4 936 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Vv-beredaren läcker som ett såll. Sitter det en blandningsventil monterad?
Förtydligande:O OTTO_75 skrev:Tack för svar!
Jag laddar upp några bilder så ni kanske kan se bättre. Det är det blå vredet till höger som jag tolkade som avstängare på inkommande vatten till beredaren.
Planen är att byta från denna gamla härk på 90 l till en något modernare (och tätare) på 55 l. Som jag då förstår när jag googlade så är det en fördel att ha en blandningsventil.
Det vinkade blå vredet är avstänngningventilen.
Det ljusare blå vredet med lite vitt är övertrycksvetilen och borde suttit i hålet där ballofxen med det svarta vredet sitter.
Ballofixen är en extra avtappningsventil, onödigt. Kommer det inget vatten ur övrtrycksventilen när man vrider på ljusblå vredet är det deffinitivt läge att byta den...
Där den ljusblå övertrycksventilen sitter borde blandarventilen suttit.
Blandningsventil skall du ha för hålla hög temperatur i beredaren för att undvika legionellabakterier.
Svårt att koppla in?
Titta på det kombinerade vintilrör/övertrycksventil/blandarventil i rävlyans inläggovan.
Två rör upp till beredaren.
Två rör neråt. Kallt vatten in, vamt ut.
Evetuellt kan man ha ett tredje rör från övertrycksventilen ner mot golvet/golvbrunn, men det saknar du idag.
Dina ventiler ser ju ut att vara nyare än beredaren och fortfarande vara i gott skick, men om du bara köper till en blandarventil kan det bli lite strul att får till rätt cc-avstånde för rören mot beredaren.
Redigerat:
Nuså, efter att jag har strulat med fel kopplingar, svurit åt rörböjarmojängen osv så löste jag inkopplingen idag. Den är inte vacker...den är säkert garanterat inte bransch-standard...men, den håller tätt och vi kan njuta av varmt vatten i kranen!
Fulkopplat
Fulkopplat
Tänk inte så det fungerar , är nog viktigastO OTTO_75 skrev:
Har väl ingen betydelse hur det ser . är en amatör som gjort det och lyckats få ihop så VV finns är väl bra , ingen altartavla som är fixad , funktionen är rättKrilleman skrev:
Klicka här för att svara