Hej!
Helt ny här så gör ett försök att göra det rätt från början.
I juli så köpte vi våran drömkåk.. Men under dom första dagarna så upptäckte vi fler och fler skador. Här är några exempel:
•Felkopplade eldosor
•Fukt skador av kyl&frys samt diskmaskin
•Läckande överförning till blandaren i badrummet (medförde total rivning av badrum)
•Större vattenläcka från ingående till kallvatten i kök. (Fick riva upp allt och torka syll och trossbotten)
•Fuktig torpargrund (Detta är det enda som nämns på besiktningen)
Huset är varudeklarerat. Men eftersom inget av detta gäller på varuförsäkringen. (Kollade med egen fuktmätare men hittade inget under visning och egen visning efter)
Och eftersom jag inte har tummen helt i handen så har vi upptäckt och åtgärdat mycket utom VVS och el såklart...
Men den egentliga frågan är:
Jag har fått riva upp tvättstugan för att byta dåliga kopparledningar mot rör i rör.
Har fortfarande 2 gamla ledningar kvar, men det betyder att jag måste riva upp en toa till för att åtgärda detta mot nya.
(Kökets ledning är åtgärdad efter att bilden är tagen)
Ser dom ut att behöva åtgärdas? Inga synliga läckor i alla fall.
Väntar första barnet i slutet på november så har inte överdrivet med tid kvar att börja fler projekt.
Helt ny här så gör ett försök att göra det rätt från början.
I juli så köpte vi våran drömkåk.. Men under dom första dagarna så upptäckte vi fler och fler skador. Här är några exempel:
•Felkopplade eldosor
•Fukt skador av kyl&frys samt diskmaskin
•Läckande överförning till blandaren i badrummet (medförde total rivning av badrum)
•Större vattenläcka från ingående till kallvatten i kök. (Fick riva upp allt och torka syll och trossbotten)
•Fuktig torpargrund (Detta är det enda som nämns på besiktningen)
Huset är varudeklarerat. Men eftersom inget av detta gäller på varuförsäkringen. (Kollade med egen fuktmätare men hittade inget under visning och egen visning efter)
Och eftersom jag inte har tummen helt i handen så har vi upptäckt och åtgärdat mycket utom VVS och el såklart...
Men den egentliga frågan är:
Jag har fått riva upp tvättstugan för att byta dåliga kopparledningar mot rör i rör.
Har fortfarande 2 gamla ledningar kvar, men det betyder att jag måste riva upp en toa till för att åtgärda detta mot nya.
(Kökets ledning är åtgärdad efter att bilden är tagen)
Ser dom ut att behöva åtgärdas? Inga synliga läckor i alla fall.
Väntar första barnet i slutet på november så har inte överdrivet med tid kvar att börja fler projekt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Ser inget dåligt förutom att den som lödit skarvarna inte är van med att löda men det behöver ju inte göra skarvarna dåliga för det. Mycket kan man ju bara putsa till och måla om man känner för det.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det låter väldigt märkligt med "dåliga kopparledningar". Kopparledningar kan bli i princip hur gamla som helst. Däremot kan vissa typer av kopplingar bli dåliga. Men lödda kopplingar läcker normalt direkt, eller aldrig.
Det låter också märkligt att varudeklarerat inte skulle ta skadorna från kyl/frys o diskmaskinen. Om de inte hade skrivit några anmärkningar om misstänkta skador. Däremot så ingår normalt inte VVS i överlåtelsebesiktningar, eller i dolda felsförsäkringar.
Det låter också märkligt att varudeklarerat inte skulle ta skadorna från kyl/frys o diskmaskinen. Om de inte hade skrivit några anmärkningar om misstänkta skador. Däremot så ingår normalt inte VVS i överlåtelsebesiktningar, eller i dolda felsförsäkringar.
Har ni eget vatten med lågt pH kan det ju äta upp kopparrören. Om du ska byta det på bilden eller inte skulle jag säga beror på konditionen på de rör du rev ut i tvättstugan. Fanns det mycket gods kvar i dem finns ingen anledning till oro.
Jo jag håller med. Men eftersom jag har 0 erfarenhet av VVS så har jag litat på den firman som har varit hem till oss och kontrollerat allt.H hempularen skrev:Det låter väldigt märkligt med "dåliga kopparledningar". Kopparledningar kan bli i princip hur gamla som helst. Däremot kan vissa typer av kopplingar bli dåliga. Men lödda kopplingar läcker normalt direkt, eller aldrig.
Det låter också märkligt att varudeklarerat inte skulle ta skadorna från kyl/frys o diskmaskinen. Om de inte hade skrivit några anmärkningar om misstänkta skador. Däremot så ingår normalt inte VVS i överlåtelsebesiktningar, eller i dolda felsförsäkringar.
Det svaret jag fick var väl egentligen att jag har ”Boda eller bodbyn rör
(minns inte namnet 100%).
Det var tydligen det sämsta och att det mer eller mindre är tickande bomber förklarade rörmokaren... vilket gav mig mindre panik.
Tack för alla svar!
J
Det hann jag faktiskt inte kolla då det var rörmokaren som tog med sig allt och drog utan nått vettigt svar.mexitegel skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Och sen är det ju inget ovanligt att de i ett tidigt skede förstår att kunden inte kan ett smack och då såklart pekar på allting och säger gud vad dåligt. Måste åtgärdas. Att nya grejer såklart är säkrare än gamla saker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

