Mitt under pågående urtappning

• Urtappning av rostig metalltank på golv med vattenpöl och verktyg bredvid vitt plasthink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonys Jonys skrev:
Ja, precis. En hydrofon.

Jag rengjorde hydrofonen ifrån slam för ett par veckor sedan och sedan dess så har trycket varit ganska dåligt generellt i hela huset. Så igår skulle jag kolla på det och tömde hydrofonen på nytt för att se så det inte var igenslammat, det var det inte.
Så jag stängde bottenventilen igen och satte igång pumpen (Maxi Jet) igen. Men sedan dess har jag typ inget tryck öht i kranarna, vattnet slutar rinna efter 15 sekunder men manometern på hydrofonen visar fortfarande 4 bar. Misstänker att jag har alldeles för lite luft och alldeles för mycket vatten i hydrofonen?
Angående mängden luft i hydroforen.
Om det inte finns en luftpåfyllning så är metoden att tömma den helt på vatten och sedan återstarta pumpen. Det blir tillräckligt med luft för att det skall fungera på detta sätt. Men du kan bättre utnyttja dess volym om du fyller mer luft. Vill du fylla mer luft måste du ha en anslutning till kompressorn. Det brukar ofta lösas med en bilventil på vattenståndsglaset. Men det går fortare att fylla om du sätter en tryckluftsnippel på bottenventilen.

Angående dåligt tryck.
4 bar bör vara fullt tillräckligt. Om du har 4 bar i tanken men får dåligt tryck i kranarna så är det en strypning någonstans på vägen. En möjlighet är att slam som frigjorts från hydropressens väggar när du rengjorde har satt igen rören någonstans. Är trycket dåligt i hela huset, även kranarna närmast hydroforen? är du säker på att manometern fungerar?

• Gilla
IdaBo och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att när jag öppnar kranarna så är det inget tryck i dem, även fast manometern står på 4 bar och rör sig orimligt långtsam neråt . Detta gör att pumpen inte går igång heller. Eftersom trycket i hydrofonen är på bra nivå.

Känns som att vattennivån är för hög?

Just nu kan jag spola vatten i 10 sekunder, sen slutar vattnet rinna i kranarna. Men hydrofonen visar fortsatt att den är trycksatt... Därför är min hypotes (som kan vara helt fel) att jag har för mycket vatten och för lite luft i hydrofonen att den inte. Orkar trycka upp vattnet

• Gammal ventil med röd vred-förslutning och korroderat mässingsrör som visar tryckproblem i vattenledningar enligt diskussionstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket är dåligt i alla kranar, även de som sitter 2 meter ifrån hydrofonen

Då har du en propp i röret eller en kran från hydroforen delvis stängd.

Sedan heter det hydrofor inte hydrofon.
En hydrofon är en undervattensmikrofon, en sån där som man bla jagar ubåt med 🤓

På nedre ventilen till vattenståndsröret underkant sitter det en annan ventil som du kan öppna för att testa trycket i tanken, den hjälper även till att få in luft när du öppnar bottenventilen

Redigerat:
Jonys Jonys skrev:
Problemet är att när jag öppnar kranarna så är det inget tryck i dem, även fast manometern står på 4 bar och rör sig orimligt långtsam neråt . Detta gör att pumpen inte går igång heller. Eftersom trycket i hydrofonen är på bra nivå.
Hur är trycket ur bottenventilen då? Om det verkligen är 4 bar i tanken så kan du helt sluta fundera på hydroforen i din felsökning.

Jonys Jonys skrev:
Känns som att vattennivån är för hög?
Det är en god idé att montera en möjlighet för att fylla på luft. När du har det så öppnar du en kran och spolar vatten tills pumpen startar. Skriv upp trycket och stäng av pumpen. Fortsätt spola tills nivån är strax över underkanten på vattenståndsglaset. Därefter fyller du luft upp till frånslagstrycket du skrev upp. Sedan har du en bra luftmängd i hydroforen. Men det kommer inte att påverka trycket i kranarna.

Jonys Jonys skrev:
Just nu kan jag spola vatten i 10 sekunder, sen slutar vattnet rinna i kranarna. Men hydrofonen visar fortsatt att den är trycksatt... Därför är min hypotes (som kan vara helt fel) att jag har för mycket vatten och för lite luft i hydrofonen att den inte. Orkar trycka upp vattnet
Ja. Det är en felaktig hypotes. Du måste hitta var det är igenslammade rör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nivån är inte för hög med 4 bar och naturlig luft påfyllning utan kompressor.

Edit: är båda kranarna till nivåröret öppna så du ser den faktiska nivån?

Redigerat:
IdaBo
Jag har hunnit med många problem med mitt vatten sedan denna tråd :D Kan återkoppla de grejer vi stött på (och fixat):

- Trasig tryckströmbrytare. Resulterar i att vattentrycket dör efter en kort stund. Löstes genom att ringa röris som bytte den.
- För mycket vatten i hydroforen gjorde att vi inte kunde tömma tillräckligt med vatten för att ”bubblan” skulle synas i glaset (trycket i kranarna dog innan vi fick ut tillräckligt med vatten, troligtvis pga stor höjdskillnad mellan brunn och hus.) Löstes genom att trycka i luft i hydroforen med kompressor samtidigt som kranarna var öppna.
- Ovanstående gjorde att vi fick slam i rören som fastnade i duschblandarens sil = dåligt tryck i duschen. Löstes genom att ringa rörmokare som skruvade av duschblandaren och spolade igenom allt. Kan göra själv nästa gång.

.. det var nog allt, återkommer om 5 månader till när vi haft sjuttioelva ytterligare problem! 😁

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.