Hej. Har två slingor som jag inte får fart på. Det är 4 och 5 där jag tagit bort ställdonen på. Fjädern under är ordentligt motionerad så den glider fint ut o ner. Ställdonen öppnar och stänger fint när man ändrar termostaterna men plockade ändå bort dom för att få max flöde.
Är ca 19 grader i dom två sovrum där det strular.
Jag har luftat också utan resultat.
Nibe 730 trycket står på 1,3 bar och det jag funderar över är manometrarna på golvvärme fördelaren på bilden. Står på typ 21 grader in och 19 ut. Det är lite va?

• Golvvärmefördelare med numrerade ställdon och manometer, några ställdon borttagna. Två mätare visar ca 21 och 19 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Toddep skrev:
Hej. Har två slingor som jag inte får fart på. Det är 4 och 5 där jag tagit bort ställdonen på. Fjädern under är ordentligt motionerad så den glider fint ut o ner. Ställdonen öppnar och stänger fint när man ändrar termostaterna men plockade ändå bort dom för att få max flöde.
Är ca 19 grader i dom två sovrum där det strular.
Jag har luftat också utan resultat.
Nibe 730 trycket står på 1,3 bar och det jag funderar över är manometrarna på golvvärme fördelaren på bilden. Står på typ 21 grader in och 19 ut. Det är lite va?
Kan vara så att det är dem längsta slingorna och behöver högre framledningstemp för att fungera?

N Nickesågen skrev:
Kan vara så att det är dem längsta slingorna och behöver högre framledningstemp för att fungera?
Nja inte riktigt. En kräver 0,75 varv och en 1 varv på flödes justeringen medans 3an ska ha 4,5 varv som är längst. Detta visar LK ritningen.
Men är inte 21 grader matning för lite rent allmänt?

Pannan står på minimum framledning 20 grader. Max 45 grader

Krilleman
Stäng av alla andra slingor som fungerar bra via dom blåa rattarna så det blir noll flöde där.

På så sätt jobbar bara pumpen mot dom slingorna som är problem med flödet.
Ett enkelt sätt att tvinga bort ev luftfickor...

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Stäng av alla andra slingor som fungerar bra via dom blåa rattarna så det blir noll flöde där.

På så sätt jobbar bara pumpen mot dom slingorna som är problem med flödet.
Ett enkelt sätt att tvinga bort ev luftfickor...
Jag la märke till en sak och det är retur ventilen. Den är helt öppen men röda markeringen är helt upp hela tiden. När cirkulationspumpen startar så åker röda markeringen ner på golv slingorna men denna på returen rör sig inte. Är inte det konstigt?

Vid min andra golvvärme fördelare som sitter i garaget närmre värmepumpen så åker röda markeringen ner till halva när
Cirkulationspumpen startar.

• Närbild av ventil med manometer och röda markeringar; observerad på returledning av golvvärmesystemet.
    Skapa konto
Jag väcker tråden med mina funderingar.

En slinga som går ut i ett rum längst bort och som är sämre isolerat så jag förväntar mej lite svalare retur men vad kan man mer göra?

Har idag stängt alla andra slingor (skruvat ner rumstermodtaterna) och ökade farten på cirkulationspumpen, då upplevde jag att returen på den krånglande slingan blev varmare.
Så jag öppnade alla andra slingor igen men då blev just den slingan väldigt kall igen.

Jag ställde då alla termostater på inte fullt ös och lät donet vara av på krånglet.

Vad kan man göra?

• Cirkulationspumprör med ventiler och kablage, insvepta i isolering, i en diskussion om uppvärmningsproblem och pumphastighetsjusteringar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.