Jag behöver ansluta (med en T-koppling) till ett befintligt dagvattenrör som jag grävt fram. Röret leder bort regnvatten från 35kvm takyta. Rörets ytterdia är 90mm vilket verkar vara en gammal standard.
Fråga 1: Hur viktigt är det dagvattenledningar med regnvatten är helt täta? Huset har krypgrund och röret ligger djupt.
Fråga 2: Var köper jag delar för att koppla in mot mitt 90mm rör?
Fråga 1: Hur viktigt är det dagvattenledningar med regnvatten är helt täta? Huset har krypgrund och röret ligger djupt.
Fråga 2: Var köper jag delar för att koppla in mot mitt 90mm rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagvattenrör ska vara täta bara rinna inuti , 90 avloppsrör finns men inte på varuhuset , rörgrossisterna har , du kanske måste gå till en röris för att köpa . När du går upp till stupet kan du sätta en övergång 90 till 110 så blir det lättare att få dit stupet
Finns det verkligen någon som har vanliga 90mm avloppsrör i sitt lagerlagda sortiment hos grossisterna längre?R rävlyan skrev:
Någon form av 110x90 förminskning har däremot dom flesta stor avloppstillverkarna.
Så jag tror du lättare får ihop detta genom att frilägga lite mer, förminskningar 110x90 i varje ände (alltså en tillfällig förstoring till 110mm). Dubbla skjutmuffar måste du också ha på grund av att det blir tajt med bara en skjutmuff.
Köp prylarna och mät hus lång sträcka du måste frilägga. Tänk på att köpa ett grenrör med muffar åt alla håll. (så kallad tre-muffad) Det spar plats! Rörsnutt i varje ände på grenröret, lagom så skjutmuffarna går dit. Men inte mer.
Mät in bygglängden på befintligt rör, montera 110x90 förminskningarna.
Som sista grej drar du över 110mm skjutmuffarna på 110x90 förminskningarna.
Glöm inte insticksmått med tusch på avloppssnuttarna i grenröret så du ser om dom glidit ut när du dragit över skjutmuffarna på respektive förminskning!

Klicka här för att svara