Jag bor i ett villaområde i Järfälla som byggdes på 1970-talet.
Vårt hus är avlångt med en gård i mitten där det finns ett vattenutkast för bevattning i trädgården.
Se bilden nedan.
Det har alltså suttit där i 48 år och på senare tid har det blivit svårare att få det tätt när man stänger kranen.
Jag tror att det finns en packning därinne som behöver bytas, men hur skall man gå tillväga för att utföra det?
Vattenanslutningen till utkastet kommer upp genom golvet inne i köket och sen går det ut genom väggen till utkastet.
Man behöver förstås stänga av vattnet i inkommande ventil, men sedan?
Hur gör man för att serva detta utkast?
Och var får man tag på reservdelar för kranen?
Vårt hus är avlångt med en gård i mitten där det finns ett vattenutkast för bevattning i trädgården.
Se bilden nedan.
Det har alltså suttit där i 48 år och på senare tid har det blivit svårare att få det tätt när man stänger kranen.
Jag tror att det finns en packning därinne som behöver bytas, men hur skall man gå tillväga för att utföra det?
Vattenanslutningen till utkastet kommer upp genom golvet inne i köket och sen går det ut genom väggen till utkastet.
Man behöver förstås stänga av vattnet i inkommande ventil, men sedan?
Hur gör man för att serva detta utkast?
Och var får man tag på reservdelar för kranen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva loss ytterdelen på utkastaren så kan du se hur det hänger samman. En enskild packning lär du inte byta utan det får ofta bli hela ytterdelen eller en krankägla.
Kolla efter märkning på utkastaren efter tillverkarnamn.
Resevdelar finns att hitta på nätet, ex, Rinkaby rör.
Kolla efter märkning på utkastaren efter tillverkarnamn.
Resevdelar finns att hitta på nätet, ex, Rinkaby rör.
Kan man lossa de två skruvarna och få bort "skalet" utan att stänga vattnet?
Tillagt efter sökning på nätet:
Jag har hittat en beskrivning av Mora Garden utkastare där det finns en bild på konstruktionen.
Jag vet inte vad jag har men här ser man principen i alla fall.
Verkar som om packningen sitter längst till vänster på den långa stången från kranen.
Vad är det för sorts ventil tro?
Och hur får man reda på vilket fabrikat och typ det är?
Och är det en packning som kan bytas i änden på stången?
Tillagt efter sökning på nätet:
Jag har hittat en beskrivning av Mora Garden utkastare där det finns en bild på konstruktionen.
Jag vet inte vad jag har men här ser man principen i alla fall.
Verkar som om packningen sitter längst till vänster på den långa stången från kranen.
Vad är det för sorts ventil tro?
Och hur får man reda på vilket fabrikat och typ det är?
Och är det en packning som kan bytas i änden på stången?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
OK tack då blir det väl så här:
1) Stäng vattnet
2) Öppna kranen så att trycket lättar
3) Skruva loss muffen runt kran-nyckeln
4) Dra ut från röret därbakom
5) Kolla hurdan packning/kägla det är för att skaffa likadan
6) Sätta tillbaka allt eller se till att det blir tätt på något annat sätt
7) Öppna vattnet igen
8) Hitta nånstans att köpa den kägla som sitter på stången
9) 1-2-3-4-byt ut käglan-6
Frågor:
Vad är risken att man inte får tätt när man försöker sätta tillbaka i steg 6?
Kan man på något sätt i stället täta genom att skruva in något annat i hålet där stången sitter, i så fall vad? Finns det pluggar som passar och är täta?
1) Stäng vattnet
2) Öppna kranen så att trycket lättar
3) Skruva loss muffen runt kran-nyckeln
4) Dra ut från röret därbakom
5) Kolla hurdan packning/kägla det är för att skaffa likadan
6) Sätta tillbaka allt eller se till att det blir tätt på något annat sätt
7) Öppna vattnet igen
8) Hitta nånstans att köpa den kägla som sitter på stången
9) 1-2-3-4-byt ut käglan-6
Frågor:
Vad är risken att man inte får tätt när man försöker sätta tillbaka i steg 6?
Kan man på något sätt i stället täta genom att skruva in något annat i hålet där stången sitter, i så fall vad? Finns det pluggar som passar och är täta?
Jag har hittat kran-käglor i garaget som är till diskbänken och tvätthon med vanlig blandare med 2 kranar.
Diametern på dessa käglor är 17 mm över mässingshylsan.
Kan det tänkas att en sån kägla skulle passa på vattenutkastet ovan?
Dvs är det en standard på käglor eller är det olika mått från olika leverantörer?
Jag är ju inte precis rörmokare....
Diametern på dessa käglor är 17 mm över mässingshylsan.
Kan det tänkas att en sån kägla skulle passa på vattenutkastet ovan?
Dvs är det en standard på käglor eller är det olika mått från olika leverantörer?
Jag är ju inte precis rörmokare....
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Försök att fastställa tillverkaren, letar efter symboler, bokstäver mm, främst på ytterdelen.
Köp ett gäng olika krankäglor, öppna och se om någon passar. Lämna tillbaka övriga.
F ö är matningen i köket genom golvet en riskkonstruktion. Om något börjar läcka där rinner vattnet längs röret in i golvet och kan där orsaka grava skador över tid utan att du märker det.
Köp ett gäng olika krankäglor, öppna och se om någon passar. Lämna tillbaka övriga.
F ö är matningen i köket genom golvet en riskkonstruktion. Om något börjar läcka där rinner vattnet längs röret in i golvet och kan där orsaka grava skador över tid utan att du märker det.
Jag var ute och kollade med förstoringsglas men ingen som helst märkning kunde jag hitta...T Thomas_Blekinge skrev:
Själva nyckelgreppet på det man skall skruva av är 25 mm så jag antar att det är en 3/4" rörgänga där.
Jag hittade denna 1/2" standardkägla på Bauhaus, får åka och hämta upp en sån innan jag börjar skruva...:
Logga in
Skapa konto
FRÅGA:
Det här måttet 1/2" var tas det? Är det diametern på mässingshylsan som gummipackningen sitter i eller något annat?
Den kägla jag hittade hemma som används i tvätthons kran har en ytterdiameter på 17 mm...
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Kolla på https://www.rinkabyror.se/ eller https://www.vvsochbad.se/ och letar efter kägla så finner du en mngd olika utföranden.B Bo Berglund skrev:Jag var ute och kollade med förstoringsglas men ingen som helst märkning kunde jag hitta...
Själva nyckelgreppet på det man skall skruva av är 25 mm så jag antar att det är en 3/4" rörgänga där.
Jag hittade denna 1/2" standardkägla på Bauhaus, får åka och hämta upp en sån innan jag börjar skruva...:
[bild]
FRÅGA:
Det här måttet 1/2" var tas det? Är det diametern på mässingshylsan som gummipackningen sitter i eller något annat?
Den kägla jag hittade hemma som används i tvätthons kran har en ytterdiameter på 17 mm...
Är det en Mora-produkt? Det står inget alls på den, bara slät metall.T tergo skrev:
Och den sattes dit 1977....
Bilden till höger på mitt första inlägg visar hur det ser ut inomhus.
Jag antar att själva ventilen finns inuti det som sitter i "hörnet"
Logga in
Skapa konto
Diametern på röret som kommer ut genom väggen är 12 mm så det kan ju omöjligen få plats med en krankägla med diameter 17 mm därinne...
Min utkastare måste vara uppbyggd på något annat sätt än den som jag hittade en skiss på...
Redigerat:
det var för att jag läste inlägg 3 lite slarvigtB Bo Berglund skrev:
om den är från 70-talet så är det troligen en 1/2" kranpackning där sitter i den, men med tanke på ålder så är det kanske tid att byta ut utkastaren
Jag lade till bild och mått medan du skrev ditt svar.T tergo skrev:
Själva ventilen måste sitta nån annan stans (inne i väggen?) för att detta skall fungera.
Men hur 17 har de ordnat frostsäkringen med detta smala rör och en ventil närmare yttersidan?
Att byta helt och hållet innebär en större operation och dessutom kommer man inte åt så bra där röret kommer upp ur golvet...
UPPDATERING:
Jag skaffade en ny krankägla med standard-gummi (plan yta, ingen upphöjd ring av gummi runtom) eftersom jag haft dåliga erfarenheter av ""ringkäglor" i badrummet.
Sen öppnade jag utkastaren och fick ut själva mekanismen så jag kunde se hur det fungerade inuti.
Så här såg den ut:
Jag bytte helt enkelt käglan och smorde lite med armaturfett för säkerhets skull.
Nu hoppas jag att den skall funka som tänkt till sommaren...
Och själva ventilen sitter som synes ganska långt inne i väggen, så där är det nog frostfritt även när fimbulvintern slår till.
Jag skaffade en ny krankägla med standard-gummi (plan yta, ingen upphöjd ring av gummi runtom) eftersom jag haft dåliga erfarenheter av ""ringkäglor" i badrummet.
Sen öppnade jag utkastaren och fick ut själva mekanismen så jag kunde se hur det fungerade inuti.
Så här såg den ut:
Jag bytte helt enkelt käglan och smorde lite med armaturfett för säkerhets skull.
Nu hoppas jag att den skall funka som tänkt till sommaren...
Och själva ventilen sitter som synes ganska långt inne i väggen, så där är det nog frostfritt även när fimbulvintern slår till.
Klicka här för att svara