IdaBo
Hej!
Jag har dåligt tryck i hydroforen och behöver tömma den. Har ingen kompressor men har förstått att man kan få upp trycket genom att tömma den helt och låta den fylla upp sig igen?
Min fråga är - vilka ventiler behöver jag stänga av innan jag gör det? Pumpen är inkopplad med en sladd så den antar jag att jag kopplar ur innan? Kan jag koppla på en slang på bottenventilen och tömma ut det på ängen utanför eller orkar vattnet inte upp 2 meter?

En hydrofor med tryckmätare och flera ventiler i en källare. Brun vägg i bakgrunden och rör runt hydroforen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventil med grön spak och anslutning för slang, omgiven av röda tegelstenar och sliten betonggolv, relaterat till tömning av hydrofor.
Skapa konto

Ventilinstallation nära en murad vägg, med en röd ventilratt och en svart elektrisk kopplingsbox kopplad till rörledningar.
Skapa konto

stäng av strömmen till pumpen

prova först om ventilen med gröna handtaget i botten på hydroforen börja spola vatten - ibland är rören i botten i hydrofor fullständigt igenkorkad med slam.

om det spolar vatten - bra, du har sparat mycket problem.

för att tömma hydroforen så behöver det släppas in luft någonstans annars kommer det att stanna av i vattentömmande eller gluckar väldigt långsamt i den öppnade kranen i botten.

på vattenståndsrörs-kranarna brukar det finnas en täckmutter på sidan eller under som kan öppnas och den vägen öppna upp så att luften sugs in i hydroforen igen och det rinner ut vatten i botten tills den är tom.

när allt är tomt i hydroforen, stäng kran och återställ täckmuttern, starta pumpen, vattennivån bör stanna synligt i den övre delen i vattenståndsglaset när pumpen stannar.

klart

---

När du tröttnat på ovanstående efter några gånger...

Alternativt 2:

En oljefri kompressor som SOL6 hos biltema kostar 1200:- - en slangkit 17-474 för 180:-

(den kommer vara användbar till mycket annat också - kommer du upptäcka efterhand)

Tryckluftskopplingsnippel fins redan monterad på röret i botten av hydroforen - så efter att kompressorn arbetat upp trycket, ställ kompressorns tryckregulator för trycket när vattenpumpen slår av (manometern på bilden verka stå på typ 4.2 Bar eller så om det är precis har pumpat upp trycket), ställ trycket på kompressorns tryckreducerare till säg 4.4 bar.

Koppla in slangen från kompressorn till hydroforen vid anslutningen i botten med den orange slangen från kitet - öppna kranen och det kanske bubblar upp hörbar i hydroforen några bubblor.

Därefter går du till närmaste kran och öppnar för att spola kallvatten - medans det spolar så tittar du på nivåglaset och väntar på att börja se vattenytan sakta sjunker i ståndsglaset - det kommer att bubbla i hydroforen och kompressorn arbeta periodvis under processen.

när vattenytan är nere på nederkanten av översta tredjedelen i ståndsglaset - stäng av vattenspolningen, stäng kranen på röret i botten och koppla ur kompressorn och lägg undan - klart.

du behöver inte ens stänga av pumpen för operationen och urspolade mängden vatten går i avloppet istället för att hamna på golvet i hydroforrummet..

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara göra som du tänker med att tömma den. Tappa ur altt tryck och lossa muttern innanför det röda vrdet högst upp och skruva ur tills det pyser in luft. Går fortare då att tömma tanken. Det finns säkert en massa gegga i botten på tanken, så det kan sätta igen sig lite eller helt från botten. Pass på när vattnet töms, rostigt/skitigt är vattnet och se till att det inte rinner på golvet.

X xxargs skrev:
tryckluftskopplingsnippel fins redan monterad på röret i botten av hydroforen
Det där är en slangkoppling (typ gardena) för vattenslang.
Man behöver göra en adapter från tryckluft till vattenslangkoppling.

Vatten rinner inte uppför, så när lufttrycket i tanken sjunkit till noll kommer vattnet inte att rinna ut i trädgården.
Att släppa in luft brukar kunna göras via ventilen/muttern som sitter i botten under avstängningskranen på under delen av nivåröret.
Ventil och mutter under avstängningskran på en tank.

isch, usch - de brukar vara otäta...

men det är inge svårt att själv göra adapterkoppling med en bit slang, slangklämmor och nipplar mellan dem av grejor köpta på biltema - när man ändå är där och köper kompressorn ;-)

just SOL6-kompressorn är faktiskt prisvärd och låter relativt tyst för att vara en kompressorn under arbete - det uppskattas mycket, de större kompressorerna kan låta bara utav helsike när de arbetar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
IdaBo
Tack för alla era svar! Jag har ordnat en kompressor istället men stötte på ny patrull - jag ser ingen vattennivå i nivåröret. Spolade i kranarna tills trycket försvann (pumpen avstängd) men fortfarande ingen vattennivå i glaset. Kan jag fylla i 4 bar på vinst och förlust ändå? Varför ser jag ingen vattennivå - kan jag testa att skruva på vreden över och under röret?

IdaBo IdaBo skrev:
Tack för alla era svar! Jag har ordnat en kompressor istället men stötte på ny patrull - jag ser ingen vattennivå i nivåröret. Spolade i kranarna tills trycket försvann (pumpen avstängd) men fortfarande ingen vattennivå i glaset. Kan jag fylla i 4 bar på vinst och förlust ändå? Varför ser jag ingen vattennivå - kan jag testa att skruva på vreden över och under röret?
Normat så ska kranarna vara stängda, så att röret inte ska bli skitigt och nivån inte syns, öppnas bara vid kontroll av nivån. Har du vatten i tanken så fyll på tills du ser nivån någon decimeter i röret. Sen fyller du luft till tillslagstrycket på tryckströmställaren. Tex tillslag 3 bar och sen starta pumpen med frånslag ca 4 - 4,5 bar,så blir det en bra nivå som du kan se, stäng sen ventilerna.
Det går att lossa röret och rengöra, stäng ventilerna, lossa muttrarna som håller det,röret är av plast troligtvis och får då böjas på mitten för att få bort det.

Det finns två alternativ.

1. Det är inte fritt flöde till vattenståndsglaset. De två röda kranarna skall vara helt öppna. Det kan möjligen vara igensatt också. Men röret ser hyfsat rent ut.

2. Det är så lite luft i tanken att nivån är över vattenståndsglaset vid atmosfärstryck. Om detta är problemet kan du fylla luft och fortsätta tappa vatten medan du fyller luft. Efter en stund bör du se nivån.

Det går att fylla luft i blindo också. Men det blir en gissningslek hur mycket det skall vara.

IdaBo
Tack snälla ni! Jag ska testa skruva på vreden imorgon, hade röris här i höstas som bytte tryckströmbrytare så mycket möjligt att han stängde dem då.

Dom ska ju vara stängda när man inte behöver se nivån så....
Nivåröret är känsligt för slag och man vill ju inte ha hela hydroforens vattenmängd på golvet om röret brister.

Hej!

Jag tänker att jag kapar tråden då jag är inne på samma bekymmer!
Jag har en hydropress liknande den som TS har. Men jag saknar en luftventil för att fylla på med luft. Jag har tömt hydropressen helt för att sen stänga bottenventilen och sätta igång pumpen igen, men jag har absolut 0 tryck i kranarna. Hur kan jag fylla på luft utan en luftventil?

Tacksam för råd!

Då är det en hydrofor du har, inte en hydropress.

Vad menar du med noll tryck i kranarna? Kommer det inget vatten eller är det dåligt tryck? Det låter isåfall mer som något relaterat till pumpen än hydroforen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonys Jonys skrev:
Hej!

Jag tänker att jag kapar tråden då jag är inne på samma bekymmer!
Jag har en hydropress liknande den som TS har. Men jag saknar en luftventil för att fylla på med luft. Jag har tömt hydropressen helt för att sen stänga bottenventilen och sätta igång pumpen igen, men jag har absolut 0 tryck i kranarna. Hur kan jag fylla på luft utan en luftventil?

Tacksam för råd!
Har du en bild på prylarna. TS bild i första inlägget är på en hydrofor och inte en hydropress. En hydropress måste alltid ha en luftventil. En hydrofor har det inte alltid. Är det för lite luft i hydroforen / hydropressen märks det genom täta till och frånslag av pumpen. Om det inte kommer något vatten alls eller om trycket i kranarna är för lågt är felet ett annat.

Ja, precis. En hydrofon.

Jag rengjorde hydrofonen ifrån slam för ett par veckor sedan och sedan dess så har trycket varit ganska dåligt generellt i hela huset. Så igår skulle jag kolla på det och tömde hydrofonen på nytt för att se så det inte var igenslammat, det var det inte.
Så jag stängde bottenventilen igen och satte igång pumpen (Maxi Jet) igen. Men sedan dess har jag typ inget tryck öht i kranarna, vattnet slutar rinna efter 15 sekunder men manometern på hydrofonen visar fortfarande 4 bar. Misstänker att jag har alldeles för lite luft och alldeles för mycket vatten i hydrofonen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.