8 057 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Lekande mutter sitter som berget
OK, vilka delar är det du tänker på då? Tänkte återanvända befintliga kopplingar & använda det som följde med blandaren. Men det passar kanske inte ihop, det vet jag ju förstås inte. Vågar knappt skriva här vilken blandare vi köpt men det var just denna vi ville ha...☺️Krilleman skrev:
Det är vanliga Vatettekopplingar du har. När du ska koppla in nya blandaren så använder du således Vatettes prylar igen för korrekt installation.
Och det ser ut som att det har läckt lite på den första bilden. Då brukar det bli denna beläggningen och muttern kan sitta hårt.
Har du 24mm blocknyckel så använde den på muttern och håll emot med skiftnyckel på anhållet under (där det står VA)!
[bild] [bild]
https://m2.ikea.com/se/sv/p/runskaer-tvaettstaellsblandare-m-bottenventil-foerkromad-50262122/
Kan jag använda typ 5-56 för att mjuka upp beläggningen på muttrarna?
Har du provat med värme?
Värms muttern blir den någon tiondels millimeter större och därför släpper den OBS det är muttern som skall bli varmare än kopplingen.
Har man använt någon form av tätmedel så behöver det värmas till 80˚C för att släppa sin kristallstruktur.
Värms muttern blir den någon tiondels millimeter större och därför släpper den OBS det är muttern som skall bli varmare än kopplingen.
Har man använt någon form av tätmedel så behöver det värmas till 80˚C för att släppa sin kristallstruktur.
Ska inte behövas värma. Två skiftnycklar och lite jävla anamma. Det gula är antingen locherpasta (smörjmedel) eller kalk.
Du kommer att behöva förminskningar till den nya blandaren såvida där inte sitter färdiga muttrar på den. Mvh calle
Du kommer att behöva förminskningar till den nya blandaren såvida där inte sitter färdiga muttrar på den. Mvh calle
Hur gick det för dig?! Fick du loss muttern?
Den blandaren du har tänkt att byta till passar inte direkt på gängan som framträder under muttern som sitter fast. Blandaren från IKEA har 3/8" (10) lekande mutter med packning.
15mm klämringsända har G15 gänga med icke plan yta.
Du behöver komma ner från 15 till 10 på gängan. Enklast och bäst är då att använda 15mm dubbelmutter med rak 15x10 vatette klämringskoppling.
Du behöver således köpa två dubbelmuttrar 15 och två raka klämringskopplingar 15x10 från Vatette. RSK: 1946087 + 1946880.
Kan köpas direkt på hylla här:
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Dubbelmutter-15/7952891/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...FKR-rak-VA-1130/5139133/artikel-detaljer.html
Dubbelmuttrarna passar på dina befintliga kopplingar när du tagit bort muttern som är ansluten idag. Sen kastar/sparar du muttrarna & klämringarna på 15x10mm kopplingarna och monterar dessa. 15mm änden i dubbelmuttern och 10mm ändan uppåt. Härpå passar nu slangarna från blandaren! (10mm Vatette-ände har slät ansats!)
Inget tätningsmedel behövs, dra bara åt!

Monteringsanvisninge för Vatette dubbelmutter: (RSKdatabasen hänvisar fel!
)
Den blandaren du har tänkt att byta till passar inte direkt på gängan som framträder under muttern som sitter fast. Blandaren från IKEA har 3/8" (10) lekande mutter med packning.
Du behöver komma ner från 15 till 10 på gängan. Enklast och bäst är då att använda 15mm dubbelmutter med rak 15x10 vatette klämringskoppling.
Du behöver således köpa två dubbelmuttrar 15 och två raka klämringskopplingar 15x10 från Vatette. RSK: 1946087 + 1946880.
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Dubbelmutter-15/7952891/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...FKR-rak-VA-1130/5139133/artikel-detaljer.html
Dubbelmuttrarna passar på dina befintliga kopplingar när du tagit bort muttern som är ansluten idag. Sen kastar/sparar du muttrarna & klämringarna på 15x10mm kopplingarna och monterar dessa. 15mm änden i dubbelmuttern och 10mm ändan uppåt. Härpå passar nu slangarna från blandaren! (10mm Vatette-ände har slät ansats!)
Monteringsanvisninge för Vatette dubbelmutter: (RSKdatabasen hänvisar fel!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Återigen, stort tack för hjälpen! Tänkte vänta lite med att ge mig på muttern tills jag har köpt in klämringskopplingarna & dubbelmuttrarna, & lämpligt nog öppnar just Hornbach upp här i Borås den 27:e så då är tanken att jag ska ge mig på detta igen. Skriver här då & berättar hur det gått med alltKrilleman skrev:
Hur gick det för dig?! Fick du loss muttern?
[länk]
[länk]
Monteringsanvisninge för Vatette dubbelmutter: (RSKdatabasen hänvisar fel!)
[bild]
Kom lite annat emellan här men nu har jag med hjälp av lite större skiftnycklar äntligen lyckats få loss muttrarna!Krilleman skrev:
@Krilleman - har inhandlat dubbelmuttarna/klämringskopplingarna du rekommenderade längre upp i tråden. Dubbelmutterns ena ända passar mycket riktigt när jag skruvat bort befintlig mutter, och likaså passar klämringskopplingens 15-ända när mutter/klämring är borta. Även muttern på blandaren (för att ansluta slangarna) passar i andra ändan av klämringskopplingen, men först efter att jag även avlägsnat mutter/klämring i 10mm ändan. Är detta korrekt kopplat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden