offlarjon
Ska byta blandare på gästtoan här hemma men sprang på pumpen direkt :( Försökte lossa på muttern med skiftnyckel+polygrip men den sitter som gjuten i betong. Blir osäker om jag ens drar åt rätt håll (moturs)? Sedan är det nån gul klibbig sörja runt & i själva muttern, antar att det är linolja som använts som tätning? Tips tages tacksam emot på hur jag kan lossa på dessa muttrar!

Muttern på en vattenledning med gul klibbig substans, troligen tätning, som syns runt anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar på bilden, så ser det ut som muttern har en rund ring i nedre änden. Det får mig att tro att muttern hör till vinkelkopplingen. I så fall drar du åt fel håll. Muttrar brukar inte ha en sådan rund del på sin "framsida".

• Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Jodå, det är en mutter.
Större skiftnyckel, du drar åt rätt håll.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Hmmm ja det är frågan - här kommer en annan bild tagen från en annan vinkel & där kallvattnet kommer in. Har satt nageln där gängorna börjar om det kan vara till hjälp.
En annan fråga: varför är det dubbla rör till kallvattendelen?
Finger pekar på gängstarten på ett rörkopplingsstycke där kallvattenanslutningen är.
Skapa konto

Vart går andra röret? Tvättmaskin..?

Det ÄR en mutter.
Håll kopplingen med en annan skiftnyckel så ska du se att du får loss den.

• Gilla
Tosse och 2 till
  • Laddar…
R
  • Anvisning för att använda skiftnyckel på rördel markerad med hand och instruktionspilar.
    Skapa konto
  • Gilla
Sven T och 2 till
  • Laddar…
Med senaste bilden så är det tydligt, du har skruvat på rätt håll. Min fundering var fel.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Allt som sitter fast lossnar om man värmer det.
Använd en varmluftspistol eller en hårfön.
Lycka till.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vart går andra röret? Tvättmaskin..?

Det ÄR en mutter.
Håll kopplingen med en annan skiftnyckel så ska du se att du får loss den.
Ja det undrar jag med. Ser att det ser likadant ut under tvättstället i vårt badrum så kan det ha något med vattentillförsel till toan att göra tro?

OK, då ska jag bara låna en extra & större skiftnyckel innan jag gör nästa försök!

offlarjon
R rävlyan skrev:
Mutter skiftnyckel som Jarlingar säger
Tack för förklaringen ovan, ska göra ett nytt försök så snart jag fått tag i en andra skiftnyckel :)

offlarjon
L Leif i Skåne skrev:
Allt som sitter fast lossnar om man värmer det.
Använd en varmluftspistol eller en hårfön.
Lycka till.
Tack, ska testa detta om jag misslyckas med skiftnycklarna :)

• Gilla
Sven T
  • Laddar…
R
Att det ser ut som det gör , är att det är en s.k. microläcka och då kalkar det på utsidan , bara göra om tätningarna/skarvar , det gröna är ärg från rören som kommit ut

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Krilleman
Det är vanliga Vatettekopplingar du har. När du ska koppla in nya blandaren så använder du således Vatettes prylar igen för korrekt installation.

Och det ser ut som att det har läckt lite på den första bilden. Då brukar det bli denna beläggningen och muttern kan sitta hårt.

Har du 24mm blocknyckel så använde den på muttern och håll emot med skiftnyckel på anhållet under (där det står VA)!

Vatette kopplingsbeslag med märkning "VA", i fint skick utan synlig beläggning eller läckage.
Skapa konto
Vatette metallkoppling med märkning VA för VVS-installationer.
Skapa konto

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
kan det ha något med vattentillförsel till toan att göra tro?
Ja det är en vidarematning, och ett rimligt antagande är att det är till toaletten (y)

• Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Dubbelpost..

Redigerat:
  • Gilla
Calle.p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.