har de som plan nu innan vintern men skulle det vara nån fara tro att köra med samma ledning tills nästa år ? Om vi inte skulle lyckas hinna med bytet i år.
Som nybliven husägare har jag massa funderingar. Just nu står vi och funderar på dehär med inkommande vattenledning, servis ledning kanske de heter?
Allt vatten i huset är bytt, det som är kvar att byta är avloppsrör under källargolvet ut till tomtgräns och inkommande vatten, huset byggt 1948. Oklart om vattenledningen är sen just det året då jag förstått att de var egen brunn här först innan det kom hit kommunalt vatten. Men gissningsvis kanske de skedde på 50-60 talet.
Nån av er som fortfarande har sin ledning kvar med samma ålder på? Förstår att det är bra att byta ut den vi har de som plan nu innan vintern men skulle det vara nån fara tro att köra med samma ledning tills nästa år ? Om vi inte skulle lyckas hinna med bytet i år.
Mitt inkommande vatten var från 60-talets början. Byttes till plast någon gång kring 90-talets sista år. Jag hade en stump kvar på ett par meter in i källaren, den sprang läck förra sommaren. Så nu är det plast. Inkommande galvledningar från 60-talet springer läck i mitt samhälle nästan varje år så de byts sakta men säkert ut till plast. Kommunen bytte för 15 år sedan i gatan.
Nej ingen fara. Planera väl till nästa år än att slafsa över nu
Det är bara slumpen som avgör om röret är i så dåligt skick att det går sönder i skrivande stund eller om 1 månad , 10 år.
Bra tänkt är såklart göra det ihop med övrigt grävarbete och avlopp.
Lycka till!
Det är bara slumpen som avgör om röret är i så dåligt skick att det går sönder i skrivande stund eller om 1 månad , 10 år.
Bra tänkt är såklart göra det ihop med övrigt grävarbete och avlopp.
Lycka till!
Okej, så de blir en chansning med andra ord om vi behåller, hehe!
Har läst mig trött på både fall där de går bra och dåligt men skräcken är ju att de ska bli läcka i källaren och man fyller upp hela källarvåningen med vatten 😄
Men när vi undersökt om vi ska gräva in nytt så verkar de bäst att bila upp ett hål i golvet och gå under väggen som man gjort nu, (vi tänkte först om man kunde borra sig in in väggen för att slippa bila men blir för grunt)
Men under sulan på väggen är det bara sand så de blir också spännnande att gräva i och samtidigt inte underminera väggen
Har läst mig trött på både fall där de går bra och dåligt men skräcken är ju att de ska bli läcka i källaren och man fyller upp hela källarvåningen med vatten 😄
Men när vi undersökt om vi ska gräva in nytt så verkar de bäst att bila upp ett hål i golvet och gå under väggen som man gjort nu, (vi tänkte först om man kunde borra sig in in väggen för att slippa bila men blir för grunt)
Men under sulan på väggen är det bara sand så de blir också spännnande att gräva i och samtidigt inte underminera väggen
Chansning, ja. Mina ledningar är från 85 vilket jag tänkte inte var någon fara. Då jag nyligen lät dra in vatten i en bod och en firma grävde upp visade det sig att avloppsröret var knäckt och att innehållet rann ut på gårdsplanen.. Tur att det upptäcktes i tid!
Jäklar, ja just sånthär man är rädd för 😅NyKarin skrev:
Hålet för vatten och avlopp är så pass litet så de ska varken göra till eller från.K Kiam skrev:
Att ha hus är mycket meck i det stora hela , för mycket för en del.
Saker kommer alltid uppstå. Nytt eller gammalt spelar mindre roll.
Ta det med ro. Bra relation till grannarna och hälften är vunnet. Buffertkonto.
Tack för bra input😄P.Öberg skrev:
Klicka här för att svara