Vatten & Avlopp
Krilleman: Börja då med att fråga vilken tillverkare det är på slangarna så det går att bekräfta temperaturen!
Tokslut: bara sätta örat i borrhålet nästa gång så lär du höra vatten porla eller väsa, troligen porla iomd. att du har dålig tillrinning (under 100liter/timmen så porlar det) Du kan ju även lysa ner om du har en bra lampa
Ponnyfarm: Tackar för input. Jag skrev på förhandsbeskedet att de ska stå för sitt eget V/A och att köparna får ange allt när de väl ska skicka in byggloven...
Mattias(aq): Hej Ska dra vatten rakt genom väggen från köket in i en toaskrubb. Har använt prisol genom väggen. Men, i diskbänksskåpet är det trångt att få till alla krökar för att koppla på prisolen. Det går, men är mycket krångligt och ännu svårare att lyckas fästa på väggen. Får man istället använda sådan där böjlig metallklädd pex-slang (tror jag det är) som oftast används
prototypen: Vill du sänka elförbrukningen är det lås på varmvattenkranen och myntautomat i duschen som gäller. Elberedare har i stort sett 100 % verkningsgrad. Protte
screamin-daemon: Uppdatering: Lite sen uppdatering pga. resa, influensa och lathet :) Ingen aning varför det satt två gummimanschetter, avloppsröret är rakt, helt och fint. Hur som helst sitter nya toastolen som den ska och mattan sitter som berget. :) Tack för alla svar!
Anders243: Tack allesammans för bra svar! Jag brukar redan idag hålla munstycket öppet då jag stänger av vattnet, men det brukar ändå skvätta en hel del. Men att ha en backventil efter utkastaren men före gardenakopplingen är ju brilljant. Precis vad jag vill! :) Tack för tipset.
boboz: Japp så får det nog bli. Tänkte även jag skulle fästa slangen med typ byglar i berget så den håller sig på plats och det ser lite ordnat ut. Är väl mer där det kan bli påfrestningar? Kanske får se till att det finns lite spelrum och se om det klarar sig.
fekberg: FM Mattson sa att man behöver byta den yttre kranen, ska gå att fixa nytt och byta ut!
camaro1969: fick svar från rinkaby att det var en felskrivning, skulle stå "st." de svarade 23.00 igårkväll på facebookchatten :D det är service.. och nu har jag grämt mig nog att kopplingarna var så dyra så nu är det nog bara å beställa =)
Krilleman: Tum-måttet bygger på innerdiametern på stålrör i från början! Ca 32mm (33,7 för att vara exakt, det ger innerdiameter 25) är således 1" (y)
AndreasWahlgren: Okej, får ner o kika lite till. Ligger dock någon form av träbalkar runt om i botten. Ska se om jag kan gräva lite själv...
KnockOnWood: [citat] Ett alltid lika aktuellt problem. Nu, under den bästa badsommaren på år och dag: [bild] Avloppsvatten rann ut i Mellbystrand Laholm Laholms kommun avråder från bad vid Birger Pers väg i Mellbystrand efter ett utsläpp av avloppsvatten där. En avloppspump stannade på måndagskvällen och det innebar att omkring 50 kubikmeter avloppsvatten rann rakt ut i havet vid en av kommunens
Jarlingar: Det bästa är såklart att byta brunnen. Och särskilt dyrt blir det inte heller.. Hyra en Hilti TE-1000, en säck grovbetong och en purusbrunn. Bör landa kring en femhunka. Annars fullösning med silikon å lämplig plastbit.
tiwilliam: Tack för info kring elementen. Jag ger ett nytt element en chans, annars blir det en Nibe Compact.
miis: [citat] Vi har "böjen" som satt innan som jag tänkte man ev kan använda. Stämmer. 12mm. [citat] Detta var nytt mojäng för mig. Låter smidigt, men du skiver att det inte blir så bra. Är det planadaptern som är orsaken till detta eller själva ideén med anslutningsslangen? Vad är lekande mutter? Nu blir det paus i en vecka, vi flyr lägenheten utan vatten! [/QUOTE]
nikasp: Jag läser och lär och har fått bra hjälp i Facebookgruppen ”Rörmokare utan gränser”. Där gnälls det frekvent på liknande saker även om det stora flertalet tycker att de är gnällspikar. Känner inte igen fenomenet inom bla bil och IT. Där tävlar man nästan att hinna först med relevant hjälp.
olofh: [citat] Så sant det där med längden på befintlig slang. Rullar ju ut den varje gång det är dags att vattna (och därför jag vill flytta ut tapppunkten) och är bra tryck så det ska säkert funka.
pandalus: Nej på storhuset ska den väck. Googlade runt lite och finns tydligen luktfilter till avluftning, får väl bli nåt sånt antagligen då.
Krilleman: [citat] Ursäkta min otydlighet, det ska inte upprepas! :cool:
Elisen: Tack för ditt utförliga och bra svar! Känns tryggt att gå och handla med det du skrev i ryggen. Dessutom gick det bra. Pumpen har hållit och ny slang gjorde susen! Tack än en gång!
Magnus21: Tack! Min låter även från insuget av vatten i pumpen tror jag. Ska se om jag kan hitta ngt som jag kan lägga på locket för att ljudisolera lite. Pumpen är ny så jag vill gärna vänta lite med att byta ut den.
Daniel 109: Jag undrar om komunen förstod din fråga. Ska vattnet släppas i avlopet ska det normalt sett passera vattenmätaren. Det är avlopssidan som kostar mest att driva. Markägaren har inget att vinna på ett servitut, så jag tror inte du får ett om du försöker. Åandra sidan verkar ju ingen drabbas av att du tar vatten. Så det enklaste är nog att köra på enligt hävd.
Vulcan61: tror modellen heter Gustavsberg Nordic. Samma innehåll som twico 2 som den ska heta enligt Gustavsbergs. Tycker packningen se hel ut. När vattnet är på till toastolen så sippra det hela tiden vatten imellan packningen. Tyxker packningen se hel ut. Vad kan det vara?
Joukko: Jag har en Grundfos CPES3-80 ejektorpump nu, som börjar låta lite illa. Om man skulle köra med en pump direkt i borrhålet. Hur räknar man ut vilken storlek man ska ha, 1-fas eller 3-fas mm? Tror brunnen är 80-90m djup. Vet ej hur mycket vatten som rinner till.
Räknenisse: Silventilen ovan provad. Passar hålets storlek. Så långt ok. Nya frågor: Den hamnar en cm upp pga tjock packning. Är väl tänkt att hon ska vara skålad, men jag har plan botten. Kan jag byta plats på den övre och nedre packningen utan att det påverkar funktionen? Eller byta den övre till en annan tunnare - av vilken sort då? (Eller kanske är det vita materialet menat att pressas ihop
Peter2400: Den här ser ganska smidig ut också, https://www.google.se/amp/s/m.aliexpress.com/item/32853157455.html#ampf=undefined [bild]
prototypen: Det funkar hur bra som helst med 90 graders, det är ju näst intill destillerat vatten som ska rinna. Den ursprungliga T röret hade också fungerat. Orange markrör har INTE vittrat sönder för mig på 15 år, däremot så bleks röret till en oaptitlig färg. Grå rör funkar också och blir ljusgrå med tiden. Protte