Hej
Nu har den gamla beredaren gett upp och skulle behöva hjälp med att se om det sitter en blandningsventil monterad, eller inte?

R
Det sitter en armatur under och den är är avstängning blandningsventil och backventil , , en svart ratt bakom till höger är avstängningen , då slutar vattnet att rinna

Krilleman
Det ser ut som att den endast sitter ett ventilrör liknande BA 4177 med säkerhetsventil och avtappning monterad. Det ventilröret du har tillverkas inte längre vad jag vet.

Varmvattnet verkar gå raka vägen ut på anläggningen, se min röda markering. Det är här en ev blandningsventil skulle ha suttit.

Rörinstallation under behållare med en röd markering som visar vart blandningsventilen borde vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventil liknande BA 4177 med blå säkerhetsventil och avtappning, utan blandningsventil.
Skapa konto

R
Det kan vara el-patronen som sagt upp sig och läcker , , lossa plåten som sitter där på undersidan så kan du se var det läcker
och kom tillbaka

Krilleman
R rävlyan skrev:
en svart ratt bakom till höger är avstängningen
Den ratten är ju blå! ;)

R
Krilleman kan du zoma bilderna , jag kan det inte

• Gilla
Berka81
  • Laddar…
Krilleman
Ingen möjlighet att zooma här.

R
Krilleman Krilleman skrev:
Ingen möjlighet att zooma här.
Har set att det går på vissa , har det att göra med vilket format dom är i , JPG , TIFF eller annat , har frågat BH men inte fått svar

• Gilla
Berka81
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag laddar upp några bilder så ni kanske kan se bättre. Det är det blå vredet till höger som jag tolkade som avstängare på inkommande vatten till beredaren.

Planen är att byta från denna gamla härk på 90 l till en något modernare (och tätare) på 55 l. Som jag då förstår när jag googlade så är det en fördel att ha en blandningsventil.

• Bild på gammal vattenberedares anslutningar med fokus på det blå vredet som används för att stänga av det inkommande vattnet.
    Skapa konto
  • Äldre blå varmvattenberedare med synliga rörledningar och ett blått vred för avstängning av inkommande vatten.
    Skapa konto
Jag kan zooma, både med datorn och mobilen. Hur resultatet blir beror på upplösningen på bilden.

Här finns ingen blandningsventil och avstängningen är blå :)

R
Rätt har det slutat rinna nu ? ska du ha en annan beredare från varuhuset så till 95 % följer inte armaturen med utan är tillbehör som kostar ca 700 - 800 kr extra , låter alltid billigt för en VVB , men är inte hela sanningen

Krilleman
R
L lordi skrev:
Jag kan zooma, både med datorn och mobilen. Hur resultatet blir beror på upplösningen på bilden.
När jag trycker upp för att få bilden börjar det snurra två halvor och den kommer upp utanpå BH men går inte att zoma , behöver man java eller annat för detta , java vill uppdatera men inte gjort det

Hur mycket jobb med rören är det då för att installera en annan beredare med blandningsventil?
Saken är den att jag har redan beredaren men jag vet inte om det finns med en blandningsventil på den...

R
Den ser ut så här och kostar på varuhuset mycket

• Messingventil med fyra kopplingar och tre kopparledningar på vit bakgrund.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.