S
Behöver hitta en lösning för att förlänga slangen/sträckan mellan spabad och dess externa pumphus.
Enbart ca 10 cm ytterligare är det som gäller.
Kopplingar enligt nedan bifogade foton.

Spabads-åf har ingen lösning.

Att skära itu slangen/arna, trä in någon form av rostfritt rör och sedan dra åt med slangklämmor verkar vara det som står tillbuds – dock är det en väldigt kort sträcka/slangar man har att jobba med, så inte helt trygg i det alternativet.

🤔

Tre utomhusslangkopplingar monterade på en vägg, med två grå slangar i förgrunden, delvis täckta av smuts och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en spabadsenhet med olika slangkopplingar och en märkplatta med teknisk information på vit plastyta.
Skapa konto

Du skulle ju behöva några ~10 cm långa bussningar med samma gänga att ha mellan med. Helst något i plast, svarva till något av plastämnen-rör? Vad är det för gänga?

S
Fotografen Fotografen skrev:
Du skulle ju behöva några ~10 cm långa bussningar med samma gänga att ha mellan med. Helst något i plast, svarva till något av plastämnen-rör? Vad är det för gänga?
Någon svarv har jag inte, känner månne någon som har tillgång – dock (?) för Trä.

Jag är inte vid utrustningen nu och har inte foto på själva gängan, däremot på ytterdiametern:

Mätning av ytterdiametern med ett trä-måttband mot en metallisk cirkulär yta.
Skapa konto

S
3D-print? Någon här som har erfarenheter av det som lösning, vid liknande sammanhang/behov? 🤔

Rickard.
3d print låter lite läskigt med vattentryck men det finns ju rätt bra nu förtiden så det kanske skulle kunna funka men oavsett så måste det bli till en ordentlig ritning eller cad över vad du faktiskt behöver och bara det är kanske svårt nog, inte den enklaste tätningen heller.

Hittar man nått om man bildgooglar/Google lens kopplingarna?

Redigerat:
Notera också att många plaster för 3D-printers inte gillar vatten. Lång exponering är ett bekymmer! Så välj rätt plast om du skall 3D-printa!

Det är s.k unionkopplingar där och kanske det kan gå att använda unionkopplingar och bara ta dom delalar som behövs. Kan inte svara på om gängorna är i samma dim. Men troligtvis är det samma då dom monterats kanske i sverige. Köp några stycken på billiga varuhusen och se om det går att använda. Här syns dom. Går ju att lämna tillbaka.

https://www.google.com/search?q=uni...g3ODc2ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

EDIT Kanske par med ett par ventiler att stänga av med, då blir dom lite längre

https://www.google.com/search?q=pla...gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIKCAEQABiABBiiB

Redigerat:
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Det är s.k unionkopplingar där och kanske det kan gå att använda unionkopplingar och bara ta dom delalar som behövs. Kan inte svara på om gängorna är i samma dim. Men troligtvis är det samma då dom monterats kanske i sverige. Köp några stycken på billiga varuhusen och se om det går att använda. Här syns dom. Går ju att lämna tillbaka.

[länk]

EDIT Kanske par med ett par ventiler att stänga av med, då blir dom lite längre

[länk]
Tack för tipsen och infon – då vet jag nu vad kopplingarna som jag söker heter, union. 👍

Verkar vid googling då framförallt vara poolbutiker (logiskt) som erbjuder just unionkopplingar, ingen träff alls på Jula eller Jem&Fix och hos Hornbach finns 1 artikel, i onlinesortimentet.

Men utöver att jag behöver ha en lösning med en ”hane” (gängor) i ena änden och en ”hona” (”muff”) i den andra så behöver jag alltså uppnå en total förlängning på 10 cm. Tänker du då att man ska fästa hane resp hona på ett passande plaströr eller slang? (Limma/slangklämmor?)

S Spanarn10 skrev:
Tack för tipsen och infon – då vet jag nu vad kopplingarna som jag söker heter, union. 👍

Verkar vid googling då framförallt vara poolbutiker (logiskt) som erbjuder just unionkopplingar, ingen träff alls på Jula eller Jem&Fix och hos Hornbach finns 1 artikel, i onlinesortimentet.

Men utöver att jag behöver ha en lösning med en ”hane” (gängor) i ena änden och en ”hona” (”muff”) i den andra så behöver jag alltså uppnå en total förlängning på 10 cm. Tänker du då att man ska fästa hane resp hona på ett passande plaströr eller slang? (Limma/slangklämmor?)
Nu är det union där och om du köper ventiler med union, tar bort muttrarna och bara har ventilen, så kanske muttrarna på dom delar du har passar. Det är normalt 50 mm rör för poolpump, köp en och se om det går att gänga dit den. Det går ju att lämna tillbaka.

EDIT AJAJA för mig. Det är mutter på burken och gänga på röret mot, lite knepigare då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.