installerade en ny VVB i våras på landstället, Goronje, som vi nu stänger ner för säsongen, dvs ingen underhållsvärme. Jag hoppades att det skulle räcka med att vrida på övertrycksventilen och leda ner vattnet i ett avlopp. Dock verksr det bli baksug eller vad det heter så de kommer bara några droppar. Slutade med att jag fick ta bort rörkopplingarna för att få de att börja rinna ur. Hur ska man göra för att kunna tömma utan att lossa allt?
Rörkopplingar och ventiler för varmvattenberedare med öppnade anslutningar och tömningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provat att öppna på en vattenförbrukare samtidigt?

Redigerat:
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Jag hoppas att ballofixen på utloppet på säkerhetsventilen bara sitter där tillfälligt.
I fortsättningen så sätter du ingen ventil på säkerhetsventilens utlopp/ledning inte ens tillfälligt.

Den enda ventil som får sitta på säkerhetsledningen mellan beredaren och avloppet/”det fria” är själva säkerhetsventilen.

Hoppas den där kulventilen som sitter på säkerhetsventilens utlopp bara sitter där tillfälligt nu när du tappar ner.
Om inte, så måste du ta bort den!

I övrigt har jag samma tips som Putten

Ok, vad ska jag sätta på säkerhetsventilen istället? Vill kunna stripa fast slangen.

R
Inga ventiler som andra säger , på utgående på en säkerhetsventil , den är en ventil i sig själv
Koppla slangen direkt på ventilen är 15 anslutning en grövre slang att rekommendera , den ska sluta i luften får inte gå ner i vattnet på en golvbrunn

Det sitter en luftningsskruv vid vvutloppet. Öppna den med en flatmejsel och öppna säkerhetsventilen så töms beredaren.

R Rolle85 skrev:
Ok, vad ska jag sätta på säkerhetsventilen istället? Vill kunna stripa fast slangen.
Sätt dit en vanlig slangnippel med invändig 1/2” gänga.

R Rolle85 skrev:
Det bör sitta ett rör kontinuerligt på sävens utlopp och som slutar ovanför ett avlopp tex en golvbrunn, röret bör/ska inte slute nere i avloppet utan man ska kunna se om säven börjar läcka, det ska även vara fall på röret hela vägen.

För att vatten skall rinna ur måste luft komma in. Varmvatten uttaget sker på toppen i beredaren genom ett rör inne i den då varmt vatten stiger i den vid uppvämning och kallt vatten tillförs in in i botten för att det skall skikta sig.
Det betyder att luften skall tillföras på varmvatten sidan och avtappas på kallvatten när man lossar kopplet.

Annat blir det som när man lekte med vatten som barn tog ett glas fyllde det till toppen med vatten en papperslapp på vände på glaset och vattnet stannade i glaset pga atmosfästrycket.

Om vi bortser från kulventilen, hur tömma beredaren utan att lossa kopplingarna till den?

R
Ingen patentare på det , du får lossa armerade slangen i andra ändan , lägga den vid avloppet , lossa den lilla luftskruven på undersidan och vänta någon eller några timmar för att tömma , det kommer att klucka ut , lite hjälp med luften går att få om
du öppnar säken , den stannar på ett snäpp , men vill gärna hoppa över ,
Ska du vara säker på att inte få en frysning så lossar du hela armaturen under VVB närdu tömt och tar den med hem , lika med termostatblandare i duschen , finns alltid lite vatten kvar , fryser sönder till nästan 100 % , alla andra kranar full öppna
OBS vi har inte fått svar på om du tänker ta bort ventilen på säken

R Rolle85 skrev:
Om vi bortser från kulventilen, hur tömma beredaren utan att lossa kopplingarna till den?
Öppna en/flera varmvattenkranar, termostatblandare fungerar inte pga att dessa innehåller backventiler på både kallvatten-/varmvattenanslutningarna, däremot brukar det fungera med engreppsblandare eftersom dessa oftast inne innehåller någon backventil.

Öppna sedan säkerhetsventilen och låt den stå öppen, kan vara svårt att hitta läget där den står öppen utan att man håller i ratten.

Det går att montera en T-koppling mellan ”blandarblocket” och säkerhetsventilen, på ena anslutningen går det då att montera en ventil samt slanganslutning som används vid tömning.

Nedan från Goronjes bruksanvisning.
Varmvattenberedaren töms genom
tillopsröret. Det är rekommendabelt att vid monteringen placera en t-koppling eller
tappningskran mellan säkerhetsventilen och tillopsröret. Varmvattenberedaren kan
också tömmas indirekt med hjälp av säkerhetsventilen genom att flytta handaget eller
skruva på ventilhatten i läge som vid funktionskontroll. Innan tömningen måste
varmvattenberedaren avskiljas från det elektriska nätet och sedan öppnas
varmvattekranen på vattenblandaren. Efter tömmningen blir mindre mängd vatten
kvar i behållaren, som kan tömmas genom att själva anslutningsmuffen för
kallvattenröret till behållaren avlägsnas och därmed kan behållaren tömmas på vatten
helt genom anslutningshålet.

Krilleman
R RoBo skrev:
Nedan från Goronjes bruksanvisning.
Varmvattenberedaren töms genom
tillopsröret. Det är rekommendabelt att vid monteringen placera en t-koppling eller
tappningskran mellan säkerhetsventilen och tillopsröret. Varmvattenberedaren kan
också tömmas indirekt med hjälp av säkerhetsventilen genom att flytta handaget eller
skruva på ventilhatten i läge som vid funktionskontroll. Innan tömningen måste
varmvattenberedaren avskiljas från det elektriska nätet och sedan öppnas
varmvattekranen på vattenblandaren. Efter tömmningen blir mindre mängd vatten
kvar i behållaren, som kan tömmas genom att själva anslutningsmuffen för
kallvattenröret till behållaren avlägsnas och därmed kan behållaren tömmas på vatten
helt genom anslutningshålet.
Fast det gäller inte i detta fallet misstänker jag då @Rolle85 har köpt en lös ventilkombination också.

Således gäller LK:s anvisning.
Öppna säkerhetsventilen så den fastnar i öppet läge och öppna därefter luftskruven.

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/550.pdf

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.