Q
Qvanten: Byt gärna pressostaten så fort som möjligt, jag tror att pumpen kan ta skada om den har dålig elmatning.
4 svar · 1,6k läst
P
Phasio: [citat] Jag tror nog inte hålet kommer sluka ringarna. Men hade vart skönt om den kommer ner lite lättare. Det har vart tufft hittills . Japp det visar sig. Skönt att det snart är klart. Som småbarnsförälder så har projektet vart igång snart fyra månader.
7 svar · 1,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Börja med att kapa röret och tejpa fast en bärkasse över hålet. Om det mot förmodan inte fungerar tillräckligt bra, kan du sätta dit en backventil eller en grövre slang om du har. Staffan
1 svar · 871 läst
R
rävlyan: Ligger den ned eller är fotot på fel ledd , en aqua ska hänga rakt ner
1 svar · 3,0k läst
·
R
rävlyan: Finns bara ett sätt att se till/från , för att vara säker , en ny manometer Tryckströmbrytaren har en inbyggd diff på ca 2 bar Ha kranen öppen tills du har fått upp trycket i tanken , är det hål i blåsan så kommer det att skvätta luft i kranen , klar indikering på hål i blåsan då .
11 svar · 4,0k läst
·
S
stoffe88: Har idag vattenburen golvvärme, där elpannan sitter ovanför fördelaren under en trappa, kopplat med 22mm cu-rör. Håller på att renovera och ska förbereda för tex frånluft, luft/vatten VP istället som då måste stå i andra sidan av rummet vilket medför att jag måste lägga matar/returledningarna i golvet istället. Några frågor som jag tänker på är då. 1. Finns det någon
0 svar · 889 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] En sak att kolla är att det inte sitter något annat konstigt på sista fasen. Har du nolledare dragen ut? mät även strömmen på den. Det kan vara så tokigt att det t.ex. sitter en frostvakt kopplad på en av faserna till motorn. Helt galet i så fall, men märkligare saker har man ju sett.
13 svar · 4,7k läst
·
13th Marine
13th Marine: Det är en väsentlig skillnad mellan Bauhaus och Hornbach i mitt tycke, Hornbach har kunnig personal enligt min erfarenhet av vvs och färgsidorna i butiken i malmö
23 svar · 5,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ca 21mm diameter är dimension 15. Dina kopplingar på tvättstället har slät ansats med största sannolikhet. Där kan du köra på vanliga lock med packning. (Det sitter antagligen halvkopplingar där du ser det iaf ut som!) Tex: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452270/
1 svar · 2,7k läst
·
G
gusse99: Tack alla. Gängan var 28mm så har beställt övergångsnippeln nu och hoppas den passar. För 79kr testar jag gärna detta innan jag lägger möda på att lossa kranen.
5 svar · 3,7k läst
·
C
corre: De brukar vara väldigt robusta och tåla mycket. Är du säker på att den inte bygger tryck och inte bara olyckas med att suga upp vatten på nytt? Vad för tryck och flöde lyckas den få till? Slitagedelar finns i pumpen, det är packning mellan impellern och injektorn samt injektorn. Sök på sprängskissar och modellnamnet så brukar man få upp dem.
1 svar · 4,0k läst
·
Tokslut
Tokslut: [citat] syret flyttas eller vad man ska säga under trycksättning så när jag trycker på knappen blir vattnet klart på en gång
15 svar · 2,7k läst
B
Bergsvik: [citat] [citat] Ja vilket skräp o rent oetiskt. Vår första hydropress höll i 20år o då var det gummibälgen som säckade ihop vilket borde gått att byta. Köpte dock en ny pressostat och nu har det gått 8-9år och flänsen läcker pga rost. Skall du ha EM rörmokare att byta den så kostar, rotavdraget är bra för staten i kapitalet eftersom priset stiger, blir i of vitt. Får nog
14 svar · 5,7k läst
·
K
Kronans: Stort tack för er hjälp! Då blir det till att åka o köpa vattenlås :)
5 svar · 1,7k läst
·
R
Rolle85: ok tack alla
9 svar · 2,4k läst
·
R
9 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du har med största sannolikhet stopp i ditt vattenlås! Under huven skymtar man ett golvvattenlås. Dessa fungerar mindre bra till tvättmaskiner pga av allt ludd som följer med vattnet. Ta bort slangen till tvättmaskinen ur spilltratten Skruva loss tratten från väggen Släpp på klamman ovan golvhuven Ta bort hela utloppsröret Plocka isär golvvattenlåset och rengör ordentligt.
1 svar · 6,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Fina instruktioner finns att läsa i anvisningen till Fromax55. (y) http://www.fromax.com/No55.pdf Ren bygelbock (för att gå över ena röret med ett T-rör enligt min bild) så fungerar normen 60-30 kalasbra. Börja med att bocka 60º, vänd på röret och bocka 30º. Kapa in röret så det passar, klart! All bockning kräver självklart övning. Det är en konst som inte alla behärskar. ;)
3 svar · 14,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Absolut! Kör på. (y)(y)
4 svar · 5,9k läst
·
M
Mattias(aq): Köpte tillslut flexslangar på Ahlsell proffsbutik som var godkända för fast installation. Funkade fint! Mvh Mattias
9 svar · 4,9k läst
A
A.J.: [citat] Tack! Skulle förstås ha skrivit att det var ett kedjehus direkt. Tänkte inte på att det kunde ha betydelse .
10 svar · 5,6k läst
·
F
FrippeFlyer: Halloj. Jo jag såg att Jula hade en pump som kopplas till skruvdragare. Kanske kan vara en variant. Jag kommer att dra ner en slang i inkommande vattenledning och sedan pumpa ur vattnet är tanken.... /F
2 svar · 4,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Visst. Gjutjärn. Cementrör är gråa, höganäsrör/keramikrör är vackert bruna och gjutjärnsrör är svarta som tjära. Staffan
2 svar · 2,7k läst
·
V
Villa 1948: Tack för bra svar. Testar att endast lossa den yttre delen.
3 svar · 2,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Grattis! Underbart enkel lösning på bekymret! Faktiskt lite avis...
6 svar · 2,3k läst
·
Håkan Sveman
Håkan Sveman: [citat] Hej! Kan du ha kvar nått av detta? Trots gammal tråd.
6 svar · 9,5k läst
·
D
DjKool: Uppdatering igen: Efter att bytt till dränkbar pump och ny hydrofor har vi nu vatten kommande. Jag vill tacka alla som skrivit kloka inlägg och försökt hjälpa till. Mvh Mats Ola
88 svar · 12,9k läst
·
M
mrw: Ja den är emaljerad, innan Hadde jag en kopparmantlad och den såg ungefär likadan ut inuti när den började läcka.. Köpte en ny VVB nu med där elementet är kapslar i rostfritt, får se om den håller bättre. /cw
12 svar · 2,0k läst
·
J
jonko: Du har en sk "spökblandare" ring FMM så skickar dom ut en tekniker som fixar det.
1 svar · 2,9k läst
R
rävlyan: Säkert någon avlagring i blandaren som stoppade , vid kokning så knuffades det bort så den kunde röra sig :):)
25 svar · 25,8k läst
·
M
mogge_73: Ja, du har rätt där. Blandade ihop det med ammonium. Men resultatet är densamma.
18 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.