R
Bäst att sätta ta dit en hel armatur , då finns allt som behövs , än att klabba med att sätta ditt en en vanlig blandningsventil , ser lite rörigt under där , klart lite mera rörjobb men lönar sig i längden

Ok. Förstår jag det rätt att den gamla ventilen som sitter där nu ska bort, och blandningsventilen sköter både inkommande vatten, och säkerhetsventils-funktionen?

R
Den innehåller allt som behövs för en VVB , kolla bara vad för mått det är mellan rören på din nya VVB , den som är där nu är det för kort mellan rören , annars är det nästan standardmått i dag

O OTTO_75 skrev:
Tack för svar!
Jag laddar upp några bilder så ni kanske kan se bättre. Det är det blå vredet till höger som jag tolkade som avstängare på inkommande vatten till beredaren.

Planen är att byta från denna gamla härk på 90 l till en något modernare (och tätare) på 55 l. Som jag då förstår när jag googlade så är det en fördel att ha en blandningsventil.
Förtydligande:
Det vinkade blå vredet är avstänngningventilen.
Det ljusare blå vredet med lite vitt är övertrycksvetilen och borde suttit i hålet där ballofxen med det svarta vredet sitter.

Ballofixen är en extra avtappningsventil, onödigt. Kommer det inget vatten ur övrtrycksventilen när man vrider på ljusblå vredet är det deffinitivt läge att byta den...

Där den ljusblå övertrycksventilen sitter borde blandarventilen suttit.

Blandningsventil skall du ha för hålla hög temperatur i beredaren för att undvika legionellabakterier.

Svårt att koppla in?
Titta på det kombinerade vintilrör/övertrycksventil/blandarventil i rävlyans inläggovan.
Två rör upp till beredaren.
Två rör neråt. Kallt vatten in, vamt ut.
Evetuellt kan man ha ett tredje rör från övertrycksventilen ner mot golvet/golvbrunn, men det saknar du idag.
Dina ventiler ser ju ut att vara nyare än beredaren och fortfarande vara i gott skick, men om du bara köper till en blandarventil kan det bli lite strul att får till rätt cc-avstånde för rören mot beredaren.

Redigerat:
Krilleman
O OTTO_75 skrev:
Hur mycket jobb med rören är det då för att installera en annan beredare med blandningsventil?
Saken är den att jag har redan beredaren men jag vet inte om det finns med en blandningsventil på den...
Vad är det för beredare du har köpt?

Återigen, tack för svar!
Har inte den tilltänkta beredaren hemma just nu, återkommer när jag vet mer om den.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
R
Se efter då att armaturen kallas finns med Avstängning,termostat, backventil e.t.c eller se vad som du kan hitta för VVB med eller utan prismässigt

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nuså, efter att jag har strulat med fel kopplingar, svurit åt rörböjarmojängen osv så löste jag inkopplingen idag. Den är inte vacker...den är säkert garanterat inte bransch-standard...men, den håller tätt och vi kan njuta av varmt vatten i kranen!
Fulkopplat

• Rörsystem med improviserade kopplingar och slangar, värmeisolering, i en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Allt är rätt om det inte är fel :D

• Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
Krilleman
O OTTO_75 skrev:
Fulkopplat
Det var väl en underdrift... :confused:

Jag ser inte ett rätt. Ska du behålla det sådär? :thinking:

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi använder huset som sommarstuga, och i väntan på större renovering så tror jag det där får duga.
Men ja, det ser inte bra ut alltså...

R
O OTTO_75 skrev:
Men ja, det ser inte bra ut alltså...
Tänk inte så det fungerar , är nog viktigast

Krilleman Krilleman skrev:
Jag ser inte ett rätt. Ska du behålla det sådär?
Har väl ingen betydelse hur det ser . är en amatör som gjort det och lyckats få ihop så VV finns är väl bra , ingen altartavla som är fixad , funktionen är rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.