Ska byta blandare på gästtoan här hemma men sprang på pumpen direkt
Försökte lossa på muttern med skiftnyckel+polygrip men den sitter som gjuten i betong. Blir osäker om jag ens drar åt rätt håll (moturs)? Sedan är det nån gul klibbig sörja runt & i själva muttern, antar att det är linolja som använts som tätning? Tips tages tacksam emot på hur jag kan lossa på dessa muttrar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om man tittar på bilden, så ser det ut som muttern har en rund ring i nedre änden. Det får mig att tro att muttern hör till vinkelkopplingen. I så fall drar du åt fel håll. Muttrar brukar inte ha en sådan rund del på sin "framsida".
Hmmm ja det är frågan - här kommer en annan bild tagen från en annan vinkel & där kallvattnet kommer in. Har satt nageln där gängorna börjar om det kan vara till hjälp.
En annan fråga: varför är det dubbla rör till kallvattendelen?
En annan fråga: varför är det dubbla rör till kallvattendelen?
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Med senaste bilden så är det tydligt, du har skruvat på rätt håll. Min fundering var fel.
Allt som sitter fast lossnar om man värmer det.
Använd en varmluftspistol eller en hårfön.
Lycka till.
Använd en varmluftspistol eller en hårfön.
Lycka till.
Ja det undrar jag med. Ser att det ser likadant ut under tvättstället i vårt badrum så kan det ha något med vattentillförsel till toan att göra tro?Jarlingar skrev:
OK, då ska jag bara låna en extra & större skiftnyckel innan jag gör nästa försök!
Det är vanliga Vatettekopplingar du har. När du ska koppla in nya blandaren så använder du således Vatettes prylar igen för korrekt installation.
Och det ser ut som att det har läckt lite på den första bilden. Då brukar det bli denna beläggningen och muttern kan sitta hårt.
Har du 24mm blocknyckel så använde den på muttern och håll emot med skiftnyckel på anhållet under (där det står VA)!
Och det ser ut som att det har läckt lite på den första bilden. Då brukar det bli denna beläggningen och muttern kan sitta hårt.
Har du 24mm blocknyckel så använde den på muttern och håll emot med skiftnyckel på anhållet under (där det står VA)!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto