Hej,

Är det nedan markerat i rött som är luftningsskruv som man ska skruva ut i kombination med öppen säkerhetsventil?
VVS-installation med en rödmarkerad luftningsskruv på ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ja

R
OBS Det blir alltid en skvätt kvar i armaturen där och den kan göra att den fryser sönder , töm på det viset med luftskruven ,
det tar lång tid för att klucka ut , när det slutat rinna ta bort armaturen och med hem

Hmm fast jag ville försöka undvika att lossa allt varje år men man måste alltså lossa allt o ta med hem?!

R
Ingen större fara att lossa klämringskopplingarna att sätta tillbaka , smörja lite med tätpasta ,
Frysrisken är stor och är nog en stor risk med armaturen under VVB , den kan klara sig , men termoblandare klarar sig inte
och inte vanliga heller om dom inte öppnas helt . sen en sak till hur är det med alla rör , koppar spricker direkt , pex likaså
pem klarar sig bättre .

ClasseClas
R Rolle85 skrev:
Hmm fast jag ville försöka undvika att lossa allt varje år men man måste alltså lossa allt o ta med hem?!
För min del låter jag vvb:n vara full och ställer ner den på lägsta termostatläget. Sen har jag vvb + hydropress mm i en 80 cm garderob med en frostvakt och värmekabel för inkommande vatten. I övrigt kallställs huset till 1-2 plusgrader utom toaletten där det är lite varmare. Kan det vara något att fundera på? Det enda jag gör när vi lämnar stugan är att tömma vattenledningarna med självfall, ingen kompressorluft.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Oki

S
Ingen säkerhetsventil....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.