Hej.
I somras installerades en ny pumpanläggning i min sommarstuga. Den gamla var installerad i början av 70-talet och det var en ejektorlösning från Grundfos, dvs två slangar ner i hålet till ejektorn. Den nya lösningen består av ännu en Grundfos men en dränkbar pump. Från borrhålet in till krypgrunden fanns de gamla slangarna nedgrävda och jag brydde mig inte om att byta dessa eftersom de slangarna som togs upp ur borrhålet såg fina ut invändigt. Det handlar om bara typ 6 m. I den en så kopplades vatten och den andra var tom. I det tomma röret drog installatören elen till pumpen vidare till anslutning i krypgrund. När vi tömde vårt gamla system så kopplade vi bort alla slangar ur pumpen och allt vatten ut till borrhålet rann ner i brunnen. Backventilen satt i den gamla pumpen. I dag sitter backventilen i pumpen nere i hålet vilket innebär (tror jag) att vatten kommer ligga i framförallt den 90-graders koppling som ligger ute i cementringen som finns runt borrhålet. Djupet är runt 20-30 cm ner från markyta och den kommer att frysa om inget görs. För att slippa att denna 90-gradare fryser så tänker jag lägga en värmekabel i det överblivna röret där elen går i dag ut till cementringen/borrhålet för att vira runt denna koppling. Hur varm blir en värmekabel, kan man dra den utan problem i den "tomma" slangen utan att elkabeln, som ligger där nu, blir skadad?
Kan ju isolera med markskivor men ytterligare en koppling inne i krypgrunden kan även behövas att isoleras iom den nya pumpinstallationen och att fortsätta att lägga den runt denna koppling blir väldigt enkelt.
På bilden ser ni hur det ser ut vid borrhålet/cementringen.
Ankan
I somras installerades en ny pumpanläggning i min sommarstuga. Den gamla var installerad i början av 70-talet och det var en ejektorlösning från Grundfos, dvs två slangar ner i hålet till ejektorn. Den nya lösningen består av ännu en Grundfos men en dränkbar pump. Från borrhålet in till krypgrunden fanns de gamla slangarna nedgrävda och jag brydde mig inte om att byta dessa eftersom de slangarna som togs upp ur borrhålet såg fina ut invändigt. Det handlar om bara typ 6 m. I den en så kopplades vatten och den andra var tom. I det tomma röret drog installatören elen till pumpen vidare till anslutning i krypgrund. När vi tömde vårt gamla system så kopplade vi bort alla slangar ur pumpen och allt vatten ut till borrhålet rann ner i brunnen. Backventilen satt i den gamla pumpen. I dag sitter backventilen i pumpen nere i hålet vilket innebär (tror jag) att vatten kommer ligga i framförallt den 90-graders koppling som ligger ute i cementringen som finns runt borrhålet. Djupet är runt 20-30 cm ner från markyta och den kommer att frysa om inget görs. För att slippa att denna 90-gradare fryser så tänker jag lägga en värmekabel i det överblivna röret där elen går i dag ut till cementringen/borrhålet för att vira runt denna koppling. Hur varm blir en värmekabel, kan man dra den utan problem i den "tomma" slangen utan att elkabeln, som ligger där nu, blir skadad?
Kan ju isolera med markskivor men ytterligare en koppling inne i krypgrunden kan även behövas att isoleras iom den nya pumpinstallationen och att fortsätta att lägga den runt denna koppling blir väldigt enkelt.
På bilden ser ni hur det ser ut vid borrhålet/cementringen.
Ankan
Kabeln till pumpen är förlängd ser det ut som en skarv där , färdig från köp troligtvis .
Är nog dåligt med plats i slangen med en kabel till , det som går att göra , inte riktigt riktigt det heller , lägga en kabel i röret om det får plats fram till brunnen och skarva in en V-kabel tex 2 meter och linda den runt röret och tapa den ca min 0,5 m ner i hålet
Hur djupt ligger slangen in i mark , ser inte så djup ut , är det frysrisk på den biten till huset
Är nog dåligt med plats i slangen med en kabel till , det som går att göra , inte riktigt riktigt det heller , lägga en kabel i röret om det får plats fram till brunnen och skarva in en V-kabel tex 2 meter och linda den runt röret och tapa den ca min 0,5 m ner i hålet
Hur djupt ligger slangen in i mark , ser inte så djup ut , är det frysrisk på den biten till huset
Värmekabel och elkablar är ingen bra kombination brevid varandra Elkablar som dras där det blir varmare än 30grader måste belastningsförmågan räknas ner på annars risk för kabelbrand.
Ser en risk att den blåa kabeln kommer gnagas av pga ev.startryck med tiden om den ligger mot foderröret och skaver.
Byt PRK 90 till ett t-rör och stoppa in värmekabeln. Lina en reducering och en kabelförskruvning iställletför den sista pemslang anslutningen. Tror det är samma gängstigning (glöm ej sätta en snara som inte glider om slangen så du tappar pumpen i brunnen) innan du lossar kopplingen.
Ser en risk att den blåa kabeln kommer gnagas av pga ev.startryck med tiden om den ligger mot foderröret och skaver.
Byt PRK 90 till ett t-rör och stoppa in värmekabeln. Lina en reducering och en kabelförskruvning iställletför den sista pemslang anslutningen. Tror det är samma gängstigning (glöm ej sätta en snara som inte glider om slangen så du tappar pumpen i brunnen) innan du lossar kopplingen.
rävlyan: Nej det är inte djupt, ca 20-30 cm ner så det kan frysa där också kanske...fast är pem-slangen bör väl klara det hoppas jag, är mest orolig för 90-gradaren som är i metall.
_Elman_: Tack för det svaret, jag släpper helt tanken på att dra värmekabeln i det "tomma" röret i hop med elanslutningen. Skall också säkra upp elkabeln som ligger mot foderrörets kant. Tack för tipset, det var helt avgörande!
Det får blir att välja mellan:
Kapsla in grejorna med markskivor/frigolit och hoppas att vintern inte blir överjävlig
Detta är i Bohuslän så det bör funka.
Ringa rörmokare som får installera värmekabel i pem-slangen via anslutning inne i krypgrunden. Där finns el och man säkrar hela vägen ut till brunnen. Precis som Anders S påpekade och som även rävlyan flaggade för.
Tack för att ni tog er tid att svara, alltid gôtt med personer som kan mer än en själv
Ankan
_Elman_: Tack för det svaret, jag släpper helt tanken på att dra värmekabeln i det "tomma" röret i hop med elanslutningen. Skall också säkra upp elkabeln som ligger mot foderrörets kant. Tack för tipset, det var helt avgörande!
Det får blir att välja mellan:
Kapsla in grejorna med markskivor/frigolit och hoppas att vintern inte blir överjävlig
Ringa rörmokare som får installera värmekabel i pem-slangen via anslutning inne i krypgrunden. Där finns el och man säkrar hela vägen ut till brunnen. Precis som Anders S påpekade och som även rävlyan flaggade för.
Tack för att ni tog er tid att svara, alltid gôtt med personer som kan mer än en själv
Ankan
Eftersom det inte är längre så skulle jag lägga en V-kabel i slangen ,enligt följande , ett T-stycke med tätning inne och ett
T- stycke i brunnen , där V-kabeln går någon ut meter och sedan lyfta pumpen lite , linda V-kabeln runt
T-stycket samt neråt på slangen ner i hålet , är en inte så dyr invenstering men du kommer inte att ångra dig ,
V-kabeln behöver inte vara mer än 5 W /meter eftersom den ligger i slangen , finns färdiga i olika längder , det är kort sträcka så kanske lite överkurs med termostat , givaren till en sådan kan med fördel stoppas in tillsammans med elkabeln i den andra slangen och ut i marken , Kan vara ett jobb i framtiden kanske
T- stycke i brunnen , där V-kabeln går någon ut meter och sedan lyfta pumpen lite , linda V-kabeln runt
T-stycket samt neråt på slangen ner i hålet , är en inte så dyr invenstering men du kommer inte att ångra dig ,
V-kabeln behöver inte vara mer än 5 W /meter eftersom den ligger i slangen , finns färdiga i olika längder , det är kort sträcka så kanske lite överkurs med termostat , givaren till en sådan kan med fördel stoppas in tillsammans med elkabeln i den andra slangen och ut i marken , Kan vara ett jobb i framtiden kanske
Redigerat:
Klicka här för att svara
