Hej!
Vi håller på att renovera ett hus från 1975 som fortfarande har kopparrör. I samband med att vi tog in offerter för badrummen fick vi veta att det är dags att byta rören.
Så här ser huset ut och vad som ska göras:
Rörmokaren tror det är ca 5 dagars arbete +- 1 dag. Han ska inte utföra varken rivning eller snickeri och ingen deponering sopor osv.
Den offerten vi fått ligger långt över 100k ink material. Känns som ganska dyrt eller är det jag som inte riktigt kan förstå 20k/dagen ink material är rimligt?
P.s ingår inga möbler/ kranar osv. Endast material till rördragning.
Vi håller på att renovera ett hus från 1975 som fortfarande har kopparrör. I samband med att vi tog in offerter för badrummen fick vi veta att det är dags att byta rören.
- Ett badrum på nedervåningen + en tvättstuga med värmeväxlare (fjärrvärme), vägg i vägg.
- Köket med vatten och avlopp ligger ca 4-6 meter bort från värmeväxlare och badrum
- Ett badrum finns även på övervåningen, rakt ovanför köket.
- Vi har redan rivit innertaket på nedervåningen, så det blir mycket enklare att dra nya rör mellan våningsplan och till kök/badrum på nedervåningen utan att behöva bila upp golven eller riva taket.
- Huset är totalt 130 kvm
Rörmokaren tror det är ca 5 dagars arbete +- 1 dag. Han ska inte utföra varken rivning eller snickeri och ingen deponering sopor osv.
Den offerten vi fått ligger långt över 100k ink material. Känns som ganska dyrt eller är det jag som inte riktigt kan förstå 20k/dagen ink material är rimligt?
Det som är rimligt är ju att byta det som inte kan bytas utan att riva det som du nu vill renovera, resten tar du ju sen när/om du fortsätter renovera andra delar av huset. Om du nu inte haft problem med läckande rör redan då, men det låter inte som så...
Kopparrör kan hålla i evigheter och är oftast väldigt bra, men i vissa hus ärgar det och kan se förjävligt ut.M Melsan skrev:Hej!
Vad är ett rimligt pris för att byta alla rör i detta läge? Mellan tummen och pekfingret. Förstår att inga exakta siffror kan ges.
- Ett badrum på nedervåningen + en tvättstuga med värmeväxlare (fjärrvärme), vägg i vägg.
- Köket med vatten och avlopp ligger ca 4-6 meter bort från värmeväxlare och badrum
- Ett badrum finns även på övervåningen, rakt ovanför köket.
- Vi har redan rivit innertaket på nedervåningen, så det blir mycket enklare att dra nya rör mellan våningsplan och till kök/badrum på nedervåningen utan att behöva bila upp golven eller riva taket.
- Huset är totalt 130 kvm
Kan vara vattnets kemiska sammansättning, eller att de ligger an mot andra metaller nånstans och/eller en kombination. Inte sällan finns det gamla skarvar mot galvrör som är ett jäkla otyg.
Angående timmarna så tycker jag det låter rimligt. Men materialet.. nä det skulle jag gärna se en specifikation på.
De är i det närmaste outslitniga. Har du några bilder, för risken är att du blir generalblåst av de tu.M Melsan skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Det handlar nog kanske inte primärt om att kopparrörena är dåliga i sig. Ska badrum renoveras till moderna krav så är det byte av allt där som gäller. Då kanske man får dra om lite ändå som påverkar resten och i slutändan kanske det är lika enkelt att byta allt som att byta del för del. Det är ju inget jättehus direkt.
Vi blev också ilurade det, men pratade med Stockholm vatten.
Dom byter inga kopparrör förebyggande utan bara när dom går sönder. Vilket väldigt sällan sker förutom vid mekanisk åverkan.
Våra ör från 53
Dom byter inga kopparrör förebyggande utan bara när dom går sönder. Vilket väldigt sällan sker förutom vid mekanisk åverkan.
Våra ör från 53
Kopparrör har ju lite evigt liv och egentligen har de bara en svaghet: surt vatten. D v s bor man med egen brunn och har surt vatten så bryts de ned innefrån. Men inte med kommunalt vatten som är neutralt till alkaliskt.
Dagens plaströr lär ju ha kortare liv och läcka oftare. Men så installerar man dem ju också som rör i rör så att läckan kan hanteras och de kan bytas ut senare.
Dagens plaströr lär ju ha kortare liv och läcka oftare. Men så installerar man dem ju också som rör i rör så att läckan kan hanteras och de kan bytas ut senare.
Jag kan köpa det argumentet - men är 140k för endast rörbyte rimligt för ett hus på 130kvm givet de förutsättningarna jag beskrivit? Känns som det är orimligt högt pris för 5 dagars jobb och material givet att vi redan har rivit all innetak och snickeriet sköter vi på annat håll.S Stefan1972 skrev:Det handlar nog kanske inte primärt om att kopparrörena är dåliga i sig. Ska badrum renoveras till moderna krav så är det byte av allt där som gäller. Då kanske man får dra om lite ändå som påverkar resten och i slutändan kanske det är lika enkelt att byta allt som att byta del för del. Det är ju inget jättehus direkt.
Jag har kopparrör (varmvatten) från 1927 som två olika rörmokare sagt att jag inte behöver byta när jag haft dom hemma på andra jobb. Kallvattnet var i järnledning och den har jag fått bytt. Värmesystemet är blandat, både järn och koppar och även där frågade jag på båda rörisarna om man skulle byta järnledningarna. Onödigt menade båda... Kopparrör från 1975 är ju nya..