Discoman
Discoman: Generellt löser man vattenproblem med rätt lutning. Om problemet är att vattnet går in i garaget så kan du lägga en tröskel av betong längs porten som skydd.
9 svar · 1,9k läst
tommib
tommib: Gissar att det är denna del du ska ha men kolla modellnumret på din utkastare för säkerhets skull. Jag tror att hela bytet kan göras "framifrån", dvs du behöver inte ta isär kopplingarna inomhus.
3 svar · 517 läst
·
GK100
GK100: Stäng av vattnet och lossa muttern så ser du vad som behöver/kan göras. Det är helt odramatiskt med en plan packning mellan två ytor packningen sannolikt av gummi.
1 svar · 326 läst
·
Demmpa
Demmpa: Tyvärr tycker jag att det ser ut som rötter. Jag håller med @fredrik.johansson om att det enda långsiktiga åtgärden är byte av avloppsrören samt att häng/pendla ner dom från trossbotten, finns även gott om utrymme till att arbeta i krypgrunden. Samt att gräva ner till befintligt utgående avloppsrör vid lämpligt ställe å även byta ända till överlämningspunkten som oftast är
22 svar · 2,0k läst
·
björnuf
björnuf: [citat] Tusen tack
4 svar · 460 läst
S
Saelen: Har en sådan här sedan 13 år tillbaka https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/badrum-och-vvs/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-029882/ Stående rör 30 cm i diameter med singel i botten på lägsta punkten. Funkar perfekt
2 svar · 586 läst
T
TypRätt: Köpte dricksvattengodkänd slang för de meter mellan utkastaren och kanten på altanen där jag hängt trädgårdsslangen så det var framtidssäkrat för uteköket. Har en relativt stor tomt så behövde en lång slang och ville därför ha någon billigare sort men det har jag ångrat flera gånger när man glömt den trycksatt och munstycket flugit av och grannen undrat vad som skvalat i
17 svar · 1,8k läst
·
A
AlexanderMa: [HR][/HR] Problemet är löst! Stort tack för all input och snabb hjälp. Efter att ha satt tillbaka hela paketet drog jag åt ordentligt med skiftnyckel, lite extra den här gången. Jag misstänker att detta gjorde att gängorna hamnade rätt längre in i röret. När jag sedan vred medurs mötte jag samma motstånd som tidigare, men jag valde att forcera det. Då gled hela "paketet" in några
5 svar · 593 läst
·
8
84anders84: Både avlopp från muggen och köket är gamla och risiga, nu har dock det från köket börjat läcka. Jag har planer på att renovera i källaren och lägga nya rör, kanske också flytta köket, men det är en annan historia. Just nu behöver jag byta röret som går upp i taket. Frågan är om man kan byta rensluckan också och sätta en i plast tills den dagen man bilar bort avloppet. Går
0 svar · 262 läst
·
D
Davidooz: [citat] Jag tänkte man kanske behövde kunna komma åt och ta isär det. Men då kanske jag sätter ett längre rör som jag kan kapa efter valfritt mått sen då. Tack för hjälpen 🙏
2 svar · 440 läst
·
Ayelemjay
Ayelemjay: [citat] [citat] Blandaren är klart mycket rakare än förr, med hjälp av träbit. Nästa steg är att komma på hur jag ska förankra baksidan av diskbänken.
8 svar · 544 läst
·
D
Dilato: Du behöver ett sånt här kit (eftersom den övre anslutningen inte är komplett).
4 svar · 366 läst
·
J
jliljeha: Bor man i hus kan det räcka med en avstängning tycker jag, värre i lägenhet om man måste bryta för andra. Men du borde byta ut ventilerna.
6 svar · 1,0k läst
·
Csm84
Csm84: Ok. Den har varit täckt över sedan 2001 när förra ägaren renoverade. Konstig den var i plast och de ändra i gjutjärn. Vi vill nog inte börja gräva upp runt huset. Bästa hade varit att sätta plast lock över avlopps rör för luktens skuld och sätta en en ny klinker lucka över den om det går. Får höra med VS om det på måndag.
4 svar · 564 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jodå, så länge koncentrationen av legionellabakterier är låg så är de inte farliga. Legionella körningen är till för att förhindra tillväxt, inte för att döda alla bakterier. Men jag har stängt av legionella körningarna i min beredare då den når 60°C under några timmar minst en gång per dygn. Det räcker iom att man inte kontinuerligt spolar hemma. Reglerna är satta
15 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Hur löste du det?
20 svar · 1,0k läst
·
useless
20 svar · 1,0k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Vill du ha kvar pumpautomaten nere i glasfiberbehållaren behöver du dom sagt en annan pump som för att få bort vattnet. För tätar du hålen finns en risk att glasfiberbehållaren reser sig ur marken när grundvattnet höjs. Den är för lätt för att stanna kvar när vattentrycket ökar underifrån. En dränkbar pump är enklast. Men flottören aktiveras först när det är en viss mängd
8 svar · 429 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du kan ju köpa en riktig renspropp i metall också om du kan mäta storleken på hålet. Och om hålet är gängat. Exempel: https://golvvarmebutiken.se/vvs/kopplingar/ovrigt/metall-propp?v=86-8070054&gad_source=1&gad_campaignid=17190430034&gclid=CjwKCAjwqKzEBhANEiwAeQaPVdRPBhkqR8qrO8T-nJL1CJJRKD2QI5yRIpfNdU9ghD5yNBnzbEzVsBoCB98QAvD_BwE Och så lite lin och smörj på den och dra fast den. Är
7 svar · 2,0k läst
P
peroande: [citat] Antar att matningen utifrån kommer in i något av mittenhusen. Rören i dessa hus betjänar därmed flera hus medan rören i ytterhusen enbart betjänar resp ytterhus.
27 svar · 2,9k läst
·
F
five_by_two: Slutet på historien blev att keramiskt suddgummi från Ifö funkade finemang för att helt få bort de grunda reporna i emaljen så det inte syns alls längre. Det keramiska suddgummit kan man inte köpa i en Hormbach butik utan det får man beställa online och så kommer det i posten. Snopet för mig som körde dit. Tack för hjälpen @Krilleman!
10 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kan du inte isolera med cellplastskivor som du lägger snett i uppfyllnaden? Bara att kuvertskära dem som stora tårtbitar. Så här: [bild]
1 svar · 269 läst
·
M
MalinC1: Så bra! Toppen, tack för länkarna!
8 svar · 466 läst
·
C
Coolek: [citat] Tusentack! Då monterar jag tillbaka den gamla så länge.
10 svar · 688 läst
·
S
sdlfkjlsdf: Ok låter bra. Tackar!
9 svar · 479 läst
L
linsjo: [citat] Tack tack tack!!!! Det funkade! ☺️
4 svar · 740 läst
·
Ayelemjay
Ayelemjay: [citat] Sockeln får ryka helt enkelt när det är dags att serva/byta.
9 svar · 621 läst
·
X
xxargs: vask-avlopp precis som toa-avlopp brukar normalt inte behöva isoleras om rören blir helt tomma efter en tömning/spolning. dvs om du har tillräckligt bra fall så att rören blir tomma tämligen fort så är det inte ett problem, dock när man spolar toan att man spolar ordentligt när det är kallt ute så att det inte blir kvar en massa halvvägs ut och kan fortfarande frysa. Det som dock
1 svar · 317 läst
·
P
ptk: Tack alla!
5 svar · 953 läst
·
G
Gurrakrog: Har löst problemet. Fm Mattsson har ändrat (utan att ändra i monteringsanvisningen, än?). Den gamle har utgått o är uppdaterad, har nu en föravstägning (mässingsskruven). Rsk 847 61 32. Här är bild hur man lossar och med vilka biltemaverktyg som fungerar :)
2 svar · 402 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.