Hej,

Jag vill bygga en altan vid kortsidan av huset. Problemet är att trekammarbrunnen ligger intill och det luktar i princip alltid äckligt runt brunnen, om det inte blåser så kan man känna lukten redan 10-15 meter bort från brunnen. Har aldrig känt att det luktar kring andras brunnar så jag funderar på om något är fel, eller om det på nåt vis går att ventilera bort/stänga in stanken? Det är inget nytillkommet, utan har luktat illa sedan vi köpte huset får ca 10 år sedan.

Jag vet inget om hur sådanthär fungerar, men där är en trekammarbrunn och från den rinner vattnet till en något mindre brunn intill och som har en pump som skickar vattnet till en markbädd ca 100 meter längre bort. Vad kan man göra åt stanken?

Plast eller betongbrunn ?

R
En fläkt i avloppsventilationen så blir undertryck i brunnen , skitlukten hamnar på taket , har du otur vid viss blåst och vindriktningen kommer det ner iaf, men inte ofta .
Fläktar finns som passar i 110<rör och kan regleras med en motordimmer

R RoBo skrev:
Plast eller betongbrunn ?
Betong.

Aha dom brukar vara mindre utsatta för lukt. Har du kollat avloppsluftningen på huset ?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Aha dom brukar vara mindre utsatta för lukt. Har du kollat avloppsluftningen på huset ?
Kanske är där skon klämmer. Tvivlar på att något sådant allt finns. Det sitter en ventil/rörböj på brunnslocket och det är allt som finns i avluftningsväg.

O
R Robotrobert skrev:
Tvivlar på att något sådant allt finns. Det sitter en ventil/rörböj på brunnslocket och det är allt som finns i avluftningsväg.
Är du säker? Avluftning finns normalt sett inuti huset bortanför sista avloppet och är oftast ett rör rakt upp genom taket.

O Steamboy skrev:
Är du säker? Avluftning finns normalt sett inuti huset bortanför sista avloppet och är oftast ett rör rakt upp genom taket.
Helt säker. Det enda som går upp genom taket är skorstenen och den sitter långt från alla avlopp. Några andra utlopp kring huset finns inte heller, endast ventiler för inluft och en frånluft i badrummet.

R
R Robotrobert skrev:
Några andra utlopp kring huset finns inte heller,
Då får du leta det ska vara avluftning ut i himlen från avlopp , det kan sitta en avluftventil i en skrubb eller inbyggd någon stans
inte ovanligt , du får se vad hittar . Är det kopplat till skorstenensventilation så är det fel , skorstenen bli bra fuktig om du inte eldar året runt

R rävlyan skrev:
Då får du leta det ska vara avluftning ut i himlen från avlopp , det kan sitta en avluftventil i en skrubb eller inbyggd någon stans
inte ovanligt , du får se vad hittar . Är det kopplat till skorstenensventilation så är det fel , skorstenen bli bra fuktig om du inte eldar året runt
Har inte funnit något under de senaste 10 åren så jag tvivlar på att jag kommer hitta något. När vi köpte kåken var den halvrenoverad/halvutriven. Vi anlitade en andra hantverkare än de som varit här tidigare (polacker som flyttat hem igen) så rörmokaren som var här avslutade ett halvbyggt system. Men han nämnde aldrig något om att avluftning skulle behövas... Hur viktigt är det att de sitter i slutet av systemet? Det enda stället jag kan tänka mig att man skulle kunna bygga på något är under vasken i köket, i övrigt går rören i väggar/under golv.

Har man trekammare bör det vara en effektiv avluftning för att slippa lukt. Gärna en på taket med skorsten som når över nock så det blir drag hela vägen igenom från brunnen.

Mhm... Ja, det förklara ju en hel del. Får lura hit nån rörmockare som får konsultera oss... Tack för hjälpen.

Claes Sörmland
Japp, avluftning ingår i svensk standard för enskilda avlopp just för att slippa lukt kring slamavskiljaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.